| Kirjoittaja |
Viesti |
Thaumiel_Nerub |
| Location: Kankaanpää |
|
Viestin aihe: Siellä ne ratsastaa (Roolipelaaja #15)
Lähetetty: helmi 09, 2008 - 01:08 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
...
...
...
...
Ei nyt helvetti mikä lehti!!!
Löytyy kaikkea niin hienoa tästäkin numerosta...
- Larppia, larppia, larppia... (pitäisikö larpille hankkia oma lehti? Kerran kun tähdennetään ROOLIPELIN ja LARPIN eroa, miksi ROOLIpelaaja lehti sitten on täynnä tuota nillin nillin...)
-Dunkkua ja Gygaxia...
-turhaa ja tylsää välissä...
-Valitusvirret. Todella mielenkiintoista maksaa siitä ja saada ihan lehteen valitusta.
-Räjähdysten rakastaja... Joo. Tosi hienoa taas. Ei kerrota VIELÄKÄÄN mihin systeemiin tuo on, mutta ei sen väliä, sillä täyttä roskaa kuitenkin.
-Teräsbetoni seikkailu... Huh huh. En edes pystynyt lukemaan sitä loppuun asti. Järkyttävää sontaa ja monta monta sivua! Missä on ne laadukkaat seikkailut mitä Magus esitteli? Joku saa mielellään selittää tämän Siellä ne ratsastaa jutun minulle. En vain jaksa käsittää sitä... ***** mitä roskaa! Ja vielä huonosti kirjoitettu.
-Stalker arvostelu. 2 sivua. Ei kerro pelistä mitään vaikka on ollut odotettu, suomalainen ja Praedorin sukulainen. Kiitti, ei minua tuo peli olisikaan kiinnostanut. Ai niin, netistä varmaan saa tietoa mitä teiltä ei...
-Mitäs seuraavaksi... LARPIN JÄRJESTÄJÄN KÄSIKIRJAN arvostelu. *huokaisten kääntää sivua*
-Arvosteluja, arvosteluja, arvosteluja...
Mitä jäi käteen? Inho lehteä kohtaan. Missä on Magus?
Olin jo miltei tilaamassa lehden kestona tukeakseni ainoata ropelehteä, mutta en helvetissä tue! Pahoittelen äänensävyäni, mutta lehti vain on täyttä tuubaa. Aivan sama miten vapaaehtoistoimintaa ja harrastusta tai muuta vastaavaa... On sitä muutkin tehneet laadukasta ILMAISTA matskua pilvin pimein. Onko siis laadukasta ilmaista matskua mahdoton painaa lehteen ja pyytää siitä sitten rahaa? Eikä tehdä lehteä jossa on yksi tai kaksi juttua ja loput täytettä jostain ö-mapista.
Haluan kuulla muidenkin mielipiteitä tai olenko ainoa joka on alkanut vihata koko tekelettä? |
_________________ saya menjalani kehidupan sebagai Vampir Cyber
http://kronikat.wikispaces.com
http://cradleofrabies.blogspot.com/
Moderoinnit sinisellä fontilla
"It's my f*king face writing!"
|
| |
|
|
|
 |
Snowtiger |
| Location: Jyväskylä, Keski-Suomi, Finland |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 09, 2008 - 09:03 PM
|
|

|
|
Jep, eipä tuosta roolipelaajasta ole paljoa pelinjohtajan apuriksi, nekin artikkelit mitä olen lukenut tuntuvat olevan enemmän henkimaailman hommia kuin varsinaista julkaistua pelimateriaalia. Erinäiset arvostelut kyllä kiinnostavat, mutta itse en suoraan niiden perusteella jotakin peliä ostaisi, vaan etsisin netistä enemmän pelien arvosteluja, nähdäkseni pitävätkö lehden arvostelut paikkansa. Lisäksi lehti näyttää olevan varsin täynnä mainoksia, varsinkin niissä numeroissa mitä olen lukenut on MtG ollut aika vahvasti mainostettuna muun sälän ohella.
Jotenkin tuntuu että RP yrittää tarjota vähän kaikkea vähän kaikille(figupelaajat, keräilykorttipelaajat, roolipelaajat, larppaajat jne.), keskittymättä yhteenkään osa-alueeseen kunnolla, kun taas Magus tuntui aikanaan keskittyvän enemmän varsinaiseen roolipelaamiseen, jättäen muut pelimuodot vähemmälle huomiolle.
Itselläni kävi kova mäihä, ja sain suurimman osan Maguksen jukaistusta materiaalista muun ropesälän yhteydessä, paikallisen kirjaston muuttaessa uuteen väliaikaistiloihin vanhan rakennuksen mennessä purkuun uuden lukio-, kansanopisto- ja kirjastorakennuksen tieltä.
