| Kirjoittaja |
Viesti |
Kuusikeiju |
| Location: |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 11:26 AM
|
|

|
|
Tästä päästään siihen, että koska lehti ei millään voi viihdyttää kaikin tavoin kaikkia lukijoitaan, ei ole oleellista kuinka surkeita lehden huonoimmat jutut ovat, vaan kuinka hyviä sen parhaat jutut numerossa ovat.
Meinaan sitä, että minä luen esimerkiksi myös Suomen luontoa, Imagea, Porttia, Kauppalehteä ja Ryhmä-äksää. Niissä on välillä aivan surkeita juttuja, mutta en silti käy haukkumassa niiden huonoimpia juttuja, sillä en lue kyseisiä lehtiä niiden huonojen, vaan hyvien juttujen vuoksi.
Tämän takia pidänkin Thaumielin avautumista ja häntä kompanneita kirjoittajia hyvällä asialla liikkuvina: joka numerossa pitäisi olla jotakin kiinnostavaa, jotta lukijat haluavat jatkaa lehden lukemista. Jos väliin tulee numeroita, joissa tämä ehto ei täyty, niin silloin on hyvä kertoa minkä tyyppistä asiaa halutaan. Nyt ainakin erotan linjan
lisää peliin helposti liitettävää materiaalia, lisää taustamateriaalia, lisää kiinostavaa fiktiota Olihan uusimmassa numerossa muuten yksi tarina, eli se sarjakuva  |
_________________ Roudan maa 2 ...pahasti vaiheessa
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
| Location: Kankaanpää |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 12:34 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
No niin... Taisi muuttua hieman rakentavaksi. Ehkä itseäni ärsyttää se, että en lue useita lehtiä, vain tätä. Ja pelilehdissä on valinnan varaa, kuten muissakin. En nyt tiedä tämän pointtia, mutta ehkä ongelma onkin se, kun se on ainoa lehti. Tietysti roolipeliharrastuksessa on omat ongelmat verrattuna metsästykseen ja kalastukseen, digi-kuvaamiseen, tietokonepeleihin tai vaikka esimerkiksi talouden seuraamiseen.
Ja sehän on tietysti vaikeaa mahduttaa 6 kertaa vuodessa ilmestyvään läpyskään kaikkea kaikille. Toivottavasti Roolipelaajan porukka ja avustajat eivät vedä hernetta nenään tästä "vuodatuksestani". Minähän edustan mielipiteilläni itseäni, ehkä perusteettomasti tai en. Tietysti en halua lehdelle mitään pahaa karmaa ja voodoota. Eläkää hyvin, parantakaa tasoa ja pitäkää itsenne miehinä. Ehkä joskus Roolipelaaja lunastaa paikkansa ammattimaisena julkaisuna, ken tietää. Eikös mm pelit-lehtikin aloittanut kerran vuodessa ilmestyvänä "kirjasena"? |
_________________ saya menjalani kehidupan sebagai Vampir Cyber
http://kronikat.wikispaces.com
http://cradleofrabies.blogspot.com/
Moderoinnit sinisellä fontilla
"It's my f*king face writing!"
|
| |
|
|
|
 |
Sam! |
| Location: Helsinki |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 12:58 PM
|
|
|
|
|
Thaumiel_Nerub kirjoitti:
En nyt löydä viestiä mihin viittasin sillä, että kaiken hyödyn saadakseen kannattaa tutustua foorumiin, mutta täällä se on.
Niin on. Pointti oli, että jos haluaa rähistä lehdestä, niin se kannattaa tehdä lehden oman palautejärjestelmän kautta, eli lehden omalla foorumilla. Niin kuin että jos minä en diggaisi Helsingin Sanomien tyylistä, niin eiköhän vain minun kannattaisi kirjoittaa asiasta ennemmin HS:n verkkosivuille kuin Lapin sanomien yleisönosastolle? Tietysti avautua saa ihan missä tahtoo, mutta jos tarkoitus on, että palaute menisi perille asti ja jotain alkaisi tapahtua, niin ensimmäinen askel olisi varmaankin lähettää palaute lehden tekijöille. Tässä ketjussa ei ole ollut ketään riimuahjolaista, jotka olisivat vastuussa lehden linjavedoista. Puolustamme lehteä - tai kritisoimme kritiikkiä - ihan samanlaisina tavan peliharrastajina kuin millaisena sinä kritisoit sitä lehteä (joo, jokunen meistä on ihan kirjoittanutkin siihen, mutta kukaan meistä ei ole saanut sitä kautta rahaa eikä kunniaa).
