Omat säännöt hahmonluontiin?

White Wolfin peleille oma foorumi.
World of Darkness, Exalted ja muut firman tuotokset.

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Behell, Locku

Omat säännöt hahmonluontiin?

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 05 Heinä 2010, 11:05

Millaisia omia sääntöjä olette tehneet hahmonluontiin? Vai luodaanko hahmot aina kirjan ohjeiden mukaan?

Meillä näin (nämä siis aina käytössä olevia. Kamppiskohtaisia muutoksia voi sitten olla vaikka mitä):

Kaikki oWoDit

Abiliteissa hahmot voivat joustaa primary, secondary ja tertiary kategorioissa ja siirtää max 2 palluraa yhdestä ryhmästä toiseen. (Esim. 13 pistettä kun saa jakaa ekaan ryhmään, niin voi halutessaan laittaakin siihen vain 11 ja vaikka toiseen ryhmään säästää kaksi pistettä).

Background pisteitä saa 7 (paitsi Mage, jossa saa 8 )


Vampire the Masquerade

Hahmot voivat halutessaan laittaa vain yhden pisteen klaanikohtaisiin dissuihin ja kaksi muuta muihin (plus freebiellä ostetut tietysti). Eli ei ole pakko laittaa kaikkia kolmea klaanikohtaisiin. Klaanikohtaiset eivät kuitenkaan muutu, eli hahmo joutuu maksamaan normaalin 7x expaa klaanin ulkopuolisista dissuista niitä nostaessaan, vaikka ne olisivatkin alusta asti olleet mukana.

Klaanikohtaisten dissujen variaatioita:

Tremere voi halustessaan vaihtaa dominaten animalismiin ja/tai thaumaturgian vicissitudeen.

Ventrue voi halutessaan vaihtaa dominaten animalismiin

Tzimiche voi halutessaan vaihtaa animalismin dominateen

Malkavian voi halutessaan vaihtaa dementaten dominateen



Vampire the Requiem

Klaanit, joilla on resilience, voivat ottaa halutessaan celerityn sen tilalle


Mage the Ascension

Traditiokohtaisen spheren saa valita vapaasti. Eli pääsphere ei riipu sinänsä traditiosta vaan mentorista.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

Omat säännöt hahmonluontiin?

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 05 Heinä 2010, 20:34

Ei sen suurempia muutoksia ole tullut tehtyä. Oikeastaan Vampire: the Masqueradessa yhden klaanidissun voi vaihtaa. Poikkeuksena vain yhden klaanin dissut (Vissy, obte, serpentti jne), niitä ei voi muut oppia (tosin hyvin perustelut background kuten mentor voi auttaa asiaa).
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Omat säännöt hahmonluontiin?

ViestiKirjoittaja Telperion » 06 Heinä 2010, 06:26

Uudessa (huomenna julkaistavassa) WoD: Mirrorssissa pitäisi olla jutskaa erilaisista vaihtoehtoisista hahmonluontitavoista. Ja paljon, paljon, muutakin. Onhan se kuitenkin kauan odotettu nWoDin "ultimate toolkit", eli nyt päästään muokkaamaan pelisysteemin moottoria aika rajulla kädellä, jos sellainen kiinnostaa. Tällä kertaa ihan kädestä pitäen :)
Telperion
 
Viestit: 384
Liittynyt: 14 Tammi 2005, 08:49

Re: Omat säännöt hahmonluontiin?

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 06 Heinä 2010, 10:05

Telperion kirjoitti:Uudessa (huomenna julkaistavassa) WoD: Mirrorssissa --- kauan odotettu nWoDin "ultimate toolkit", eli nyt päästään muokkaamaan pelisysteemin moottoria aika rajulla kädellä, jos sellainen kiinnostaa. Tällä kertaa ihan kädestä pitäen :)


Tämä itseasiassa kiinnostaa paljon. Nyt olemme joutuneet rukkaamaan sääntöjä suuntaan ja toiseen, eivätkä käyttämämme säännöt ole enää lainkaan yhteensopivat muiden porukoiden kanssa (tod.näköisesti). Lisäksi emme ole niihin tyytyväisiä muutenkaan. Systeemissä on monta asiaa rikki. Tuo kirja voisi ehkä ollakin hankkimisen arvoinen.