Tuntuu kuitenkin siltä, ettei suomessa riittäisi lukijakuntaa useammalle pelilalan lehdelle yhtä aikaa, koska levikki jäisi varsin pieneksi, jos kaikki pelialan alaryhmät saisivat oman lehtensä. Itse en aio RPtä tilata, koska lehdessä on kuitenkin niin vähän luettavaa roolipelaajille, satunnaisia arvosteluja lukuunottamatta. |
_________________ "Tulehan tänne, senkin ylikasvanut kisumirri, niin halkaisen kallosi kuin simatynnyrin!"
- Thorin Kegsplitter (Male Dwarf Fighter 12 @ NWN1)
|
| |
|
|
|
 |
VentrueCupFinalist |
| Location: Manse |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 10, 2008 - 02:24 AM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
|
Snowtiger kirjoitti:
Erinäiset arvostelut kyllä kiinnostavat, mutta itse en suoraan niiden perusteella jotakin peliä ostaisi, vaan etsisin netistä enemmän pelien arvosteluja, nähdäkseni pitävätkö lehden arvostelut paikkansa.
Arvosteluja on kyllä mukava lukea, mutta minäkään en tapaa jättää ostopäätöstä yhden arvostelun varaan. Tämä Roolipelit.net on ollut hyvä lähde lukea erilaisia arvosteluja ja lisäksi foorumikeskustelut tietyistä peleistä ovat hyviä pelin hankintaa suunnitellessa. Täälläkin kun suunnilleen tietää tiettyjen ihmisten pelimaun voi jo vähän luottaa siihen, että jos tuo kehuu tuota peliä niin minäkin varmaan pidän siitä, koska meillä on samanlainen pelimaku.
Arvosteluthan eivät voi loppujen lopuksi koskaan olla kuin yhden ihmisen mielipide. Se ei juuri auta, jos Kallella on ropekokemusta 10v takana, hän ei silti voi antaa kuin oman mielipiteensä. Asia on sitten tietysti eri niissä tapaukissa, joissa arvostelu koskee jotain tietyn genren erityispiirteitä, jotka kyseinen arvostelija tuntee hyvin. Jos siis vaikka Kallella on se 10v takana kokemusta WoDeista, hän voi kirjoittaa: "Requiem for Rome ei ole tyypillinen World of Darkness peli, koska jne jne." Näin minä heti wodaajana huomaisin, että Kallen esiin tuomat asiat eivät todellakaan ole WoDia ja siis Requiem for Rome ei varmaankaan vastaisi minunkaan käsitystäni WoD pelistä. Sitten voin tehdä oman arvioni siitä, haluanko ostaa tämän epätyypillisen WoD pelin vai en. Siihen ostopäätökseen ei silti vaikuta se, että Kalle haukkuu teoksen maanrakoon.
Meni off topic, pahoittelut. Tuli vain tämä arvosteluasia mieleen. Muuten en voi sanoa tähän juuta enkä jaata, koska en ole lukenut Roolipelaajaa. |
|
|
| |
|
|
|
 |
Gekkonen |
| Location: Salainen |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 10, 2008 - 01:58 PM
|
|

|
|
Olen huomannut usein saman: ROOLIPELAAJA onkin todellisuudessa LARPPAAJA valepuvussa. Ja ne harvat pöytäroolipelejä koskevat artikkelit lähes aina ovat jonkinlaisien uusien tuulien perässä, tekemässä roolipelaamisesta taidetta ja ties mitä. Kaikista pahinta on, että lehti käyttää huonoa termistöä, kuten "perinteinen roolipelaaminen", josta jo aiemmin olen puhunut. Artikkelien taso vaihtelee myös suuresti; välistä löytyy mainioita, ja sitten niiden perästä taas paatoksellista jauhamista, haukkumista ja omien käsityksien korostamista. Ihan kuin olisi joutunut tahtomattaan kuuntelemaan sunnuntaisaarnaa.
En ole myöskään itse lehteä tilaamassa, en lukemani perusteella. Olen lukenut lehden sieltä, toisen täältä, ja mainioiden artikkelien pistetili on huomattavasti surkeiden artikkelien pistetiliä alhaisempi. Niin kauan, kuin näin on, saakin jäädä vain satunnaiseksi lukemiseksi. En ole ennenkään maksanut jätepaperista. |
_________________ "Mitä muuta sinulla muka on, kuin aikaa?"
"Ajattelemista. Se käy työstä, kun on näin älykäs."
|
| |
|
|
|
 |
NiTessine |
| Location: Espoo / Tampere |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 10, 2008 - 06:16 PM
|
|

|
|
Minä pidän Roolipelaajasta. Se toimii kokonaisuutena, vaikka laadullisesti onkin parantamisen varaa. No, kirjoittajista on pulaa ja jos ei sisältö miellytä, lakatkaa nillittämästä ja tarjotkaa itse tekeleitänne sinne. Etenkin jos olette valmiita tekemään "kirjottaisin ite paremmin" -argumentin. Minä tein, kirjoitin, ja kas! Lehti käsittelee Dungeons & Dragonsia puolueettomammin kuin aiemmin. No, yleensäkin käsittelee.