Miksi mielestäni ne ovat typeriä? Tietysti kantaa pitäisi pystyä perustelemaan, muuten osaa. Kun luen niitä, pudistelen päätäni ja ajattelen, että onpa huono, typerä ja sivun tuhlausta. Miksi? En tiedä, siltä vain tuntuu.
Tuo on tietysti täysin pätevä syy olla lukematta lehteä: se ei vaan tunnu kiinnostavalta. Sen sijaan, jos tarkoituksesi on ohjata ja kannustaa lehden tekijöitä parantamaan juttujen tasoa, niin omien tuntemustesi esittely ei vielä hirveän pitkälle kanna. Jos tämän kääntäisi niin päin, että minä selittäisin täällä Vampiren aiheuttavan minulle sisäistä verenvuotoa, huimausta ja pahoinvointia, "koska minusta vain tuntuu siltä", niin paljonko siinä olisi White Wolfin pojilla mahkuja parantaa pelituotetta niin, etten joutuisi aivovaurioitumisvaaraan heidän teoksiaan lukiessani?
Toinen puoli on tietenkin se, missä määrin (pääasiassa) päätoimittaja Petterssonia kiinnostaa lukijoiden kritiikki. Mies on tehnyt sellaisia linjavetoja, että esim. novelleja ei julkaista eikä "työkalupakkikama" ole niin tärkeää (lähde: Juhana Petterssonin haastattelu). Se on vähän niin että tämä on Petterssonin lehti, ottakaa tai jättäkää. Jokunen tähän ketjuun kirjoittaneista on sillä kannalla, että jätetään, ja se on ihan jees. Ei se tee roolipelaajasta mitenkään vähemmän roolipelaajaa, ettei hän lue Roolipelaajaa. Tai no varmaan sellaisiakin tyyppejä on, joiden mielestä ne, jotka eivät lue Roolipelaajaa, ovat jonkinlaisia roolipelikulttuurin tuholaisia, mutta kuten olemme jo oppineet, ääriainesten mielipiteitä ei pidä lietsoa vaan jättää ne omaan arvoonsa.
Lähinnä tässä näyttää omiin silmiini kohtaavan kaksi erilaista käsitystä. Toisten mielestä Roolipelaaja on maksullinen palvelu, jolle voi asettaa samanlaiset laatuvaatimukset kuin mille tahansa palvelulle tai (roolipeli)tuotteelle. Toisten mukaan taas Roolipelaajalla on itseisarvo, eli se on roolipelikulttuurin oma tiedotuskanava ja "puuhalehti", joka on tasan niin hyvä, kuin mitä roolipelaajat yhteisönä jaksavat & viitsivät panostaa. Edellisten mukaan voidaan vain odottaa, että lehti paranisi ja jos näin ei käy, niin lehteä ei tilata. Jälkimmäisten mukaan jokaisen täytyy itse tehdä oma osuutensa lehden parantamiseksi ja lehden tilaaminen on itsestään selvää.
En ole edelleenkään käynyt Roolipelaajan foorumilla, mutta onko siellä ääni kellossa eri? Eli sakki diggaa? Ja jos jostain tuntuu että tämä topicci on joku anti-Roolipelaaja-lehti-kultin kokoontumispaikka niin... Huh huh.
