Teemoja/ideoita Dark Ages (Vampire) kamppaniaan

White Wolfin peleille oma foorumi.
World of Darkness, Exalted ja muut firman tuotokset.

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Behell, Locku

Teemoja/ideoita Dark Ages (Vampire) kamppaniaan

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 24 Kesä 2010, 12:33

Tuo Dark Ages on ollut itselle pelinjohtajana sellainen puuseinä, ettei se ole oikein koskaan jaksanut innostaa. En ole mikään keskiaikafani, mistä osaltaan johtunee myös vähäinen kiinnostus fantasiaan. DA Mage on ainoa koko sarjasta, johon olen koskaan kunnon peliä johtanut ja joka on innostanut. Nyt kuitenkin pitäisi herätellä kiinnostusta Dark Ages Vampirea kohtaan.

Ensimmäinen ja leimaavin asia vaikuttaa olevan sodat ja ristiretket. Haluaisin kuitenkin välttää nämä aiheet, koska ne ovat aika kaluttuja jo entuudestaan. Sotaa on käsitelty paljon eri aikakausiin sijoittuvissa peleissä ja ristiretkikamppiksenkin olemme nuorempina pelanneet. Toki sotiminen on asia, jolta ei kokonaan voi välttyä 1200-luvun Euroopassa, mutta en haluaisi sen olevan pääteemana kuitenkaan. Ei myöskään mitään hovipolitikointia tai vallankaappausta. Tauditkin tympivät aiheena.

Mitä kiinnostavaa sitten saisi kehiteltyä Vampire peliin keskiajalle? Vampyyrithan ovat aika lordeja tuohon aikaan (ne jotka ovat) ja käyvät niitä omia kirottuja sotiaan. Tzimiche alueelle en peliä olisi kuitenkaan sijoittamassa, vaan mahdollisesti Ranskaan. Ei siis ihan itärintamilla laisinkaan.

Dark Ages peruskirjassa on kerrottu vampyyrien harjoittavan Kainin kulttia, jos ei kovin ahkeraan niin ainakin ovat siitä tietoisia. Tämä sopii hyvin ajan vahvasti uskonnolliseen henkeen. Lisäksi teema käy passelisti Sabbattia pelanneille. Sehän ei paljon muutu ;)
Myös tuolle Kainin kultille tärkeät reliikit voisivat antaa jotain inspiraatiota. Reliikkejä kun kuitenkin matkustettiin pitkienkin matkojen päähän katsomaan ja rukoilemaan niiden äärellä.

Hmm-m, jotain voisi saada irti, mutta en aivan keksi mitä se olisi. Katolinen kirkko on lähes sama asia kuin Eurooppa ja hahmot luonnollisesti ovat syntyneet ja kasvaneet sen vaikutuspiirissä. En halua tehdä kirkosta mitään pahaa mörköä, vaan kunnioittaa sen auktoriteettia ja asemaa kuitenkin huomioiden sen, että hahmot ovat oman olotilansa vuoksi saaneet selville elämästä ja kuolemasta mysteereitä, joihin kirkko ei aina osaa vastata.

Osaatteko antaa mielikuvitusta vilkastavia vinkkejä?:)
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

Teemoja/ideoita Dark Ages (Vampire) kamppaniaan

ViestiKirjoittaja Drocos » 24 Kesä 2010, 14:08

Tiedän kyllä ettet halua esittää kirkkoa epämielyttävässä valossa, mutta tuo paikka ja aikakausi... se oli juurikin 1200 luku kun kirkko vainosi kataareja ja waldensialaisia eteläranskassa.
Live by the dice, die by the dice.
Avatar
Drocos
 
Viestit: 419
Liittynyt: 13 Touko 2005, 08:20

Re: Teemoja/ideoita Dark Ages (Vampire) kamppaniaan

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 24 Kesä 2010, 14:13

Drocos kirjoitti:Tiedän kyllä ettet halua esittää kirkkoa epämielyttävässä valossa, mutta tuo paikka ja aikakausi... se oli juurikin 1200 luku kun kirkko vainosi kataareja ja waldensialaisia eteläranskassa.