Nähdäkseni nykyformaatti on myös ainoa, jossa paperilehti oikeasti toimii. Harrastajakunta on aika vankasti piuhoitettu internetiin, jopa siinä määrin että ihmettelen missä nämä ihmiset löytävät aikaa sille varsinaiselle pelaamiselle. Täten, jos joku haluaa löytää dataa jostain, sitä on helppo kaivaa internetistä, usein enemmän kuin mitä lehti tarjoaa. Tämä koskee niin larppiraportteja, pelinjohtajan niksipirkkaa, tuotearvosteluita, uutisia kuin kolumnistien arvostelujakin. Täten, laajalle harrastelijakunnalle kirjoittaminen on ihan hyvä idea. Kun lukee rievun kannesta kanteen, kyllä sieltä irtoaa kaikkea jännää, jopa niistä larppiartikkeleista. Sitä voi ajatella yleissivistävänä materiaalina. Niitä lukee tarpeeksi niin ymmärtää, että eivät ne larppaajat ja indie-pelaajat ehkä olekaan omituisia friikkejä, jotka antavat harrastukselle pahan maineen ja pitäisi pistää pakkopaitaan ja Niuvanniemeen. Numeron 14 artikkeli Arkham Horrorista sai minut ostamaan pelin, vaikka en yleisesti lautapelejä harrastakaan. Enkä ole tuota päätöstä katunut.
Roolipelaajasta tekee löytöjä, kunhan jaksaa lukea avaralla mielellä. Se Larpintekijän käsikirjan arvostelu on hauskaa luettavaa, vaikka kirja itse ei kiinnosta pätkääkään. Ja, no, sitä ei voi kiistää, että kun Suomessa julkaistaan tuommoista, lehdellä on peräti velvollisuus arvostella se.
Räjähdysten rakastajaa en toisaalta voi mitenkään puolustella, enkä voi käsittää mikä saa kirjoittajan toistuvasti häpäisemään itsensä ja sukunsa tällä tavoin. |
_________________ LISTEN TO THE CHAIR-LEG OF TRUTH! IT DOES NOT LIE!
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 10, 2008 - 08:25 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
Minua vain harmittaa se, ettei Suomen ainoan roolipelilehden taso ole... Kummoinenkaan. Siitä johtuu ärtymykseni. On se tietty tyhmää valittaa jostain lehdestä. Täytyy sanoa, että Roolipelit.net on Huomattavasti parempi tiedon ja viihteen lähde minulle kuin se lehti. Tietysti varmaan Larpaajat ovat eri mieltä koska näillä sivuilla ei ole tarpeeksi asiaa siitä. Kaikkia ei pysty koskaan miellyttämään tasapuolisesti. Fakta.
Kyllä, voisin kirjoittaa artikkelin. Lehdessä taitaa olla hyvä puoli se, että kuka tahansa voi yrittää tarjota mistä tahansa juttua (myös huono puoli kehnon tason riskin takia). Minulla ei ole kuitenkaan siihen aikaa. Enkä ole sillä asenteella, että kyllä mä nyt sata kertaa paremman jutun kirjoitan. En edes lähtisi kirjoittamaan, ellei minulla olisi edes itseni mielestä hyvää ideaa tai ajatusta. Arvostelua en lehteen tekisi ollenkaan, vaan jos tekisin niin tänne TAI kotisivuilleni (jos joku sinne eksyy).
Hyvää ideaa... Hmm. Nuo jutut mitä lehdessä on ollut. Eihän niissä kaikissa ole mitään järkeä. Ne mitkä ovat eniten saaneet haavini auki on olleet Teräsbetoni seikkailu, mikä lie Jykän murhamysteeri, virtahepo-eph ja se yhden jakson Soul Caliburista inspiraatiota saanut eph. Oikeasti, voiko joku selittää näitä minulle. Nämä on minulle ihan wtf. Onko nuo kaksi seikkailua sitä jotain roolipelaamisen uutta tuulta mitä en vain käsitä.
Ja Larp... Ok. Se ei sinäänsä kiinnosta minua (enemmän sellainen eläytyvä pelaaminen mitä esim VentrueCupFinalist harrastaa kiinnostaa). Ehkä larppaajan silmissä ne artikkelit ovat hyviä ja mielenkiintoisia. Siihen minä olen paha sanomaan mitään sen enempää.
Mainoksetkin ymmärrän. Pitää sitä ylimääräistä rahaa tiristää oletettavasti, että mainostajat maksavat palstatilasta. Eivätkä ne häiritse.
Ehkä odotan lehdeltä jotain, mitä se ei ole ja/tai sen ei kuulu olla. Kuitenkin luulisin, että jos Magus tekisi uuden tulemisen sillä olisi kysyntää enemmän kuin tällä lehdellä. Enkä puhu massojen puolesta vaan tämä on vain puhdas olettamus. Saatan olla väärässäkin.