Thaumiel_Nerub kirjoitti:Oikeastaan Vampire: the Masqueradessa yhden klaanidissun voi vaihtaa. Poikkeuksena vain yhden klaanin dissut (Vissy, obte, serpentti jne), niitä ei voi muut oppia (tosin hyvin perustelut background kuten mentor voi auttaa asiaa)


Meillä noissa klaanidissuissa on pitäydytty aika tiukasti, lukuunottamatta noita aikaisemmin mainitsemiani muutoksia. Nekin on aikanaan hyvin perustellut (eri pelaajien keksimiä muutoksia) historian näkökulmasta ja sittemmin vakiintuneet meidän WoD realismiimme.

Kaikkia muita voi sitten oppia, mutta niistä pitää maksaa klaanin ulkopuolisen dissun hinta kehitettäessä kykyä. Meillä on myös se sääntö, että yhden klaanin erikoisdissuja osaavan on otettava mentori backgroundi. Lisäksi thaumaturgiaa osaavan ei-tremeren on otettava enemy flaw (Tremeret). Tremere klaanina onkin meillä muutenkin suuri poikkeus erikoisen syntyperänsä vuoksi. Siksi Tremerehahmoilla on hahmonluonnissa suurin variaatio oman klaanin dissujakin (Tzimichen dissut vaihtoehtoisina siis). Luonnollisesti nämä pelaajahahmot ovat myös vaikeimpia rakentaa ja pelata.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 01 Huhti 2011, 10:48

Sunnuntaina alkavaan Sabbat kamppikseen pistän pelaajat valitsemaan laumalle yhteiset backgroundit (5p). Normaalistihan sabbatilaisen luonnissa ei saa background-pisteitä ollenkaan, vaan niitä voi halutessaan ostaa hahmolleen freebiellä. Nyt vedän tuon mahkun pois ja annan vain tuon 5p lauman yhteisiä. Elleivät halua kollektiivisesti käyttää freebietään.

Yritän jo hahmonluonnissa lisätä hahmojen yhteisöllisyyttä ja riippuvuutta toisistaan. Muutakin pikkumuutosta pistän hahmonluontiin. Edellisessä sabbat kamppiksessamme (pelattiin tosin eri porukalla) tuli ongelmaksi se, että jotkut pelaajat eivät halunneet sitouttaa hahmoaan laumaan. Nämä "yksinäiset sudet" olisi tarkoitus eliminoida jo alkuunsa.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 01 Huhti 2011, 11:42

Yhteiset? Eli 5 pistettä backgroundeihin, mitkä sitten kaikilla on? Ei siis yksilöllisiä backgroundeja, vaan backgroundit ovat koko ryhmän yhteiset?

Jos on vaikka recources 3, onko jokaisella ryhmänjäsenellä tuo vai yhteiset resurssit? Sama vaikka retainereilla.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 01 Huhti 2011, 12:02

Thaumiel_Nerub kirjoitti:Yhteiset? Eli 5 pistettä backgroundeihin, mitkä sitten kaikilla on? Ei siis yksilöllisiä backgroundeja, vaan backgroundit ovat koko ryhmän yhteiset?



Juuri näin. Kyseessä on siis ylimääräiset 5 luontipistettä, joita pelaajat eivät muutoin saisi ollenkaan (koska kuten aikaisemmin mainitsin, sabattilaiset eivät saa backgroundeja). Jos pelaajat haluavat käyttää freebietä lasken senkin yhteiseksi mutta huomion yhden hahmon panostuksen lauman eteen.

