| Kirjoittaja |
Viesti |
Thaumiel_Nerub |
| Location: Kankaanpää |
|
|
Viestin aihe: Resursseja faneilta
Lähetetty: syys 27, 2010 - 21:30
|
|
Lich ruhtinas

|
|
|
|
|
 |
Nuurori |
| Location: |
|
Lähetetty: syys 27, 2010 - 22:30
|
|

|
|
Voit poistaa tän rantin, jos halusit tähän ketjuun pelkästään noita iloksi postailtuja resoja, mutta kun kerta asia tuli tässä esiin, niin en voi olla ihmettelemättä ihmisten vimmaa luetteloida kaiken maailman asioita.
Otin tän asian esille jo esim. Neuhanse-kritiikissäni, ja asiaan kyllä törmää melkein jokaisessa pöytälaatikkomaailmankuvauksessa Bliaronista Forgotten Realmsiin. 90-99% maailmakuvauksesta on luettelointia. Asioita, jotka on kirjoitettu ylös siksi, että ne on keksitty, vaikka kuitenkin jos yhtään miettii, niin kuka tahansa vois keksiä noi asiat.
Okei, tässä charms-esimerkissä tietenkin kirjoittaja luetteloi charmien tehot varmasti myös esittääkseen oman näkökulmansa sopivasta voimatasosta. Mutta jälleen, miksi? Miksei kuka tahansa voisi adaptoida ideaa kertakäyttöisistä charmeista omaan peliinsä haluamallaan voimatasapainolla? Kai jokainen pelinjohtokykyinen ihminen kykenee toistamaan mainitun blogikirjoituksen tuottaman luovan prosessin aivan riittävän hyvin?
(Vai tapahtuuko tämä kaikki pohjimmiltaan samasta syystä miksi itse kirjoitan tätä? kun ei ole parempaakaan tekemistä?)
/rant  |
_________________ Jerusalemi on täällä
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
|
Lähetetty: syys 27, 2010 - 22:41
|
|
Lich ruhtinas

|
|
Minä ainakin kyseisestä artikkelista pidin, ja mielestäni aktiivisuus roolipelaajissa on mukavaa. Henkilökohtaisesti pidän siitä lukemisesta, mitä muut pöytälaatikoissaan tekevät. Silloin kun webbi ei ollut yleinen vielä, roolipelaajat kirjoittivat yhtälailla omaa matskua pöytälaatikkoon. Tähän pääsi tutustumaan kaverit ja ehkä kaverin kaverit.
Samaten itsekin pelisuunnittelijana olet huomannut, että SJ:llä voi olla mahdollisuus tavoittaa helpommin väkeä kuin jos internettiä ei olisi.
Eikä listoja ole pakko lukea. Ajattelin vain, että täälläkin välillä kysytään, että mistä saada seikkailuja tms. Googlehan on keksitty, mutta välillä jos bongaa jotain mielenkiintoista ja itseään mielyttävää, tekee mieli jakaa se.
Listaaminen sinäänsä on turhaa, jos sen pointti on käydä omat bookmarkit läpi ja postata kaikki, mitä löytää. Eri idea on näyttää, että "hei, mä löysin tällaisen".
Täytyy sanoa, että vaikka tuo charm juttu onkin D&D säännöille, itse voisin jopa käyttää sitä jossain muussa pelissä. Eipä ole minun pikkuiselle päälle tullut mieleeni, että hei, kertakäyttöisiä taikakaluja joissa suojaava vaikutus ja valmistettu primitiivisistä materiaaleista niin, että hajoaa usein ekan käytön jälkeen. Olkoonkin vaikka kuinka yksinkertainen idea, niin pidin siitä.
Ja mitä hyötyä on kirjoittaa matskua, ellei kukaan sitä lue. Jos ajattelee, että blogillesi eksyy muutama henkilö, joista pari seuraa aktiivisesti, niin hukkaanhan se ideat menee.
Esimerkiksi moniko olisi eksynyt Space Jerusalemin sivuille, ellet promoaisi sitä sekä omissa aloittamissasi topiceissa, allekirjoituksessasi ja 1/4 viestistä, mitä kirjoitat tänne
Tässä vielä kommenttini aloitusviestin blogin esineeseen:
I personally don't dig D&D, but I liked this small article. Clear short enough but concice text, nice pictures to flesh it out and simpe rules to use.
I dig this.
If it was pdf, I'd download it and print into my treasure chest of rpg stuffz.
Innostuin tuosta.
Ja tähän voinee sanoa, että ihan kaikkea mitä löytää ei kannata varmaan postata, vaan enemmänkin niitä, mitkä itseä inspiroi tai mitkä ovat oikeasti hyvä. D&D pelaamattomana en tiedä, onko tuo postaamani esine oikeasti hyvä, mutta D&D pelaamattomana se iski minuun.
Ja mitä tulee mieleen noihin tuon charmin eri voimatasoihin, ne eivät minua kiinnostaneet pätkääkään, kun en kyseistä tekstiä käytä. |
_________________ saya menjalani kehidupan sebagai Vampir Cyber
http://kronikat.wikispaces.com
http://cradleofrabies.blogspot.com/
Moderoinnit sinisellä fontilla
"It's my f*king face writing!"
|
| |
|
|
|
 |
Nuurori |
| Location: |
|
Viestin aihe: Re: Resursseja faneilta
Lähetetty: syys 27, 2010 - 23:43
|
|