Jep jep, mutta mitä hahmot siitä ajattelevat tuon aikakauden kasvatteina? Arvatenkin he ovat sitä mieltä, että kirkko on oikeassa? Vaikka hahmot kuinka ovat vampyyreita, tuskin he silti arvostelevat harhaoppiin puuttumista, kun ovat niiden "oikeiden" oppien mukaan kasvatettuja. Hahmoilla on kuitenkin se 1200-luvun kristityn ajatusmaailma. Sen verran nuoria haluankin peluuttaa, ettei vampirismi vielä liiaksi ole ajatusmaailmaa muokannut.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 24 Kesä 2010, 14:59

Tuo harhaoppiasia antaa kyllä ideoita ajatellen tuota Kainin kulttia. Pohjimmiltaan juutalais-kristillinen kultti tuo kuitenkin mukaan elementtejä, jotka eivät ole normaalista jumalanpalveluksesta tuttuja (riippuen tietysti siitä, miten paljon hahmo jumalanpalveluksista on ymmärtänyt...). Tavallinen ihminen tai vampyyri odottaa auktoriteettien pitävän huolen siitä, että harhaoppi kitketään pois yhteisöstä. Jos siis Kainin kulttia johtaa "kunnollinen" kainiittipappi, asia on ok? Paavi ainakaan ei ole ottanut asiaan kantaa, toki hän tietää siitä? (Näin siis hahmot voivat asiaa järkeillä).

Hahmoja voi myös kauhistuttaa ajatus siitä, että kaikki eivät tiedä kultin olemassaolosta, jolloin siitä tulee salailtava ja hävettävä asia. Vampyyrien olemassaolosta kaikki tietävät, mutta hahmot ovat oppineet oman kokemuksensa kautta, että vampyyri on muutakin kuin yössä saalistava ja kyliä terrorisoiva hirviö, jota pitää pelätä. (Tai sitten he eivät ole oppineet yhtään mitään.). Tästä maineesta voi tietysti joskus olla hyötyä, mutta se ei ole itseisarvo. Toisaalta hahmot voivat ottaa avosylin vastaan ajatuksen kultista harhaoppisena. Se tekee heistä rikollisia ja kristikunnan vihollisia. Mutta mitä hyötyä siitä on ja onko se oikeasti tavoiteltava asema?

Ei vielä seikkailuideaa, mutta maailma alkaa hahmottua...
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 24 Kesä 2010, 16:35

Itse johdin melko pitkähkön V:DA kamppiksen, jossa idea oli hyvin maanläheinen. Peli aloitettiin ihmishahmoilla. Hahmo oli maatilan köyhä emäntä. Mies painoi pitkää päivää pellolla jaarlille ja emäntä (hahmo) hoiti kotia. Juonen suureen kuvioon liittymättömänä maalaisten ovelle tuli orpo tyttö, jonka nämä adoptoivat lapsettomana.

Syksyllä alkoi olla kiirusta täyttää jaarlin vaatimus pellon tuotannosta, ja isäntä joutui painamaan huonoissa olosuhteissa yli sietorajojensa, eikä emäntä päässyt auttamaan, olihan hänellä tämä miltei puhumaton ja traumatisoitunut orpotyttö kontillaan.

Kun tuli veronkeruun aika, ei ollut kaikki vaadittava saavutettu. Veronkerääjät tappoivat emännän silmien edessä tämän aviomiehen. Emäntä jäi leskeksi kahden orpolapsen kanssa käytännössä varattomana...

Samaan aikaan on pitkään kulkenut legenda "Valkoisesta pyhimyksestä" (tai vastaavaa, ei muista), joka olikin vampyyri. "Valkoinen pyhimys" embreissasi leskeksi jääneen emännän, emäntä alkoi opetella uutta elämää, kosti veronkerääjälle aviomiehensä murhan, tutustui kylän lähellä olevan suuremman kaupungin yöelämään. Koko ikänsä asunut maalla arvottomana, nyt vampyyrinä pääsi "kaupungin sykkeeseen".

Tutustui köyhällistökorttelissa/sairaskaranteenialueessa vaikuttavaan ja alueenaan pitävään Nosferatu-munkkiin, joka piti ruttoon sairastuneiden puolta. Joutui ongelmiin petomaisen Gangrelin kanssa, mutta pelastui. Huomasi, että kaupungin vartion päällysmies ei ole ihminen, vaan vampyyri. Huomasi, miten valta-alueen prinssin neuvonantaja Mr. Lasombra oli kyöni ketku jne.