Laatuunsa nähden lehti on myös perusteettoman kallis. Ymmärrän tietysti, että lukijakunta on pieni ja lehden painokustannukset yms pitää ottaa huomioon eikä lehden teko olisi kannattavaa jos hintaa laskee... En puutukaan siihen vaan puhuin hinta/laatu-suhteessa mikä on aivan pielessä.
Täytyy myöntää etten ole käynyt Roolipelaajan foorumilla, eli en tiedä mitä siellä puhutaan lehdestä.
En myöskään väitä, että Suomeen kannattaa perustaa kilpailijaa. Ja Roolipelaajan lähtökohdat huomioon ottaen laadun kohottaminenkin voi olla vaikeaa. Ehkä tämä kertoo vain surullisen totuuden siitä, että roolipelaaminen lieveilmiöineen (älkää larppaajat suuttuko, tarkoitus ei ollut tehdä harrastuksestanne pienemmän kuuloista mitä se todellisuudessa on) on Suomessa edelleen marginaalinen harrastus, pienten piirien ilo.
Tietysti minäkin olisin enemmän kuin otettu jos minun kirjoittamani juttu julkaistaisiin lehdessä. Olisihan se kuitenkin (ristiriitaisesti) pieni kunnia. Jos jollain Roolipelaajassa on kiinnostusta meikäläisen kynäilyyn, voi kertoa siitä. Ehkä sitä aikaa saa nipistettyä työnteosta, roolipelaamisesta, koiran lenkittämisestä ja heppailusta kirjoittamiseen (ja haukkujen vastaanottamiseen).
Thaumiel kuittaa rönsyilevän vuodatuksensa (yhden lehden takia... Daa...) |
|
| |
|
|
|
 |
vps |
| Location: Veikkola (Kirkkonummi) |
|
Viestin aihe: 1-5-asteikolla 2.
Lähetetty: helmi 10, 2008 - 11:42 PM
|
|

|
|
Totta totta.. pari aikaisempaa lehteä olivat ihan hyviä, mutta tämä uusin ei oikein sisältänyt mitään todella mielenkiintoista. Tuo Teräsbetoni-juttu oli kyllä uskomaton.. negatiivisessa mielessä siis. Gygax ja Munchkin-juttu olivat kuitenkin ihan ok. Olen kyllä aika pitkälti kahden vaiheilla, viitsisiko jatkaa lehden tilausta.. ruuan ja bensan hinta ovat kovassa nousussa, pitää pikkuhiljaa karsia menoja
-vps |
|
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
|
Viestin aihe: 1-5-asteikolla 2.
Lähetetty: helmi 11, 2008 - 12:43 AM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
| No, tuo Munchkin juttu herätti mielenkiitoa varsinkin vampire parodiointia kohtaan. Juttu oli kuitenkin hieman pintapuolinen. Pienessä tilassa on hankala käsitellä jotain mielenkiintoisesti ja kattavasti. |
|
| |
|
|
|
 |
Sam! |
| Location: Helsinki |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 11, 2008 - 11:32 AM
|
|
|
|
|
Thaumiel_Nerub kirjoitti:
Minua vain harmittaa se, ettei Suomen ainoan roolipelilehden taso ole... Kummoinenkaan. Siitä johtuu ärtymykseni. (--) Kyllä, voisin kirjoittaa artikkelin. Lehdessä taitaa olla hyvä puoli se, että kuka tahansa voi yrittää tarjota mistä tahansa juttua (myös huono puoli kehnon tason riskin takia). Minulla ei ole kuitenkaan siihen aikaa. Enkä ole sillä asenteella, että kyllä mä nyt sata kertaa paremman jutun kirjoitan. En edes lähtisi kirjoittamaan, ellei minulla olisi edes itseni mielestä hyvää ideaa tai ajatusta. Arvostelua en lehteen tekisi ollenkaan, vaan jos tekisin niin tänne TAI kotisivuilleni (jos joku sinne eksyy).
Voisiko juuri tuossa olla selitys sille, miksi lehden taso on sellainen kuin on: Siihen kirjoittavat sellaiset tyypit, joilla on aikaa, omasta mielestään hyvä idea eikä muuta julkaisukanavaa? Niin kauan kuin te roolipelaamisen ja journalistiikan ammattilaiset ette ehdi tai viitsi kirjoittaa lehteen, niin laadun paranemista on turha odottaa.
Hyvää ideaa... Hmm. Nuo jutut mitä lehdessä on ollut. Eihän niissä kaikissa ole mitään järkeä. Ne mitkä ovat eniten saaneet haavini auki on olleet Teräsbetoni seikkailu, mikä lie Jykän murhamysteeri, virtahepo-eph ja se yhden jakson Soul Caliburista inspiraatiota saanut eph. Oikeasti, voiko joku selittää näitä minulle. Nämä on minulle ihan wtf. Onko nuo kaksi seikkailua sitä jotain roolipelaamisen uutta tuulta mitä en vain käsitä.