Sitä voi itse kukin vertailla: nron 15 virallinen palauteketju. Sen kai voinee jokainen sanoa, ettei täällä numerosta ole puhuttu mitenkään imartelevasti: toiset ovat nimittäneet sitä ulosteeksi ja toiset ovat pahoitelleet sen huonoutta. |
|
|
| |
|
|
|
 |
VentrueCupFinalist |
| Location: Manse |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 01:19 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
|
Sam! kirjoitti:
Toinen puoli on tietenkin se, missä määrin (pääasiassa) päätoimittaja Petterssonia kiinnostaa lukijoiden kritiikki. Mies on tehnyt sellaisia linjavetoja, että esim. novelleja ei julkaista eikä "työkalupakkikama" ole niin tärkeää (lähde: Juhana Petterssonin haastattelu). Se on vähän niin että tämä on Petterssonin lehti, ottakaa tai jättäkää.
Haluan lainata tätä lausahdusta siltä varalta, että joku asiakas lähettää purnaustekstiä töissä. Sanon vain esimiehelleni, että: "Tämä on mun multimedia ja jos asiakkaita ei kiinnosta, niin ostakoot joltain muulta palveluntarjoajalta." Pomo varmaan ymmärtäisi tämän asiakaspalvelulähtöisen asenteeni täysin ja toteaisi, ettei kenelläkään olekaan oikeutta purnata minun taiteellisesta tuotteestani.
Ihan vakavasti... Oli ehkä minulta lapsellista vastata tähän, mutta ei varmaan Samikaan miettinyt ihan loppuun asti. Ymmärrän toki, mitä Sam! tässä tarkoitti oikeasti. Mutta minua vain nauratti tuo ilmaisumuoto (varsinkin kun olen töissä).Pitäisi varoa, ettei ala mennä Iltasanomien keskustelupalstan suuntaan tämä ketju... siellä on toisinaan aika hulvattomia juttuja. |
|
|
| |
|
|
|
 |
vps |
| Location: Veikkola (Kirkkonummi) |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 01:34 PM
|
|

|
|
Hm ihan heittona pitäisikö meidän roolipelit.nettiläisten alkaa julkaisemaan omaa verkossa ilmestyvää roolipelin aikakauslehteä, jos ja kun ei kerran Roolipelaajan kaltainen laadukas julkaisu kelpaa? =D
-vps |
|
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 02:06 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
Roolipelit sivulle kyllä kaipaisin enemmän juttuja. Se on aika vähäistä tällä hetkellä.
Ihan asiakaspalvelun kannalta tuo Pettersonin kanta on aika huono, kuten VentrueCupFinalist esitti. Jos tuottaa maksullista palvelua niin tuo on väärä asenne. Hiukan luovuttaja tai häviäjä -tyyliin. Olen itse ollut usean vuoden myymälävastaajana ja jos minä olisin ollut tiskin takana tuollaisella asenteella niin uskon, että asiakkaat olisivat valinneet sen naapurimyymälän. Ehkä huonosta palautteesta menee mieli maahan ja niin edelleen, tulee älkää ottako ellei kelpaa -asenne, mutta se ei loppupeleissä auta. Vaikka Roolipelaajan tarkoitus ei ole takoa taaloja, se on kaupallinen palvelu tasan niin kauan kuin se Maksaa. Jos parturi leikkaa tukkani huonosti niin...? Sanooko parturi vaan, että ellei kelpaa ei ole pakko tulla tänne enää. Ihan oikeasti Roolipelaaja voisi kampanjoida jotenkin enemmän vaikka joka lehdessä sitä, että kuka tahansa voi tarjota juttua. Mielestäni näinkin pienessä lehdessä tarpeeksi hyvä palkkio on se jo, että juttu julkaistaan. Täälläkin on kannustimena arvostelun ja jutun kirjoittamiselle lahjakortti. Kumma juttu, että vaikka tämä on ei-kaupallinen kanava niin silti Roolipelit.netin jutut ovat mielestäni tasokkaampia kuin Roolipelaaja lehdessä. Mistä se sitten johtuu? En tiedä. Onko syy kuitenkin loppupeleissä siinä, joka niitä juttuja seuloo lehteen? Paha sanoa kun en kuulu toimitukseen enkä tiedä miten sitä lehteä tehdään. Mutta kuitenkin, kiitos tuosta linkistä keskusteluun. Ei tarvitse tällä matolaatikolla surffailla. |
|
| |
|
|
|
 |
Sam! |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 03:04 PM
|
|
|
|
|
VentrueCupFinalist kirjoitti:
ei kenelläkään olekaan oikeutta purnata minun taiteellisesta tuotteestani.
