Alhaisen inhimillisyyden (humanity) hahmot kamppiksissa

White Wolfin peleille oma foorumi.
World of Darkness, Exalted ja muut firman tuotokset.

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Behell, Locku

Alhaisen inhimillisyyden (humanity) hahmot kamppiksissa

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 01 Kesä 2010, 11:41

Täällä on aikaisemmin keskusteltu poikkeavan moraalikäsityksen omaavien hahmojen pelaamisesta (VtM:n valaistumisen tiet ja VtR:n tietyt covenantit) sekä humanity - heitoista. En siis sinänsä ole kiinnostunut kuulemaan siitä, miten peleissä inhimillisyyttä peliteknisesti sovelletaan tai miten inhimillisyyden mittareita käytetään hahmon toiminnoista päätettäessä.

Minua kiinnostaa tietää, miten alhaisen inhimillisyyden omaavat hahmot tai valaistumisen teiden seuraajat ovat istuneet kamppiksiinne ja ovatko hahmot aiheuttaneet yllättäviä ongelmia peleissä? Onko käsillä ollut seikkailu lähtenyt aivan eri raiteille hahmojen inhimillisyyden laskun myötä vai onko koko seikkailu käynyt täysin sopimattomaksi hahmoille? Ovatko pelaajat pyrkineet tulkitsemaan hahmojaan kokonaisvaltaisesti alhaisen inhimillisyyden kautta, vai onko inhimillisyys ollut lähinnä mittarina sille, mitä saa ja mitä ei saa kulloinkin tehdä?

Entä itse pelaajana, miten olet kokenut alhaisen inhimillisyyden omaavan hahmon pelaamisen? Onko hahmon moraali (tai sen puute) tuottanut erityisiä vaikeuksia, vai onko hahmon pelaaminen ollut helppoa? Suuriinkin julmuuksiin kykenevien hahmojen ei silti tarvitse tehdä niitä. Mutta miten hahmonasi olet tämän järkeillyt? Täysin inhimillisyydestä poikkeavan moraalikäsityksen pelaaminen on vielä suurempi haaste, joka aiheuttaa välillä aika paljon päänvaivaa. Miten olet onnistunut tällaisen hahmon pelaamisessa?
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

Re: Alhaisen inhimillisyyden (humanity) hahmot kamppiksissa

ViestiKirjoittaja Telperion » 01 Kesä 2010, 13:52

VentrueCupFinalist kirjoitti:Minua kiinnostaa tietää, miten alhaisen inhimillisyyden omaavat hahmot tai valaistumisen teiden seuraajat ovat istuneet kamppiksiinne ja ovatko hahmot aiheuttaneet yllättäviä ongelmia peleissä? Onko käsillä ollut seikkailu lähtenyt aivan eri raiteille hahmojen inhimillisyyden laskun myötä vai onko koko seikkailu käynyt täysin sopimattomaksi hahmoille? Ovatko pelaajat pyrkineet tulkitsemaan hahmojaan kokonaisvaltaisesti alhaisen inhimillisyyden kautta, vai onko inhimillisyys ollut lähinnä mittarina sille, mitä saa ja mitä ei saa kulloinkin tehdä?


Noh, minulla on ollut yksi pelaaja tässä hiljattain, joka näki hahmonsa varsin eläimellisenä ja alkukantaisena otuksena. Ei mitään sivistävää opetusta taustalla (lukutaidoton), ei mitään merkittävää käsitystä nyky-yhteiskunnan moraalikäsitteistä ja yleisesti ottaen varsin hanakasti kuolettavia kynsiä käyttävää sorttia.

Mikäs siinä, kun tavallisia ihmisiä alkoi kuolemaan tiuhaan tahtiin tyyppi täytyi laittaa pakottamalla koulunpenkkiin, jotta hänestä saatiin edes jollain tavalla pelattava hahmo taas. Siis, ei tuo hahmo edelleenkään tunne mitään suurta surua, kun kynnet tulevat ulos ja verikekkerit alkavat, mutta ainakin hahmottaa jollain tasolla, että tästä voi tulla ärsyttäviä seurauksia. Lopputulos on ollut sellainen, että muut pelaajat ovat aina välistä pohtineet, että kannattaako tätä elukkaa ottaa aina mukaan? Jos tilanne näyttää jo alkujaan sellaiselta, että homma voi karata vahingossa käsistä, niin sitten on ollut paljon helpompaa jättää kyseinen hahmo "kotiarestiin", ja lähteä vähän vajaalla miehityksellä liikkeellä. Omasta mielestäni näkisin, että pelaajahahmot ovat selvitelleet ongelmaa loogisesti pelin sisällä, joten mikä siinä sitten...
Telperion
 