Mikä noissa tarkkaan ottaen menee yli ymmärryksesi? Sivuhahmo on sivuhahmo, jonka voi pudottaa keskelle kampanjaansa, jos kiinnostaa. Pitää varmaan olla vähän erikoisempi kampanja, että tuo sivuhahmot siihen luontevasti istuvat, mutta ei niissä sinänsä pitäisi olla mitään ihmeellistä. Fiksummat sanovat, että tämä viimeisin virtahepoviikinki on Spelljammerin pelimaailmasta (nämä voisivat itse asiassa kaikki olla D&D-hahmoja ja pointti olisi osoittaa, mitä kaikkea muuta D&D voi olla luolastokomppauksen lisäksi).
Nuo skenaariot puolestaan sisältävät nähdäkseni aika selkeät peliohjeet. Jykän murhamysteeri on pitkälti vapaamuotoista pelaamista, joka muistuttaa Norjasta (?) tuttua fate-play -menoa, jossa siis pelin lopputulos on päätetty etukäteen ja sitten vain katsotaan, että miten siihen päädyttiin (eli mitä oikeastaan tapahtui). Siellä miehet ratsastaa on itse asiassa peli eikä seikkailu; virhe artikkelin otsikkosivulla. Siinäkin on selkeä raami pelaamiselle: millainen on Teräsbetonin matka Euroviisuihin ja miten heidän siellä käy - tai toisella tasolla, toimiiko sankarihevin metallitotuus oikeasti vai ovatko Teräsbetonin pojat pelkkiä pellejä? Kaikki pelin mekaniikat pyörivät tämän aiheen ympärillä. |
|
|
| |
|
|
|
 |
NiTessine |
| Location: Espoo / Tampere |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 11, 2008 - 02:10 PM
|
|

|
|
|
Sam! kirjoitti:
Mikä noissa tarkkaan ottaen menee yli ymmärryksesi? Sivuhahmo on sivuhahmo, jonka voi pudottaa keskelle kampanjaansa, jos kiinnostaa. Pitää varmaan olla vähän erikoisempi kampanja, että tuo sivuhahmot siihen luontevasti istuvat, mutta ei niissä sinänsä pitäisi olla mitään ihmeellistä. Fiksummat sanovat, että tämä viimeisin virtahepoviikinki on Spelljammerin pelimaailmasta (nämä voisivat itse asiassa kaikki olla D&D-hahmoja ja pointti olisi osoittaa, mitä kaikkea muuta D&D voi olla luolastokomppauksen lisäksi).
Juu, kaikkihan noista sivuhahmoista ovat selvästi olleet D&D:hen. Ne ovat myös kaikki olleet tavattoman epäonnistuneita joko konseptitasolla tai sääntöjen toteutuksessa (kaikkien statit ovat olleet täysin käyttökelvottomia jo epätäydellisyytensä vuoksi). Tämä viimeisin on joukon paras ja sitä vaivasi lähinnä pohjaton happoisuus. |
_________________ LISTEN TO THE CHAIR-LEG OF TRUTH! IT DOES NOT LIE!
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 11, 2008 - 05:27 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
|
Sam! kirjoitti:
Minua vain harmittaa se, ettei Suomen ainoan roolipelilehden taso ole... Kummoinenkaan. Siitä johtuu ärtymykseni. (--) Kyllä, voisin kirjoittaa artikkelin. Lehdessä taitaa olla hyvä puoli se, että kuka tahansa voi yrittää tarjota mistä tahansa juttua (myös huono puoli kehnon tason riskin takia). Minulla ei ole kuitenkaan siihen aikaa. Enkä ole sillä asenteella, että kyllä mä nyt sata kertaa paremman jutun kirjoitan. En edes lähtisi kirjoittamaan, ellei minulla olisi edes itseni mielestä hyvää ideaa tai ajatusta. Arvostelua en lehteen tekisi ollenkaan, vaan jos tekisin niin tänne TAI kotisivuilleni (jos joku sinne eksyy).
Voisiko juuri tuossa olla selitys sille, miksi lehden taso on sellainen kuin on: Siihen kirjoittavat sellaiset tyypit, joilla on aikaa, omasta mielestään hyvä idea eikä muuta julkaisukanavaa? Niin kauan kuin te roolipelaamisen ja journalistiikan ammattilaiset ette ehdi tai viitsi kirjoittaa lehteen, niin laadun paranemista on turha odottaa.
