| Kirjoittaja |
Viesti |
Sam! |
| Location: Helsinki |
|
Viestin aihe: Artikkelikokoelma Efemeros
Lähetetty: helmi 04, 2008 - 11:38 PM
|
|
|
|
Pistin pelisuunnittelun hetkeksi telakalle ja päätin räätälöidä kasaan artikkelikokoelman, joka kantaa nimeä Efemeros. Jos Push tai Solmukohtakirjat sanovat mitään, niin väittäisin Efemeroksen kuuluvan samaan genreen. Ajatuksena on omasta puolestani kirjoittaa pari artikkelia roolipelaamisesta ja harjoitella pienjulkaisun julkaisemista. Pyysin kirjoittajiksi mukaan Wille "Roudan maa" Ruotsalaisen ja Eero "Arkkikivi" Tuovisen, joten kokonaisuus kattaa neljä artikkelia: aatteellisesta roolipelaamisesta, roolipelitekniikoista, seikkailujen suunnittelemisesta ja skenaarion. Aikataulullisesti valmista on tarkoitus saada kesällä, jotta kokoelman tilaajat saavat tuotteen käsiinsä hyvissä ajoin ennen elokuista Ropeconia. Kirjoitusprosessi on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, joten uskon aikataulun kyllä pitävän.
Samalla päätin laittaa pystyyn blogin, jossa seurataan artikkelikokoelman valmistumista. Tarkoitus on siinä erityisesti dokumentoida lehden tekemisen vaiheita, jotta saadaan edes jotain tietoa siitä, miten pienkustanteita julkaistaan. Uskoisin näiden kysymysten olevan aika tärkeitä monelle omaa pikkupelijulkaisua pohtivalle.
Tässä vaiheessa projekti on siis edennyt sen verran pitkälle, että tohdin jo tulla pois tutkakatveesta. Tämä on toisaalta vähän turhankin myöhään, koska tarkoitukseni ei ole tarjota tuotetta skenen ulkopuolelta, vaan toimia skenen sisällä, herättää keskustelua ja toimia sen kanavana. Toisaalta artikkeleiden aiheet ja projektisuunnitelma noin muutenkin on jo pitkälti lyöty lukkoon. Joka tapauksessa saa kommentoida tänne tai sinne, että miltä näyttää: Olenko toimituskunnan kanssa tekemässä suurta virhettä, mitkä ovat pahimmat puutteet, vai oletteko heti innokkaina tilaamassa?
Ennen kaikkea minua kiinnostaa teidän näkemyksenne koko projektista: Miksi tämä kiinnostaa tai ei kiinnosta jotakuta? Onko tällaiselle formaatille (kirjoituksia roolipelaamisesta, roolipelaamisen työkaluja) mitään tarvetta? Mitä oikeastaan tarvitsemme roolipelaamista varten?
Noin omasta puolestani olen hyvinkin kiinnostunut erilaisista roolipelaamisen tyyleistä ja ostan mieluummin artikkelikokoelman, jossa on monta helposti sovellettavaa ideaa kuin yhden pelin, jossa on yksi kiinnostava piirre. Periaatteessahan säännöt eivät ole mitään muuta kuin enemmän tai vähemmän pitkälle pohdittuja pelillisen vuorovaikutuksen formalisointeja, joten jos joku kasaa niitä yksiin kansiin, niin minun mielenkiintoni herää. |
|
|
| |
|
|
|
 |
Thaumiel_Nerub |
| Location: Kankaanpää |
|
Viestin aihe: Artikkelikokoelma Efemeros
Lähetetty: helmi 05, 2008 - 03:50 PM
|
|
Lich ruhtinas

|
|
|
|
|
 |
AtukkA |
| Location: Joensuu |
|
Viestin aihe:
Lähetetty: helmi 05, 2008 - 06:31 PM
|
|
|
|
Jos tulee laadukasta matskua, eli ne kirjoitelmat on laajat ja monipuoliset, niin kyllä minä olen kiinnostunut teoksesta. Ketäpä nyt ei laadukas skenaario kiinnostaisi?
Itse en ole kyllä niinkään kiinnostunut tuosta blogista, ja pienkustanteen julkaisemisesta, ja luulenkin että se saattaa jäädä vain pienten piirien herkuksi. |
|
|
| |
|
|
|
 |
Sam! |
| Location: Helsinki |
|
Viestin aihe: Re: Artikkelikokoelma Efemeros
Lähetetty: helmi 06, 2008 - 02:53 PM
|
|
|
|
|
Thaumiel_Nerub kirjoitti:
valmiin julkaisun hinta-arvio?
Tilaussivulla on 20 euron hinta. On mahdollista, että se tulee tuosta alaspäin, mutta ei se kovin todennäköistä ole. Selitystä hinnan muodostumiselle voi lukea tuotantokustannusarviosta.
Thaumiel_Nerub kirjoitti:
Levityskanavat?
Sellainen oli näkemys, että otan tilaukset vastaan tiettyyn päivämäärään mennessä, painatan artikkelikokoelmaa sen verran kuin sitä on tilattu ja lähetän kappaleet sitten tilaajille laskun kera. Toinen vaihtoehto on, että edellä mainitun lisäksi painatan Efemerosta saman verran ylimääräistä ja myyn sitä sitten hissukseen muita kanavia pitkin. Asiasta keskustellaan Roolipelaajan foorumilla. Mahdollinen kompromissi tarkoittaisi sitä, että kauppaan lehteä yksityishenkilöiden lisäksi myös eri pelimyyntikaupoille, kuten Fantasiapeleille, Boostepille, Puolenkuunpeleille ja Arkkikivelle. He myisivät sitten oman könttänsä sillä tavalla ja sillä hinnalla kuin haluavat.
AtukkA kirjoitti:
Jos tulee laadukasta matskua, eli ne kirjoitelmat on laajat ja monipuoliset, niin kyllä minä olen kiinnostunut teoksesta. Ketäpä nyt ei laadukas skenaario kiinnostaisi?
Niin, en minä tiedä. Joskus kuulee väitteitä, että pelinjohtajat tekevät itse skenaarionsa, eivätkä sellaisia tarvitse. Ja koko hahmovetoinen pelityyli ei mielestäni edes varsinaisia skenaarioita tarvitse. Mutta jos sattuu pelaamaan seikkailuroolipelejä tai diggaa vaihtelusta omaan pelaamiseensa, niin sitten skenulle voisi hyvinkin löytyä pelikäyttöä.
AtukkA kirjoitti:
Itse en ole kyllä niinkään kiinnostunut tuosta blogista, ja pienkustanteen julkaisemisesta, ja luulenkin että se saattaa jäädä vain pienten piirien herkuksi.
Juu, niin varmaan jääkin. Pystyn itse nimeämään kourallisen tyyppejä, joita se voisi kiinnostaa - ei heitä kaikkiaankaan liene tusinaa enempää. Tunnen kuitenkin siinä määrin yhteenkuuluvuutta muiden pelijulkaisua harkitsevien kanssa, että katson blogaamisen vaivan arvoiseksi. |
|
|
| |
|
|
|
 |
|
|
|