Ei siis mitään megalomaanista elämää suurempaa seikkailua, vaan lähinnä embreissatun maalaislesken elämää vampyyrinä.

En muista todellakaan, mitä tuolle pikkutytölle tapahtui. Roikkui mukana? Kuoli? Kävikö hänelle Claudiat (Veren vangit)? Jos kävi Claudiat, mitä hänelle sitten kävi?

Jossain vanhan kovalevyn uumenissa tai CD-levyjen pinoissa tuo saattaa olla tallella. Kampanjan nimi oli Eternal Autumn. Surullissävytteinen, melko synkeä, mutta kuitenkin pientä toivoa sisältävä.

Pidin!

En osaa siis mitenkään antaa minkäänlaisia neuvoja ns. filosofiseen Vampire-kampanjaan, tuo nyt oli lähinnä yhden hahmon vinkkelistä tapahtuvia asioita ruohonjuuritasolla. Voi olla hankalampi toteuttaa peliporukalla kuin 1-on-1 pelissä.

Kerro, jos alat keksiä jotain jänskää! Itse sain juuri Werewolf: the Dark Agesin, ja se kutkuttaa suuresti.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja Nuurori » 24 Kesä 2010, 17:05

Eternal autumi kuulosti kyllä hienolta. Muistan, että oot puhunut siitä joskus aikasemminkin.

Mitä tulee ventruen alkuperäiseen kysymykseen, niin mä haluaisin vuorostani kysyä, että jos ei keskiaika nappaa, niin miks sitte kannattaa ruveta säätään keskiaikakampanjaa? :D

Mutta jos siis kerta on pakko, niin eternal autumnin tapaan just pienimuoitoisempaan arkeen sijoittuva elämää maailman sijasta syleilevä peli olis varmasti kiinnostava. Valitettavasti vaan se tarkoittais sitten suurempaa pohjatyötä. Ristiretkistä ja hovijuonitteluista on niin paljon helpompi kehittää. Wikipediaa vaan lukemaan sitten.

Tietysti ne vamppyyrit vois etsiä graalin maljaa. Siinä on kuulemma jeesuksen verta tai jotain, minkä pitäs olla vamppyyrille kova juttu. Jeesuksen suonissahan virtasi kielletty hedelmä (jonka antoi käärme, siis dna), menneen supersivilisaation geenimuunneltu herrarotu!
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 24 Kesä 2010, 17:52

Nuurori kirjoitti:
Mitä tulee ventruen alkuperäiseen kysymykseen, niin mä haluaisin vuorostani kysyä, että jos ei keskiaika nappaa, niin miks sitte kannattaa ruveta säätään keskiaikakampanjaa? :D


Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus: Haluan laajentaa kokemustani.

Kuulen ympärilläni ihmisten puhuvan peleistä, jotka ovat heille rakkaita (esim. DA on aika monelle suosikki) ja pohdin, mikä se juttu on. Haluan löytää itsellenikin sen kipinän, vaikka se olisi miten syvällä hiilloksessa. (Jeps, olen perfektionisti, mutta en onneksi pakkomielteinen).


Nuurori kirjoitti:Mutta jos siis kerta on pakko, niin eternal autumnin tapaan just pienimuoitoisempaan arkeen sijoittuva elämää maailman sijasta syleilevä peli olis varmasti kiinnostava. Valitettavasti vaan se tarkoittais sitten suurempaa pohjatyötä. Ristiretkistä ja hovijuonitteluista on niin paljon helpompi kehittää. Wikipediaa vaan lukemaan sitten.


Nuo yhdelle pelaajalle vedetyt pelit eivät useinkaan toimi porukalle. Toisaalta tuollaista voisi soveltaa esim. perheeseen, jossa pelaajat pelaisivat siis kaikki saman perheen jäseniä. Maanläheisessä pelissä on kuitenkin kolme ongelmaa:

1) Olemme pelanneet sellaisia parin viime vuoden aikana muutaman kamppiksen. Ne ovat olleet hyviä, mutta haluan välttää toistoa.
2) Ihmisestä vampyyriksi muuttumiskokemus ja nuorena vampyyrina maailman pällistely ei enää nappaa pelaajille, jotka ovat wodanneet N vuotta. Siihen alkaa tulla jo "näyttelemisen" maku.
3) Luulen, että seikkailu ei tarjoa minulle johtajana tarpeeksi haastetta. Asia olisi eri, jos pelaajat olisivat harrastukseen uusia ja minulle persoonina tuntemattomia.