Viestit: 384
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 08:49

ViestiKirjoittaja Maxxx_Royall » 01 Kesä 2010, 14:14

Humanity kaiken kaikkiaan on melko kinkkinen abstraktio. Tuolla skaalalla 1-10 normi yksilö heiluu 5-7 välissä ja alle viiden ollaan jo alhaisen puolella. Kuinka pelaat korruptoitunutta virkamiestä, joka valehtelee ja peittelee kytköksiään ? entä miten pelaat väkivaltaista huumekauppiasta? Toisaalta myös tusinoittain ihmisiä surmanneella ammattisotilaalla voi olla oma sisäinen moraalinen ohje nuoransa.

Humanity on siis kuten sanottua kinkkinen abstraktio, joka ei kata kaikkia mahdollisuuksia ja IMO toimii paremmin perustana hahmonpeluulle kuin todellisena inhimillisyyden mittarina tai saa/ei saa säännöstönä.

Ei ollut koskaan mikään ongelma peleissäni, koska en juurikaan käyttänyt edes korkean humanityn (9-10) npc hahmojakaan (ajatus itsessään on jo niin korni) ja en sitä koskaa käyttänyt tuossa mittari ominaisuudessaan.
Avatar
Maxxx_Royall
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1084
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 19:48

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 01 Kesä 2010, 20:55

Teknisesti 9-10 humanity on jo erittäin harvinaista, kuten vaikkapa true faith. Niitä vain ei World of Darknessissa löydy (löytyykö oikeassa elämässä paljon?)

Kuitenkin jos jättää tuon teknisen puolen pois, missä humanity on pelimekaaninen asia ja siirtyy siitä hahmon pelaamiseen, niin humanity-arvo on ohjenuora, minkä kanssa mennään. Ongelmia tulee periaatteessa siinä, että jos pelaaja haluaa hahmon olevan huumekauppias, joka on kuitenkin kunniallinen bisnesmies, voiko hänen humanity olla 7, vai pitääkö sen olla alhaisempi koska peliteknisesti hän on enemmän "pohjasakkaa", vaikka pelaaja hahmoa pelaisikin toisin.

En ole tutustunut nWoDiin niin paljon, että tietäisin täysin miten morality toimii. Moraali kuitenkin on sinäänsäkin hankalempaa kuin inhimillisyys, että jokaisen moraali on erilainen. Jonkun moraali sallii varastamisen omaan tarpeeseensa kaupasta, toisen ei. Kuitenkin kummallakin on oma moraalinsa, vaikkapa ne poikkeavatkin. Ehkä jos moraali alkaa mennä oikeasti "moraalittoman" puolelle (tappaa, kiduttaa, raiskaa) niin silloin se alkaisi näkyä myös pisteissä.

Jotenkin koen, että humanity ja moraali on eri asia. Humanity on inhimillisyys, eli kuinka inhimillinen on. Mielestäni jotenkin inhimillisyyteen ei oikein sovi se, että jos varastan kaupasta tikkarin, olen vähemmän inhimillinen, vaan sen mittarin pitäisi olla radikaalimpi. Onhan myymälävaras tai heroinisti (joka ei ole ihan pilannut itseään ja psyykettään) paljon inhimillisempi kuin kannibaali, vaikka peliteknisesti piste-eroa noilla ei kovinkaan paljon ole. Onko kannibaali inhimillisempi kannibaali, jos se syö vain kuolleiden ruumiita kuin kannibaali joka saalistaa itse? Selvää on kuitenkin, että kultisti-kannibaali voipi olla vähemmän inhimillinen. Mutta turpiin veto ja myymälävarkaus?

Mielestäni humanity on pelitekninen asia. Hahmon moraalin ja käytöksen mittarina enemmän vaikuttaa mielestäni Nature ja Demeanor. Onhan se tavallaan hölmöä, että vampyyri joka varastaa tikkarin joutuu hirveään omantunnon taisteluun ja voi siitä musertua (menettää inhimillisyyttään). Inhimillisyys on lähinnä vampyyreillä sitä, kuinka kaukana on pedosta mikä vaikuttaa suoraan esimerkiksi frenzy-alttiuteen. Vähemmän inhimillisyyttä -> helpommin frenzy. Kuitenkin koska itsehillinnän suurin mahdollinen määrä on 5, niin vasta humanityn ollessa 4 alkaa se vaikuttaa frenzy-heittoon! Eli melko alhainen jo. Voisi siis ajatella, että vasta humanityn ollessa 4 se alkaa vaikuttaa psyykkeeseen, tai pedon esilletulemiseen.*

