Henkimaailman käyttö tarinankerronnallisesti

White Wolfin peleille oma foorumi.
World of Darkness, Exalted ja muut firman tuotokset.

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Behell, Locku

Henkimaailman käyttö tarinankerronnallisesti

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 16 Maalis 2010, 13:28

Kysymys siis wodaajille, jotka ovat käyttäneet luovasti henkimaailmaa omissa peleissään. Tiedän, että etenkin oWoDissa (nWoDin henkihommista en mitään tiedäkään) oli jos minkälaista lähdekirjaa Umbraan ja joku nörtti oli vääntänyt siitä kartankin, mutta niistä en nyt välitä kuulla. Itsellänikin on Magen lähdekirjoissa aimo kasat henkimaailmaa ja realmeja. Kysymys onkin siitä, miten henkimaailmaa on käytetty luovasti osana tarinaa? Millaisen henkimaailman hahmot ovat kohdanneet ja miten hahmot sen kanssa ovat vuorovaikuttaneet?

Suoraan sanottuna WoDin henkimaailmaa käsittelevissä teoksissa koko umbra on saatu kuulostamaan tylsältä. On tekniikkaa ja mekaniikkaa, miten hahmot pääsevät sinne, miten siellä liikutaan ja auts armias, jos eksyt. Minä kuitenkin haluaisin nähdä henkimaailman enemmän mystisenä paikkana, jonka 'kartoittaminen' sinällään on mahdotonta. Jokainen hahmokin voisi kokoea sen täysin eri tavalla. Myös hahmojen olemus voisi muuttua sen mukaan, mikä heidän moraalinsa ja maailmankuvansa on. Enemmänkin näkisin siis henkimatkailevat hahmon puhtaina ajatuksina ja ideologioina, kuin konkreettisina olentoina, jotka katoavat sormia napsauttamalla fyysisen kehonsa kanssa umbraan.

Koko ajatukseni on aika absurdi, enkä saa sitä helposti tässä kuvailtua. Kuitenkin siis haen 'mullistavia' näkemyksiä asiaan. Sellaisia, jotka poikkeavat WW:n valtalinjasta.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

Henkimaailman käyttö tarinankerronnallisesti

ViestiKirjoittaja Nuurori » 16 Maalis 2010, 14:27

Henkimaailman mystiikan voi säilyttää kieltäytymällä määrittelemästä sitä mitenkään. Pelaajalle ei koskaan pidä tulla selväksi mikä on henkimaailmaa ja mikä ei, vaan hän joutuu olettamaan ja arvaamaan kaiken.
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Henkimaailman käyttö tarinankerronnallisesti

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 16 Maalis 2010, 15:15

Itse en niinkään ole peleissä henkimaailmaa käsitellyt mitenkään layerinä maailman päällä tai sivussa. Ainoat kokemukset mitä on tullut mieleen esimerkiksi "aaveista", on omassa pelissä Wraith. Vampyyrihahmo tosin kun huomasi, että mesta kummittelee ja tämä wraith hänelle manifestoituikin, jätti kyllä mestan suosiolla rauhaan.

Toinen tapaus oli pelaajan hahmo, jolla oli "mentor" vai mikä se merit on. Henkiopastaja. Hahmo ei sitä täysin ymmärtänyt itsekään, lähinnä välillä näki tulkinnanvaraisia väläyksiä tulevasta esimerkiksi elektroniikkaliikkeen näyteikkunan televisiosta. Kukaan muu näitä väläyksiä ei nähnyt.

Kun pelasin Werewolf: the Forsakenia, niin ongelmaksi tuli kun pelattiin myös muuttuminen. Miten kuvailla itse ummikkona hahmon ensimmäinen matka henkimaailmaan ihmissutena? Se oli erittäin vaikeaa saada hienoksi kokemukseksi, tai ainakin niin, että ihmissusi ymmärtäisi sen oikein. En nyt tarkkaan muista, miten se meni. Jotenkin käsittelin sen enemmän intiaani-näkynä, eli hahmo irtautui ruumiistaan aavikolle, missä sitten henget puhuivat mm. kotkan muodossa ja näin.

Tarkemmin ei ole rajantakaisia kokemuksia ollut pelissä.

Nuurori kirjoitti:Henkimaailman mystiikan voi säilyttää kieltäytymällä määrittelemästä sitä mitenkään. Pelaajalle ei koskaan pidä tulla selväksi mikä on henkimaailmaa ja mikä ei, vaan hän joutuu olettamaan ja arvaamaan kaiken.


Paitsi, jos hahmo sattuu olemaan sellainen, joka noista asioista ymmärtää ja siellä osaa matkata. Tietysti se voi hänellekin olla tuntematonta, mutta Ihmissudet matkaavat "henkimaailmassa" tuon tuosta, eli se on heille "arkipäivää".
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Henkimaailman käyttö tarinankerronnallisesti

ViestiKirjoittaja Nuurori » 16 Maalis 2010, 18:19

Mä puhuinkin pelaajasta, en hahmosta. Eikä siinä mitään jos haluaa selkeesti määritellä henkimaailman (siinä missä sen "reaalimaailma"-fantasiamaailmankin.) Se on toisenlainen lähestyminen, ja monessa suhteessa varmaan helpompi, ja myös on toki niin, että jos hahmon oletetaaan olevan konkari henkimaailman suhteen, niin sitten ehkä on parempikin toimia noin, ettei pelaajalle tule semmosta tunnetta, että pitäisi nyt osata parempi.
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Re: Henkimaailman käyttö tarinankerronnallisesti

ViestiKirjoittaja Nephilim » 18 Elo 2014, 10:38

Mikäli henkimaailmalla ei olisi pysyvää tilaa niin mitä kukaan siellä sitten tekisi? Esimerkiksi liittolaisen tekeminen henkimaailmaan muuttuisi vaikeaksi, jos et voi etsiä häntä mistään erityisestä paikasta. Tietysti tämän voisi mallintaa siten, että henkimaailmassa suunnistettaisiin intuition avulla ja etsitään oikeita mielentiloja, joissa pääsee tiettyihin paikkoihin ja NPC:hin käsiksi. Esimerkiksi rituaalissa käytettävän fetissin avulla mielen fokusointi ko. asiaan.
This game is not real - You are!
Avatar
Nephilim
 
Viestit: 49
Liittynyt: 02 Elo 2014, 10:21


Paluu White Wolf

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php