Nuo skenaariot puolestaan sisältävät nähdäkseni aika selkeät peliohjeet. Jykän murhamysteeri on pitkälti vapaamuotoista pelaamista, joka muistuttaa Norjasta (?) tuttua fate-play -menoa, jossa siis pelin lopputulos on päätetty etukäteen ja sitten vain katsotaan, että miten siihen päädyttiin (eli mitä oikeastaan tapahtui). Siellä miehet ratsastaa on itse asiassa peli eikä seikkailu; virhe artikkelin otsikkosivulla. Siinäkin on selkeä raami pelaamiselle: millainen on Teräsbetonin matka Euroviisuihin ja miten heidän siellä käy - tai toisella tasolla, toimiiko sankarihevin metallitotuus oikeasti vai ovatko Teräsbetonin pojat pelkkiä pellejä? Kaikki pelin mekaniikat pyörivät tämän aiheen ympärillä.
Olen nyt puhelimella liikenteessä, eli quote-rumba on mielenterveydellisistä syistä täysi mahdottomuus. Yritän siis parhaani mukaan tuoda ajatukseni tuosta viestistä näinkin heikosti.
En ole missään vaiheessa sanonut olevani ammattilainen, jos siten minua leikkisän härnäävästi tituleerasit. Ymmärrän kyllä lehden surkean laadun jos siihen kirjoittaa ne joilla on ylimääräistä aikaa ja joilla ei näytä olevan parempaakaan tekemistä. Siltä se vaikuttaa.
Myöskin sain kuvan asenteesta, että lehti on *****, tiedetään eikä aiota parantaa, kun ei sellaista lehteä oikeen jaksa kunnolla tehdä kun ei se rahoiksi lyö. Jos ei miellytä, tee oma. Meitä ei vittuakaan kiinnosta... Tuon kuvan siis sain, turha siitä minulle sen enempää sitten alkaa.
Tiedän kyllä mikä on eph. Sitä en tiedä, miksi lehteen julkaistaan noin umpityperiä sellaisia. Typerä idea mikä on huonosti kirjoitettu ei oikein iske. Ja sekin häiritsee ettei vieläkään kerrottu mihin peliin se oli. Minua kiinnostaa tietää onko joku käyttänyt niitä sellaisenaan omassa pelissään.
Ja tuo seikkailu ja peli... Tajusin sen mitä ne ovat muuten sitä Miksi ne ovat. Netissä julkaistuna täällä vaikka tms mutta Ei lehdessä! Surkeasti kirjoitettu, typerä idea, täyttä roskaa! Jälkeen jos joku näistä sai kiksejä niin käsi ylös. Minua oksetti.
Ihan totta hei jätkät! Kuvittelin tilanteen, jossa joku ropeista tietämätön tutustuu tähän harrastukseen tuon lehden kautta ja saa siitä "käsityksen" minun harrastuksestani kaikkine Teräsbetoni peleineen ja virtahepomiehineen, en jumalauta kerro kenellekään enää koskaan olevani roolipelaaja vaan vetäydyn kaappiin ja pelaan pimeässä visusti suljettujen verhojen takana piilossa kaikilta katseilta. Lehden nimi on Roolipelaaja... Minä en ole "roolipelaaja" eli lehden kannattaja. |
|
| |
|
|
|
 |
Zeron |
| Location: Helsinki |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 11, 2008 - 05:45 PM
|
|
|
|
|
Ihan totta hei jätkät! Kuvittelin tilanteen, jossa joku ropeista tietämätön tutustuu tähän harrastukseen tuon lehden kautta ja saa siitä "käsityksen" minun harrastuksestani kaikkine Teräsbetoni peleineen ja virtahepomiehineen, en jumalauta kerro kenellekään enää koskaan olevani roolipelaaja vaan vetäydyn kaappiin ja pelaan pimeässä visusti suljettujen verhojen takana piilossa kaikilta katseilta. Lehden nimi on Roolipelaaja... Minä en ole "roolipelaaja" eli lehden kannattaja.
Miten nuo virtahepomiehet ja Teräsbetonipelit ovat yhtään enemmän kummallisia kuin vampyyrit, keijukaiset tai fantasiapelien hirviöt?
Taitaa olla vain tottumuskysymys...? |
|
|
| |
|
|
|
 |
Kuusikeiju |
| Location: |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 11, 2008 - 11:08 PM
|
|

|
|
Ilman kritiikkiä on vaikea parantaa toivottuun suuntaan, eli tästäkin ne mahdollisuudet lehden paranemiseen lähtevät.
Olenkin ollut huomaavinani jännän ilmiön: eniten kritiikkiä tuntuu tulevan niiltä lukijoilta, jotka roolipelaavat, mutta eivät larppaa. Niiltä, jotka harrastavat molempia, tulee eniten kiitosta. Pelkästään larppaavat puolestaan eivät juuri anna palautetta. Tämä tarkoittanee joko sitä, etteivät he lue lehteä suurina joukkoina tai sitten heillä on enemmän muuta elämää, eivätkä he roiku netissä.