Miten siis pelata hahmoa humanityn mukaan? Jos jättää juurikin peliteknisen kommervekkeilyn pois, niin 5 ja siitä ylöspäin on "suht normi". Mielestäni tärkeämpää on hahmolle luodun luonteen pelaaminen, kuin palluroiden pelaaminen. Tietysti pj voi peliteknisesti vetää jarrua humanity-heitolla jos on tarvetta (onko humanity-heiton tarkoitus olla pj:n apukeino jarruttamaan peeloilijoita :roll: ).

Itse peleissäni olen lähinnä pelannut humanityn vaikutusta niin, että ehkä korkeamman arvon omistaneet ovat olleet luonteeltaan rauhallisempia, kun taas matalemman arvon omaavat äkkipikaisempia. Korkeamman arvon omaava ei välttämättä ole niin väkivaltainen kuin matalemman. Tietysti tuohon vaikuttaa perusluonnekin.

*tais nyt mennä humanity-säännöt sekaisin! Self-control on frenzy-alttiuteen ja sitä ei voi heittää enempää kuin on humanity! Humanity-tilanteissa taaseen käytetään conscienceä dp:nä! TJSP
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 23 Kesä 2010, 13:51

Tarkoitin kysymykselläni oikeastaan sitä, miten pelaajat ovat roolipelanneet alhaisen ihmimillisyyden hahmoja ja miten helpoksi/vaikeaksi he ovat sen kokeneet. Lähinnä siis sitä, ovatko pelaajat tosissaan miettineet hahmoaan, vai käyttävätkö he humanityä vain mittarina ja lukevat kirjasta, mikä oli minkäkin asteen synti.

Meillä inhimillisyys on puhuttanut peleissä etenkin siksi, että jokainen panostaa tosissaan hahmopelaamiseen. Miksi? Miten? ja Mitä? ovat kysymyksiä, jotka nousevat jatkuvasti esille eri tilanteissa. Miten alhaisen inhimillisyyden hahmo ratkaisee ongelmatilanteita eri tavalla kuin normaalin inhimillisyyden hahmo? Tarkoitan aivan normaaleja ongelmatilanteita, en mitään sellaisia, mitkä peliteknisesti vaatisivat heittoja. Hahmon maailmankuva ja -katsomus sekä käsitys itsestään ja roolistaan ympäristössä muuttuu inhimillisyyden laskun myötä. Mutta pohtivatko pelaajat näitä asioita ja tuovatko niitä hahmopelaamiseen?

Inhimillisyys ei meillä myöskään ole ihan suoraan se kirjan mittari, vaan jokainen räätälöi sen aina hahmokohtaisesti. Kulttuuritausta ja menneisyys muokkaavat hahmoa valtavasti. Jossain kulttuurissa on sallittvampaa tehdä julmiakin tekoja kuin jossain toisessa. Näin ajatellen meidän humanitymme onkin aikalailla morality. Mutta ihan purematta en niele "virallista" säännöstöä, sillä se on useissa tapauksissa liian länsimainen. Etenkin nyt kun olemme pelanneet paljon Lähi-Idässä, ovat nämä kulttuuriongelmat nousseet esiin.

Lopputulos on ollut sellainen, että muut pelaajat ovat aina välistä pohtineet, että kannattaako tätä elukkaa ottaa aina mukaan? Jos tilanne näyttää jo alkujaan sellaiselta, että homma voi karata vahingossa käsistä, niin sitten on ollut paljon helpompaa jättää kyseinen hahmo "kotiarestiin", ja lähteä vähän vajaalla miehityksellä liikkeellä. Omasta mielestäni näkisin, että pelaajahahmot ovat selvitelleet ongelmaa loogisesti pelin sisällä, joten mikä siinä sitten...


Aika hyvin pelaajat pystyivät keskenään ratkaisemaan ongelman :) Meillä oli joskus vuosia sitten vastaavanlainen tapaus, mutta siinä tarvittiin pj:n erotuomarointia kun pelaajahahmot eivät saaneet järkeä taottua yhdelle, eivätkä pelaajat off game. Tuo yksi kaveri vain halusi pelata elukkaa muiden vastustuksesta huolimatta. Hänen hahmonsa ei osannut myöskään puhua...
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11


Paluu White Wolf

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php