Nuurori mainitsi pohjatyön. En oikeastaan käsitä, miten maanläheinen peli vaatisi enemmän pohjatyötä? Oikeastaan se vaatii vähemmän, koska pj voi vetää fiiliksellä tapahtumia ja improta suurimman osan ajasta. Jos pelaajat eivät ole mitään keskiaikaharrastajia, he eivät edes huomaa virheitä.

Jos taas seikkailu sijoittuu johonkin historialliseen tapahtumaan, joutuu pj tekemään melkoisesti historiantutkimusta selvittääkseen kaikenlaisia asioita, jotta pelin raamit ovat uskottavat. Ja ei, tähän ei ainakaan minun mielestäni riitä wikipedia. Minä olen niitä tutkijaluonteita, jotka haluavat selvittää asiat perinpohjaisesti ja wikipedia ei mielestäni ole tarpeeksi luotettava lähde ;)

Teen siis aina perusteellisen pohjatyön, jotta pelimaailma on minulla hyvin hanskassa ja haltsaan yllättävätkin tilanteet. Silti tiedän, että en tee tarpeeksi työtä maailmani eteen. Kadehdin ja ihailen kyllä Telperionin kykyä suunnitella pelejä parin vuoden päähän :)

Sinänsä en ole ajatellut, että pelin kehys olisikaan kovin korkealentoinen, mutta porukkani tuntien hahmot eivät ole aivan sieltä yksinkertaisemmasta päästä. Hyvä kuitenkin, että täällä viestitellään! Kun asia pysyy vireillä, sitä jaksaa miettiä :)

Hitsi kun olen näitä tampioita, jotka eivät inspiroidu valmiista fiktiosta (paitsi musiikista). Voisi niin helposti ravita mielikuvitustaan leffoilla. Inspiroidun yleensä yllättävistä asioista, kuten lähiömiljööstä, lenkkipoluista ja Prisman perjantairuuhkista. Ne eivät kuitenkaan auta keskiajan suhteen :lol:
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 24 Kesä 2010, 20:13

Joo, itse ainakaan Eternal Autumnissa en tehnyt pohjatyötä. Stoori meni eteenpäin omalla painollaan, kun minkäänlaista taustajuonta tai suurta paljastusta ei ollut. Vaan sitä personal angstia... siis horroria.

Tuo Graalin malja kuulostaa kehityskelpoiselta idealta. Eikös Graalin maljaan kaadettu vesi muutu Kristuksen vereksi? Entä jos vampyyri voisi juoda Kristuksen verta? Entä jos "pahis" haluaa löytää Graalin maljan, joten pelaajahahmojen pitää löytää se ensin, ettei pahis pääse... Jeesustelemaan (pun intended). Mitä jos hahmojen pitääkin vain selvittää tutkimalla onko Graalin legenda edes totta? Paljon "kirjastotyötä", wanhojen partojen etsimistä ja haastattelua, matkaamista Euroopan halki aina Lähi-Idän kautta Aasian vuoristoon legendan perässä.

Tuossa matkalla voisi olla ongelmia paljonkin. Ehkä vastustava vampyyri, joka haluaa poweria! Maageja, Temppeliritareita jotka haluavat löytää Graalin maljan, tai varjella sen salaisuutta ja siinä ohessa pistää kapuloita vampyyrien sydämiin. Matkustaminenkaan ei ole helppoa, kiitos ihmissusien ja kaupunkien rajoihin loppuvan sivilisaation. Entä mitä Keijut tietävät?

Itse ihan innostuin tuosta Graalin maljaan pohjautuvasta kampanjasta.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja Nuurori » 24 Kesä 2010, 21:17

Tuo graali-esimerkki siis tälläisenä vaihtoehtoisena aarrejahtiskenaariona. Toimintaa, seikkailua, uusia paikkoja, mysteereitä ja niitä aarteita. Mustakin tommosen pelaaminen vois olla hauskaa.