|
|
|
Thaumiel_Nerub kirjoitti:
Minä ainakin kyseisestä artikkelista pidin, ja mielestäni aktiivisuus roolipelaajissa on mukavaa. Henkilökohtaisesti pidän siitä lukemisesta, mitä muut pöytälaatikoissaan tekevät.
Listaaminen sinäänsä on turhaa, jos sen pointti on käydä omat bookmarkit läpi ja postata kaikki, mitä löytää. Eri idea on näyttää, että "hei, mä löysin tällaisen".
Käsitit väärin, mä kannustan itse tekemiseen ja omien tuotosten jakamiseen, eikä mun mielestä ole edes rikos, vaikkei se kama olekaan niin hyvää. (ei ainakaan niin kauan kun yrittää). Tee-se-itse-meininki on roolipelikulttuurin, voisiko sanoa, melkein ainoa vahvuus. Nähdäkseni myös avain siihen, millä tavalla, jos millään, roolipelaaminen harrastuksena elää vielä tulevaisuudessakin.
Samaten listaamisella tarkotin nimenomaan tota artikkelissa esiintyvää ilmiötä, eli just sitä osaa jonka säkin jätit sitten lukematta. Sen sijaan linkkien listaaminen huippumateriaaliin on oikein hyvä idea. Se mikä on hyvää kamaa taas on kirjastonhoitajan päätettävissä, eli tässä tapauksessa sinun.
Ja onko tosiaan niin, että Jerusalemin promoominen jää vain neljäsosaan mun viesteistä?  |
_________________ Jerusalemi on täällä
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
|
Viestin aihe: Re: Resursseja faneilta
Lähetetty: syys 28, 2010 - 00:27
|
|
Lich ruhtinas

|
|
|
Nuurori kirjoitti:
Käsitit väärin
Taitaa vain olla simmut väsyneet.
Lainaus:
Nähdäkseni myös avain siihen, millä tavalla, jos millään, roolipelaaminen harrastuksena elää vielä tulevaisuudessakin.
En sitten tiedä, mutta uskon, että netin ja resurssien jakamisen helppouden myötä harrastus on kasvanut. Harrastajamäärästä en tiedä, mutta harrastajien panostus ainakin.
Lainaus:
Se mikä on hyvää kamaa taas on kirjastonhoitajan päätettävissä, eli tässä tapauksessa sinun.
Kukaan ei oikein voi määrätä, mikä on hyvää ja mikä huonoa matskua. Harkintakykyä käyttäen, ja ne mitkä kolahtaa ovat tervetulleita. Mitään linkkiparaatia kukaan ei varmaan jaksa lukea.
Lainaus:
Ja onko tosiaan niin, että Jerusaleminpromoominen jää vain neljäsosaan mun viesteistä?
Saattaa olla himppasen verran enemmänkin. Korjasin linkin samalla, tarvii hooteeteepeet olla mukana. |
_________________ saya menjalani kehidupan sebagai Vampir Cyber
http://kronikat.wikispaces.com
http://cradleofrabies.blogspot.com/
Moderoinnit sinisellä fontilla
"It's my f*king face writing!"
|
| |
|
|
|
 |
|