Pettersson varmaan nylkee minut seuraavan kerran tavatessaan, kun pistän täällä sanoja hänen suuhunsa, mutta minusta tässä nimenomaan on kyse taiteellisesta tuotteesta. Minä rinnastan Roolipelaajan minkä tahansa muun roolipelituotteen kanssa, ja minusta tuntuisi vähän pöhköltä riehua siitä, että Stalkerissa on jotain mutantteja, eikä lainkaan jaettua tarinankerrontaa. Stalkerin ostavat ne, joita Vuorelan tekemä peli kiinnostaa; sama pätee mielestäni Roolipelaajaan. Ei sen paremmin Vuorelalla kuin Petterssonillakaan ole mitään asiakaspalveluvelvollisuutta. |
|
|
| |
|
|
|
 |
Edwar |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 03:38 PM
|
|
|
|
Off-topicinkin uhalla on nyt pakko jakaa vähän keskuteluista heränneitä ajatuksia.
En ollut ennen tämän ja tuon linkatun Roolipelaajan palauteketjun lukemista ymmärtänyt, että roolipeliskene on polarisoitumassa (ainakin interwebissä). Seuraava kommentti kertoo paljon:
Thelenius kirjoitti Roolipelaajan-foorumilla:
Lainaus:
Jättäisin nuo Roolipelit.netin vakiopeikkojen narinat omaan arvoonsa. Kävin tuon linkin kautta kurkkaamassa kyseistä foorumia ensi kertaa varmaan puoleen vuoteen, ja sain kyllä voimakkaan muistutuksen siitä, miksi ei tule siellä liiemmin pyörittyä. Roolipelaaja-lehti on nyt tuonut ulkomaailman tuulahduksia heidän tiukasti rajattuun todellisuuteensa, voi sitä itkua ja hammasten kiristystä.
Roolipelit.netin kansalaiset nähdään konservatiiveina, Roolipelaajan kaverit uudistusmielisinä - molemmat toistensa mielestä negatiivisessä valossa. Väliin jää joukko ei-kenenkään-maalle, joka ei sano juuta eikä jaata "nykyisen" ja "perinteisen" roolipelaamisen paremmuusjärjestyksestä. Yllä siteerattu kommentti kertoo aika ahdasmielisestä suhtautumisesta naavapartoihin ja toisaalta jotkut ovat aivan yhtä ahdasmielisiä Roolipelaajan suuntaan.
Olen käsittänyt, että Roolipelaaja pyrkii tarjoilemaan kaikille vähän kaikkea, mutta sattuu julkaisemaan materiaalia eniten tahoilta , joiden jutut eivät monia (esim. tämän messulaudan) lukijoita pahemmin kiinnosta. Minusta lehden, joka haluaa antaa kaikille jotakin, tulisi palvella myös "Roolipelit.netin vakiopeikkoja" aivan yhtä paljon kuin forgelaisia ja taidelarppaajiakin. Mikäli näin ei ole, on lehti ristiriidassa omien tavoitteidensa kanssa.
Toki kuvioon astuu resurssipula ja "vakiopeikkojen" lähettämien juttujen vähyys, mutta ei kumpikaan näistä estä lehteä yrittämästä parantaa kattavuuttaan - sen kun luulisi tarkoittavan lisääntynyttä kiinnostusta harrastajien piirissä ja siksi myös lisää pätäkkää lehden tekoon.
Myös Roolipelaajan foorumeilla puhutaan (kts. esim. Tommi Kovalan ja Nordicin kommentit yllämainitussa ketjussa), että lehti sivuuttaa ns. tavalliset pelaajat. En ota tähän suoraan itse kantaa, sillä en ole lehteen tarpeeksi tutustunut, mutta mikäli näin on, eivät ennusmerkit ole kovin hyvät. Vaarana on elitistinen ja sitä kuuluisaa yleisöä palvelematon julkaisu, joka sulkee piiristään jo valmiiksi pienen vähemmistön (roolipelaajat) enemmistön (nk. tavalliset pelaajat).