Omien juttujen tarjoaminen on varmaan se tehokkain tapa vaikuttaa lehden linjaan. Siinä vaiheessa kun saa jutun tai kaksi julkaistua, suhde toimitukseen muuttuu ihan eri tyyppiseksi. Surullinen totuus on kuitenkin siinä, että roolipelilehtien päätoimittajat (ei ainoastaan nykyinen) ovat saaneet paljon "mä voisin kirjoittaa teille jutun/juttuja" -viestejä, jotka eivät ole lopulta johtaneet mihinkään valmiiseen tekstiin ja siksi lehdet ovat usein kyynisiä juttutarjoajia kohtaan. Tämä muuttuu kuitenkin helposti. Pettersonin mukaan Roolipelaajankin meteriaalista suuri osa tulee kentältä tarjottuna ja parhaat jutut ovat usein yllätyksiä päätoimittajallekin.
Jos Roolipelaajan seikkailut ovat tuntuneet tekotaiteellisilta tai vaikeilta, niin suosittelen vilkaisemaan seuraavan linkin taa lehden foorumille. Siellä käyn läpi julkaistuja seikkailuja ja muutan aina tarjotun skenaarion johonkin toiseen peliin sopivaksi. Siellä miehet ratsastaakin muuttuu sen myötä ehkä helpommin lähestyttäväksi (ja voisiko käyttää seuraavaa termiä) perinteisemmäksi:
http://www.roolipelaaja.fi/board/viewtopic.php?f=2&t=451&st=0&sk=t&sd=a
(Älä anna ensimmäisen viestin hämätä: kaikki muokkaukset eivät ole Roudan maahan. Tosin viestien ymmärtämiseen tarvinnee Roolipelaaja-lehdet.)
Jos Gygax ei yhtään kiinnosta, niin silloin tuorein numero varmasti sisältää paljon muinaisjauhantaa. Mutta kerran ne harrastuksen isätkin vain kuolevat ja nytpähän muistokirjoittelun aika lienee ohi. Mitä tulee EPH-esittelyihin, niin niitähän luvattiin alunperin vain neljä ja tämä oli neljäs -siis luultavasti viimeinen.
Koska olen lehdessä satunnaisena avustajana ja pidän roolipelilehden olemassaolosta jo itseisarvona, niin minua kiinnostaa, millä tavalla lehden pitäisi muistuttaa enemmän Magusta? Selasin tuosta yhden vanhan Maguksen (45). Siinä oli laaja juttu egyptiläisestä kylästä, kaksi seikkailua, kahden sivun juttu siitä, miten roolipelaajat valittavat liikaa toistensa pelitavoista (vuosi oli siis 2000), pari kolumnia, kolme arvostelua, Ropecon-raportti, juttu hahmon tavallisesta elämästä, pitkä Preador-sarjis ja lyhyt artikkeli luolaholveista.
Tuossa pistää silmään erityisesti egyptiläinen kylä. Kuulostaisiko artikkeli Somaliasta roolipeliympäristönä kiinnostavalta? Paimentolaisympäristöä ja somalialaisen mytologian olentoja ja seikkailuideoita? Onko pelimateriaali se, jota kaivataan? |
_________________ Roudan maa 2 ...pahasti vaiheessa
|
| |
|
|
|
 |
Maxxx_Royall |
| Location: |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 11, 2008 - 11:51 PM
|
|

|
|
|
Kuusikeiju kirjoitti:
Ilman kritiikkiä on vaikea parantaa toivottuun suuntaan, eli tästäkin ne mahdollisuudet lehden paranemiseen lähtevät.
Olenkin ollut huomaavinani jännän ilmiön: eniten kritiikkiä tuntuu tulevan niiltä lukijoilta, jotka roolipelaavat, mutta eivät larppaa. Niiltä, jotka harrastavat molempia, tulee eniten kiitosta. Pelkästään larppaavat puolestaan eivät juuri anna palautetta. Tämä tarkoittanee joko sitä, etteivät he lue lehteä suurina joukkoina tai sitten heillä on enemmän muuta elämää, eivätkä he roiku netissä.
Lehteä lukemattomana (Elämä on liian lyhyt eikä kaikkiin asioihin ehdi sekaantumaan ja sitä rataa...) on nyt pakko kommentoida: Näkemykseeni liittyy luonnollisesti oikeaoppisen ja vanhakantaisen roolipeli harrastamisen POV, mutta miten jollakin voi olla enemmän muuta elämää kun täytyy harrasteen nimissä leikisti elää/olla/näytellä paperihahmon/-henkilön/-olennon elämää tai olla olevinaan ja elävinään joku muu kuin itse on ?
Peace, love & down whiteys
Live large and stay hard |
|
| |
|
|
|
 |
Gekkonen |
| Location: Salainen |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 12, 2008 - 10:58 AM
|
|

|
|
Kuusikeiju heitti ilmaan hyvän kysymyksen; millaista roolipelilehteä esimerkiksi minä haluaisin sitten lukea?
