Antti-san kirjoitti:
koska kyseessä on kuitenkin ihan eri peli, niin pelejä on turha vertailla keskenään. (Sama pätee kyllä suurimpaan osaan uuden WoDin pelejä).
.
Tämä on ihan totta. Kuitenkin ainakin itse syyllistyn usein vertailuun tästä syystä:
Thaumiel_Nerub kirjoitti:Itseäni kiinnostaa vanha Mage suuresti, mutta surullinen fakta on se, että uudempi oli helpommin saatavilla.
Vanhat kirjat ovat kiven alla ja se on sääli. Itse pyrin aina vain kun on mahdollista hehkuttamaan näitä muutamia hyviä vanhan linjan pelejä ja tuomaan vertailua siksi, ettei ajateltaisi uuden olevan kulmistaan hiottu vanha. Tosin vertaaminen voi antaa sen kuvan, että uusi ja vanha ovat lähempänä toisiaan, kuin mitä ne todellisuudessa ovat...
Magekeskusteluissa on muistettava myös se, että Ascensionin vanhemmat laitokset ovat asetelmaltaan täysin erlaiset kuin revised. Eli näitäkään kirjoja (M:tAs vanhat laitokset ja revised) ei voida surutta ympätä samaan sarjaan. Tietysti tämä pätee vain siinä tapauksessa, että kamppiksessa on näkyvissä ascensiosota. Tosin ainakin myös paradox-säännöt ovat revisedissä muutellut.
inquisitor kirjoitti:Vaikka Atlantis oli meillä mukana pelissä, niin se jäi pelkästään maininnaksi, koska se ei pelaajia pahemmin kiinnostanut, ja pelissä on paljon muuta mielenkiintoista, niin miksi olisin yrittänyt väkisin tunkea sitä mukaan peleihimme.
Minua ei sinänsä suivaa Atlantis itsessään, vaan atlantislainen magia. Konsensusmagiaakin olisi voinut yksinkertaistaa, kuten esimerkiksi Sorcerers Crusadessa on tehty. Tai siis oikeastaan sitä ei ole yksinkertaistettu, vaan selitetty yksinkertaisemmin. Se, että maagit eivät sinänsä ole mitään tavallista tallaajaa kummempia eläväisiä syntyperänsä tai minkään muunkaan vuoksi, on toimiva ajatus. Toki pelaaja voi halutessaan tehdä vaikkapa vaikutusvaltaisesta hermeetikkosuvusta tulevan vesan, mutta tällaisen hahmon kohdalla onkin sitten kiinnostavaa ajatella, mikä osa hänen magiaansa on suvun vanhojen traditioiden myötä opittua "puskamagiaa" ja mikä "aitoa" herännyttä magiaa. Ascension tarjoaa taikuuden ja perinteiden suhteen paljon sellaista, joka on mielekästä ja helppoa sovittaa tosimaailman kulttuureihin ja historiaan. Magessa onkin tietyllä tavalla onnistuttu parhaiten kaventamaan kuilua tosimaailman ja WoDin välillä.
Pidin ja pidän siis Ascensionissa suunnattomasti siitä, että se ei ole niin "fantasiamainen" kuin mitä voisi kuvitella ja miltä Awakening vaikuttaa. (En siis ole yhtään kamppista Awista pelannut, enkä varmaan ihan äkkiä pelaakaan).
Suuri syy siihen, että fanit mollaavat Awakeningia on varmasti se, että Ascension oli monelle "oivallus" ja "löytö". Se on omassa porukassanikin tarjonnut hyvin erilaisia pelikokemuksia kuin mikään muu. Se on myös jakanut mielipiteitä. Kokeilevammat pelaajat ovat nauttineet sen vapaudesta ja perinteisemmän linjan kannattajat taas turhautuneet sääntöjen monimutkaisuudesta ja tulkinnanvaraisuudesta.