Lopputulemana en myöskään sanoisi suomalaisen roolipelilehden olevan itseisarvo. Se on väline, jolla voidaan saavuttaa laadukas suomalainen roolipelijulkaisu, joka taas on juuri sitä - itseisarvo.
-Edwar
Post scriptum
Minä kannatan vastareaktiota Roolipelaajalle, mikäli sen sisältö ei kehity tai tyydytä. Havaintojeni perusteella taitavia kynäniskoja riittää näilläkin foorumeilla ja esim. kerran kaksi vuodessa ilmestyvän, sisällöllisesti kunnianhimoisen E-zinen kokoon kuromisen ei luulisi olevan mahdoton tehtävä, mikäli vastuunsa kantavia työläisiä riittää. |
_________________ Hallowed be thy Cthulhu.
|
| |
|
|
|
 |
Sam! |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 04:14 PM
|
|
|
|
|
Edwar kirjoitti:
Roolipelit.netin kansalaiset nähdään konservatiiveina, Roolipelaajan kaverit uudistusmielisinä - molemmat toistensa mielestä negatiivisessä valossa. Väliin jää joukko ei-kenenkään-maalle, joka ei sano juuta eikä jaata "nykyisen" ja "perinteisen" roolipelaamisen paremmuusjärjestyksestä.
Ei tässä minusta oikeasti voida mitään polarisaatiosta puhua. Tällä foorumilla on, mitä, kolmisen henkeä, jotka pitävät Riimuahjoa (Roolipelaajan kustantajia) yltiöelitisteinä. Vastaavasti siellä on yksi tai kaksi tyyppiä, joista Roolipelit.net on lastentarha. Äänekkäitä yksilöitä, joista ei voi päätellä mitään suuren yleisön mielipiteistä. Ehdoton valtaenemmistö kuitenkin suhtautuu roolipelaamiseen aika lunkisti.
Edwar kirjoitti:
Toki kuvioon astuu resurssipula ja "vakiopeikkojen" lähettämien juttujen vähyys, mutta ei kumpikaan näistä estä lehteä yrittämästä parantaa kattavuuttaan - sen kun luulisi tarkoittavan lisääntynyttä kiinnostusta harrastajien piirissä ja siksi myös lisää pätäkkää lehden tekoon.
Lukeeko kukaan näitä Roolipelit.net:n artikkeleita? Siinä linkittämässäni haastattelussa Pettersson nimenomaan toteaa, että Rautalahden Roolipelaaja yritti olla käytännönläheinen. H-Town pisti sen lihoiksi, koska lukijamäärä oli yksinkertaisesti liian pieni. Riimuahjo päätti säilyttää lehden, mutta elinehto oli, että juttujen monipuolisuutta kasvatettaisiin isolla kädellä. Lisäksi nuo mainitut resurssipulat ja "vakiopeikkojen" lähettämien juttujen vähyys ovat merkittäviä kapuloita rattaissa.
Edwar kirjoitti:
Minä kannatan vastareaktiota Roolipelaajalle, mikäli sen sisältö ei kehity tai tyydytä. Havaintojeni perusteella taitavia kynäniskoja riittää näilläkin foorumeilla ja esim. kerran kaksi vuodessa ilmestyvän, sisällöllisesti kunnianhimoisen E-zinen kokoon kuromisen ei luulisi olevan mahdoton tehtävä, mikäli vastuunsa kantavia työläisiä riittää.