Esim. jos pelaajat laittavat 2p resources-backgorundiin se tarkoittaa sitä, että laumalla on käytettävissään rahaa tai muuta omaisuutta tuon arvosta. Sabbatin luonteen huomioon ottaen kukaan hahmo ei juuri ole voinut "vanhasta elämästään" kuljettaa kamaa mukanaan, joten miten nuo ovat hankittuja on pelaajien yhdessä päätettävä. Ne voivat olla esim. sponsorivaroja.

Retainers 2p tarkoittaisi, että laumalla on kaksi luotettavaa alaista. Jälleen kerran on muistettava, että Sabbatissa tämäkin tarkoittaa jotain ihan muuta kuin Camarillassa. Ja on huomioitava, että jos lauman Tzimische päättää napata kadulta uhrin, mälvätä sitä ja pakottaa sen palvelemaan itseään, ei sitä lasketa backgroundiksi. Ilman aikaa ja vaivaa (eli roolipelaamista) sellainen onneton ei kuitenkaan kauaa kestä ja pisteet menevät hukkaan. Hahmot ovat siis sen verran tuoreita, että mitään pitkäaikaisia palvelijoita heillä ei ole ehtinyt olla.

Minua kiinnostaa etenkin luontiprosessi, se mihin backgroundeihin pelaajat päätyvät ja miten he määrittelevät ne. Ja mikä on jokaisen hahmon osuus ja vastuu yhteisestä hyvästä. Tietysti toivon heidän käyttävän ne järkeviin asioihin, kuten haveniin ja varallisuuteen. Mentor olisi myös mielenkiintoinen, koska se antaisi koko laumalle jonkun tärkeän suojelijan.

Kyseessä on siis koko background-ominaisuuden aivan uudenlainen tulkinta jonka tarkoitus on tukea nimenomaan laumapelaamista.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja VentrueCupFinalist » 01 Huhti 2011, 12:10

(sori tuplapostaus)
Mielenkiintoinen background olisi sabbat status, koska sekin olisi laumakohtainen. Status voi toki kulminoitua johonkin lauman karismaattiseen jäseneen (esim. ductukseen), mutta jokainen lauman jäsen saa nauttia sen eduista. Jokainen on myös vastuussa sen pysymisestä. Eli jos toinen hölmöilee, kaikki kärsivät. Ei niin, että toinen hölmöilee ja yksi kärsii...

Pappi saa joka tapauksessa rituaalinsa, sitä en pistä yhteiseksi.
Vinculum 15.3.2008
Se on tyhmä joka haukkuu toista (päiväkotiviisaus, josta aikuisilla olisi opittavaa)
"I, at any rate, am convinced that He (God) does not throw dice."
-Albert Einstein
Avatar
VentrueCupFinalist
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1480
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 18:11

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 01 Huhti 2011, 13:26

Erittäin hyvä idea, ja luo selvää metapelillistä ja sääntöteknistäkin eroa juurikin yksilön ja lauman välille. Tuolla säännöllä ja yhteisellä backgroundilla lauma on juurikin lauma, ja se on helposti selitettävissä sillä, että yksilöllistä menneisyyttä ei välttämättä ole samoin käytettävissä. Kaikki taustat mitä on ansaittu, on lauma ansainnut Sabbatissa. Me gusta! Loistavaa VCF.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja jonir » 01 Huhti 2011, 15:56

Pari viikkoa sitten aloitettuun peliin pistin hahmonluonnin osaksi tarinaa.
Hahmot olivat pakolaisia sodasta ja peli alkaa karavaanista jossa on muitakin pakolaisia, karavaani pysähtyy ja pelaajat saavat vapaasti toimia ja reagoida levähdyspaikan tapahtumiin. Jokainen tekeminen antoi sitten sopivia kykyjä ja taitoja eikä hahmon luonnekaan tule temmattua tuulesta ennen pelin alkua.
Alussa valittiin lähinnä yksi sopiva Background Edge ja nimi, loput tehtiin tämän johdannon aikana.
Nörttiys suosii nörttiä!
Avatar
jonir
 
Viestit: 347
Liittynyt: 30 Maalis 2008, 19:25


Paluu White Wolf

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php