Herran vuonna 1241 Antikristuksen joukot ovat voittaneet puolan, kroatian ja unkarin kristityt armeijat. Puolet unkarilaisista makaa savuavissa mökeissään. Vain viikon ratsastuksen päässä roomasta, kristikunnan kohtalonhetket ovat käsillä.


Down to earth-pelin suuremman valmistelumäärän mä taas perustelisin sillä, että sellaisessa henkilökohtaisella tasolla liikkuvassa pelissä pyöritään koko ajan pienien yksityiskohtien ympärillä, tai ainakin pitäisi pyöriä, jotta se olis uskottavaa. Tai näin mä ainakin luulen. Tietysti kaiken voi vetää myös hatusta, jos historiallisella tarkkuudella ei ole niin väliä, mutta sitten taas, kiinnostavan kulttuurin vetäminen hatusta on vaikeampaa kuin sellaisen kopioiminen oikeasta historiasta. Vai miksi muuten melkein joka fantasiamaailmasta voidaan löytää sen maailman renessanssi-italia, arabia, mongoolit ja viikingit?
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 24 Kesä 2010, 21:20

Down to earth pelissä lähinnä kompastuskivi on aika. Suuremmissa seikkailuissa yleensä matkustamisessa tai muutenkin voi vierähtää päiviä, viikkoja, kuukausia tai jopa vuosia peliaikaa, kun taas Down to earth pelissä tässä ei voita mitään. Voihan hahmo tuijottaa seinää vaikka kymmenen vuotta, mutta pelillisesti siinä ei voiteta mitään.

Down to earthin pitää voittaa pienissä yksityiskohdissa siinä, missä kunnon kampanja voittaa "toiminnassa"*.

*Toiminnalla en välttämättä tarkoita ramboilua, vaan ihan yleisesti juonen kuljettamista ja sitä "suurempaa" juonta.

Onko muuten (umpikökkö) Underworld tuttu? Siinähän alussa on keskiaikaa tai jotain vastaavaa vampyyrien ja ihmissusien kismasta, mikä sitten jatkuu nykyaikaan. Omistatko Werewolf: The Dark Agesin? Tee skenaariosta sellainen, missä wuffelit ja vampyyrit ovat vastakkain. Valta-asemaa, territoriota... Tai jotain syvempää.

Miten WW-uskollinen pitää olla? Voihan olla niinkin, että Garoun ja Vampyyrien muinainen liitto on ajautunut sotaan ja konflikteihin, koska X tapahtui. Muistaakseni Underworldin pääjeebot olivat veljeksiä, toinen wuffeli(ksi muuttunut), toinen vampyyri(ksi muuttunut). TJSP.

Underworld

Note: Koskaan en ole kaikkia kolmea UW:ia katsonut. En edes ekaa loppuun, vaikka n. neljä kertaa olen yrittänyt. Sen verran kamalaa kakkaa on. Mutta jos haluaa jotain ideaa peliin, niin ekasta Underworldista voinet katsoa n. 10-15 minuuttia, ellet jo sitä ole nähnyt.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja Drocos » 25 Kesä 2010, 08:13

Kuka muuten sanoo että graalin malja on itseasiassa malja... keskiajalla ei ollut aina terveellistä puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja siksi käytettiin vertauskuvia. En viitsi spoilata, mutta Gabriel Knight 3 seikkailupelissä esimerkiksi oli hyvinkin mielenkiintoinen idea siitä mikä graalin malja todellisuudessa oli...
Live by the dice, die by the dice.
Avatar
Drocos
 
Viestit: 419
Liittynyt: 13 Touko 2005, 08:20

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 28 Kesä 2010, 09:33

Drocos kirjoitti:En viitsi spoilata, mutta Gabriel Knight 3 seikkailupelissä esimerkiksi oli hyvinkin mielenkiintoinen idea siitä mikä graalin malja todellisuudessa oli...


Myöskin Da Vinci koodissa oli tähän oma ideansa :) Tosin taitaa olla aika yleisestikin spekuloitu aihe.

Olen saanut tästä ketjusta nyt muutaman kullanarvoisen työstettävän idean, kiitos siitä! En malta odottaa, että pääsen työpäivän jälkeen käymään kirjastossa :)

(OT: Kamala Jussin jälkeinen masennus, ei paljon työt nappaa...)
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11


Paluu White Wolf

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php