No, tunnetusti näitä työläisiä ei riitä. Se ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun moista on yritetty - onnistumiset ovat jääneet tulevan varalle. Minä olen kesällä ilmestyvän Efemeroksen kanssa ilmeisesti tuorein kokelas, mutta lähdinkin heti alkuun siitä ajatuksesta, että kirjoitan itse suurimman osan matskusta ja pyydän mukaan vain sellaisia tyyppejä, joilta tiedän syntyvän valmista ja hyvää kamaa. Muista Efemeroksen periaatteista voi lukea sen blogista, mm. inspiraatiosta ja toimintasuunnitelmasta. |
|
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 04:28 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
Roolipelaajan pitäisi linjata itseään niin, että ihmiset selvästi tietäisivät mitä siltä julkaisulta odottaa. Eikä varmasti olisi pahitteeksi, jos tekijä(t) välillä kurkistaisivat muitakin foorumeita kuin omaansa. Ja Roolipelit.netin artikkelit, minä lukisin jos olisi enemmän. Kaikki olen lukenut, paitsi Roudan maan seikkailuja (ei kiinnosta. Muumi vaikutteinen mörkö-seikkailu riitti minulle). Arvosteluitakin luen, vaikkei peli kiinnostaisi. Kyllä sitä intoa riittää lukemiseen. Sitäpaitsi tämän sivun artikkelit ovat parempia (perinteiselle) roolipelaajalle, kuin tuon lehden. Taas minun mielipide. Ei kannata noteerata. Se on vain yksi kolmesta... Eikä kerro kokonaiskuvaa ja on muutenkin väärä ja huonosti perustelut ilman pohjaa.
Ja tähän lisään koskien KAIKKIA viestejäni... Typot ja kömpelö kieli johtuu tekniikasta. |
|
| |
|
|
|
 |
VentrueCupFinalist |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 04:38 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
|
Sam! kirjoitti:
Edwar kirjoitti:
Roolipelit.netin kansalaiset nähdään konservatiiveina, Roolipelaajan kaverit uudistusmielisinä - molemmat toistensa mielestä negatiivisessä valossa. Väliin jää joukko ei-kenenkään-maalle, joka ei sano juuta eikä jaata "nykyisen" ja "perinteisen" roolipelaamisen paremmuusjärjestyksestä.
Ei tässä minusta oikeasti voida mitään polarisaatiosta puhua. Tällä foorumilla on, mitä, kolmisen henkeä, jotka pitävät Riimuahjoa (Roolipelaajan kustantajia) yltiöelitisteinä. Vastaavasti siellä on yksi tai kaksi tyyppiä, joista Roolipelit.net on lastentarha. Äänekkäitä yksilöitä, joista ei voi päätellä mitään suuren yleisön mielipiteistä. Ehdoton valtaenemmistö kuitenkin suhtautuu roolipelaamiseen aika lunkisti.
Hmm... minä en ole mitenkään yllättynyt siitä, että 10+ vuotta harrastaneet roolipelaajat kyräilevät toisiaan ja haukkuvat elitisteiksi, kankiperseiksi tai mistään mitään tajuaviksi aikuisiksi kakaroiksi. Tämä on mielestäni ongelma kaikille niille, jotka ajattelevat toisista näin. Mutta kaikkein vahingollisinta se on harrastukselle, koska pitkään harrastaneet valitettavasti ovat niitä, jotka mielipiteensä tuovat julki.
Koko juttu on paradoksi. Itsensä uudistusmielisinä näkevät elderit eivät tajua olevansa aivan yhtä kangistuneita kuin perinteisen tyylin puolesta liputtavat elderit. Ja toisin päin. Ketä oikeasti pitäisi kuunnella (harrastuksen eteenpäin viemiseksi) ovat kaikki ne nuoret roolipelaajat ja ne, jotka ovat kiinnostuneita roolipelaamisesta. Näistä riveistä nousee tuoreita, uusia ja ajanmukaisia ajatuksia. Me yliopistojen arkistoissa tai muilla työpaikoillamme luuhaavat vanhan polven pelaajat voisimme oppia näiltä uusilta. Se vain vaatisi hiukan sitä, että heitä kuunnellaan.
Minä en tiedä, mikä on se roolipelien uusi suuntaus. Cosplay vie joukkoihinsa paljon nuoria, mutta se ei ole roolipelaamista. Nettipelaaminen on kasvava trendi. Projekti Charp (joku täällä joskus siitä kirjoitti) voi opettaa yhtä ja toista siitä, mikä nyt on aloittelevien pelaajien keskuudessa vallalla ja mikä saattaa olla tulevaisuuden suuntaus. |
|
|
| |
|
|
|
 |
Sope |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 04:46 PM
|
|

|
|
|
Edwar kirjoitti:
Minä kannatan vastareaktiota Roolipelaajalle, mikäli sen sisältö ei kehity tai tyydytä. Havaintojeni perusteella taitavia kynäniskoja riittää näilläkin foorumeilla ja esim. kerran kaksi vuodessa ilmestyvän, sisällöllisesti kunnianhimoisen E-zinen kokoon kuromisen ei luulisi olevan mahdoton tehtävä, mikäli vastuunsa kantavia työläisiä riittää.