Ihan ensiksikin, paatokset pois. Ei mitään tappelua 'uusien' ja 'vanhojen' tapojen kesken, koska ylipäänsä kaikenmoiset yhtenäisen suuntaukset ovat keksintöä. Se, että jotkin pelitavat hämärästi muistuttavat toisiaan, ei ole tae siitä, että ne olisivat silti osa mitään erinäistä suuntausta. Vähän tulee mieleen tämä ihmisien jakaminen hevareihin, hoppareihin, gootteihin... joo, tykkään mustasta väristä, mutta paskat minä mikään gootti silti olen! Eli siis pois moinen stereotypinen jaottelu, niin päästään eroon kisailusta ja paremmuustappelusta.
Artikkelien laatu TARVITSEE saada ylemmäksi. Jos ei tule kuin kaksi paskaa ja yksi hyvä artikkeli, niin sitten tekijöiden on valittava se yksi hyvä artikkeli ja yritettävä täyttää niiden kahden muun paikka muilla, kuin kieliopillisesti väärillä, termillisesti epäselvillä ja asenteeltaan paatoksellisilla jutuilla. Julma totuus on, että positiivinen lehdenlukukokemus harvemmin poikii ollenkaan palautetta, mutta negatiivinen sitäkin enemmän. Positiivisen kokemuksen saaneet ihmiset jättävät lehden pöydälleen sen luettuaan, ovat tyytyväisiä, ja lähtevät pelaamaan sulkapalloa (tai mitä tahansa muuta), negatiivisen kokemuksen saaneet ovat pahimmassa tapauksessa pitkäänkin kokemuksensa vankeja ja purkavat ärtymystään mieluusti keskustelupalstoilla ja palautelaarissa.
Mikä ihmeen asenne on pyytää parannusehdotuksia, ja sitten tyrmätä ne typerinä? Taannoin ehdotin itse ROOLIPELAAJAlle jonkinlaista jatkotarinan mahdollisuutta, ja moni oli samaa mieltä (oli eriäviäkin mielipiteitä). Vastauksena sain ylimielisen "Tämä on hei roolipelilehti, ei mikään jatkotarinalehti"-tyyppisen tokaisun, kehotuksen painua lukemaan kaikkia niitä lukuisia lehtiä, joissa niitä on, ja siihen se jäi. Anteeksi, jos kysytään palautetta ja parannusehdotuksia niin jätkät jätkät, suhtaudutaan siihen kunnolla. Mikä ihmeen asenne se on alkaa sättiä palautteenantajaa? Minä halusin nimenomaan tuoda ilmi, että olisi kiva yhdistää kaksi harrastusta. Lisäksi tarinat toimivat ainakin minulle (jos ne ovat hyviä) inspiraation lähteinä.
Mikäli lehti siis pääsee eroon ammattitaidottomasta suhtautumisestaan lukijoihinsa, huonoista artikkeleistaan, kielioppi-ja termivirheistään ja oppii kunnioittamaan ihmisten mielipiteitä, niidenkin jotka eivät lehdestä pidä, silloin ollaan jo hyvällä mallilla. Silloin voidaan kehittyä. On ihan turha todeta, ettei kyseessä ole ammattimiesten tekemä lehti. Ketä kiinnostaa? Minua ei ainakaan pätkääkään. Jos minä maksan siitä, sen on oltava hyvä. Muuten minä en maksa.
Itse toivoisin lehteen kampanjakertomuksia (ei siis pelkkä hampanjan runko, vaan jatkotarinan tyyppinen sepustus kampanjan etenemisestä, pj:n ajatuksista, kenties jopa ihan jatkotarinaksi muokattu jo pelattu kampanja), enemmän kertomuksia pelatuista peleistä (eikä siitä, miten niitä lehden tekijöiden mukaan PITÄISI pelata) ja jonkinlaisen kokemuksien vaihtamiseen keskittyvän erillisen palstan. Artikkeleissa voitaisiin keskittyä enemmän yhden ihmisen kokemuksiin pelaamisesta, ei niinkään peliohjeisiin. Niitäkin kuitenkin voisi olla pj:tä varten. Kenties jopa aloittelevan pj:n apupalsta.
Haastattelut ovat vähän niin ja näin: Mike Pohjolan elämä ja teot ei voisi minua ehkä vähempää kiinnostaa, ei myöskään persoonana mukavamman ihmisen pelimieltymykset. Mutta joskus haastatteluja on kivakin lukea, jos niiden suhde ei ole ammattilainen-kysyjä-noobit lukijat, vaan elämäni roolieplien keskellä ja mielipiteeni-kysyjä-ne muut samantasoiset, jotka jutun lukevat.
Ja jos kuulen vielä kerrankin termin "perinteinen roolipelaaminen" koko lehdessä, varsinkaan jos sillä nyt puhutaan Hack'n slashistä, kuten yleisesti näytetään puhuvan, poltan kaikki n'kemäni ROOLIPELAAJAt sihisten. |
_________________ "Mitä muuta sinulla muka on, kuin aikaa?"
"Ajattelemista. Se käy työstä, kun on näin älykäs."
|
| |
|
|
|
 |
|
|
|