Muutama kysymys:
1) Keitä nämä näillä foorumeilla liikkuvat tyypit ovat?
2) Mitä olisi se parempi sisältö? Seikkailuja? Skenaarioita? Artikkeleja roolipelaajia kiinnostavista aiheista?
3) Kuinka helppo edellä mainitussa kohdassa mainittujen juttujen teko on niin, että ne erottuvat edukseen esimerkiksi Wizardsin sivuilla olevaan valmistavaraan?
4) Kuka tekee juttuja mieluummin nettilehteen kuin paperilehteen? Tarkoitan tällä juttuja joihin on nähty esimerkiksi kuukauden päivien verran aikaa.
5) Kuinka moni pätevä nettikirjoittaja tai tyyppi, jolla löytyy kokemusta ja tietoa vaikka Wodista on oikeasti hyvä artikkelikirjoittaja?
Tarkoitus ei ole lannistaa, mutta esimerkiksi Feeniks kaatui siihen, että niitä kirjoittajia ei sitten ollutkaan siinä vaiheessa, kun juttuja piti alkaa kirjoittamaan.
Kuinka moni on kokeillut lähettää edes puolivalmiita juttuja Roolipelaajan toimitukselle? Kiinnostaisi tietää Samilta, kuusikeijulta tai NiTessinelta missä vaiheessa juttunne olivat, kun lähetitte ne vai miten pääsitte kirjoittamaan. |
|
|
| |
|
|
|
 |
Gekkonen |
| Location: Salainen |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 05:00 PM
|
|

|
|
Minusta näyttää siltä, että keskustelu taitaa mennä palautteen ja mielipiteen vaihtamisesta morkkaamiseksi, joten jätän väliin. Lehden taso ei kaikkia miellytä, ja näemmä se taitaa olla muutamalle ihmiselle vähän liikaa. Keskustelu alkoi asiallisena, ja on nyt mennyt lähinnä henkilökohtaiseksi sotatantereeksi.
SoPe, kukaan ei ole vetänyt uskomattomia herneitä rööriin, täällä on keskusteltu siitä, mitä mieltä osa on ROOLIPELAAJAsta lehtenä, ja siitä, millä tavalla sitä voisi parantaa. Mikäli sinulle on täysin mahdoton tehtävä lukea keskustelua vetämättä itse hernettä nenään, kannatan topicin vaihtamista. Ja kuten varmasti Thaumiel Nerubinkin vastauksesta huomasit, kukaan ei tosiaan ole tyrmännyt joka artikkelia. Olen itsekin lukuisia kertoja toistanut, ja toistan varmuuden vuoksi edelleen; hyvä artikkeleja on ollut, mutta huomattavasti keskikertaisia tai jopa huonoja vähemmän. Loput edellisestä vastauksestasi jätän täysin huomiotta, koska se alkaa vaikuttaa keskenkasvuisen kiukuttelulta. Aikani ei riitä moiseen.
NiTessiselle tiedoksi, anteeksi jos en nyt onnistu kommunikoimaan kyllin selvästi; mikäli sinulla on jotain henkilökohtaista sanottavaa minusta, yksityisviestit on keksitty. Vaikka selän takana puhuminen saattaa aiheuttaa jänniä kiksejä, niin kehottaisin kuitenkin ratkaisemaan asiat kasvokkain, en irc-kanavalla. Jollei kestä ottaa vastaan kritiikkiä omista teksteistään ja se ottaa kovasti kunnian päälle, niitä ei kannata julkaista.
Toivottavasti keskustelu voi nyt jatkua alkuperäisellä linjalla; mikä lehdessä ei miellytä, ja kuinka asian voisi korjata. Palaute, ainakin omani, löytää tiensä kyllä myös ROOLIPELAAJAan, mutta se ei estä minua puimasta asiaa myös täällä. Lisäksi en todellakaan ole tyrmäämässä joka artikkelia, joka ei minua kiinnosta, vaan lähinnä ne jotka ovat kirjoitusasultaan ja sävyltään minua häirinneet. Ja niitä on ollut useita. Liian monia, suorastaan. |
_________________ "Mitä muuta sinulla muka on, kuin aikaa?"
"Ajattelemista. Se käy työstä, kun on näin älykäs."
|
| |
|
|
|
 |
VentrueCupFinalist |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 05:10 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
|
Sope kirjoitti:
4) Kuka tekee juttuja mieluummin nettilehteen kuin paperilehteen? Tarkoitan tällä juttuja joihin on nähty esimerkiksi kuukauden päivien verran aikaa.
Tähän on pakko kommentoida kahden verkkolehden toimituksessa vaikuttaneena henkilönä. Isolle yleisölle verkkolehti taitaa olla vielä kammoksuttava asia, mutta monet ovat jo ottaneet erinäiset verkkojulkaisut osaksi jokapäiväistä lukemistoaan. Minä toimin työkseni oman alani verkkojulkaisun toimituksessa ja lehteen rekisteröityy alan ihmisiä päivittäin. Lehtemme uutisosio päivittyy kahdesti vuorokaudessa, mikä antaa sille melkoisen etulyöntiaseman muihin alan julkaisuihin nähden. Tämä onnistuu vain verkossa. Lisäksi kerran viikossa lähetämme lukijoillemme uutiskirjeen, joka kertoo viikon uutiset sekä lehden muun sisällön.
Aikaisemmin kirjoitin opiskelijoiden verkkolehteen, jonka toimitukseen kuuluminen sisältyi viestinnänopintoihini. Tämä lehti päivittyi kerran kahdessa viikossa. Työtä oli runsaasti, mutta en kokenut olevani mitenkään huonompi toimittajanalku kirjoittaessani verkkolehteen. Enkä edelleenkään koe alemmuuskompleksia vaikuttaessani verkkolehden toimituksessa.
Minä en näkisi ollenkaan huonona ajatuksena vaikka koko Roolipelaajan muuttumista verkkolehdeksi. Tuskin näin kuitenkaan käy, mutta pienen piirin lehtenä verkkojulkaisu on kätevämpi ja halvempi vaihtoehto kuin paperinen lehti. Tämä meni off topic, mutta pitipähän vähän puolustaa meitä "verkkojournalisteja"  |
|
|
| |
|
|
|
 |
Noppamaagi |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 13, 2008 - 05:17 PM
|
|

|
|
Kyllä maksavalla asiakkaalla on oikeus vaatia rahoilleen vastinetta.
Lehden toimituksella tuntuu olevan selvästi läpipaistava ylimielinen asenne erimieltä olevia kohtaan. Itse yritin laittaa silloin alussa sisältöehdotuksia foorumille, mutta ne ignoroitiin täysin. Kritiikiksi kelpaa vain myönteinen kritiikki ja kielteiset ajatukset lytätään jo lehden fanien voimin. Se asenne on selkeästi, me ja muut. On heidän oikea tapa pelata ja tavisten väärä tapa pelata. Jos tykkää heittää noppaa edes kerran tai auta armias taistella pelissä, olet moukka ja huono ihminen. No vähän kärjistin, mutta on kiire Jotenkin tuntuu, että lehden toimitus yrittää saada kaikki muut tykkäämään heidän omasta pelityylistään. Minua suututti eräs asenteellinen arvostelu, jossa kauhistuttiin, kun sääntökirjassa oli PIENI TAULUKKO! Voi ei. Se on huono peli automaattisesti. "En voi kestää kuutta numeroa alekkain." Minä pelaan vanhaa Rolemasteria ja koin tuon aika ikävänä heittona.
Kiire tulee, jatkuu ehkä joskus  |
|
|
| |
|
|
|
 |
|
|
|