Itse olen vanha parta, joka vannoo oWoDin nimeen (lähinnä Vampire, Mage ja Wraith). En ole kyllä puolustanut sitä (tietääkseni) fanaattisesti ympäri nettiä, mutta kerrotaan nyt oma kanta. Iso osa viehätyksessä kuitenkin on varmaan se, että se oWod on kuitenkin se mihin on tottunut.
oWoD toimi kuitenkin hyvin omassa lajissaan eli detaljirikkaana pelinä, jossa oli huonosti toimivat ja kankeat säännöt. Yksityiskohtien määrä piti huolen siitä, että ideoita ja koukkuja riitti, ja itseäni ei koskaan haitannut rikkoa metajuonia tai kirjoihin kirjoitettuja faktoja. Se, missä nWod menee metsään jo lähtökohtaisesti, on se, että se jäi liian lähelle vanhaa WoDia. nWoD kyllä karsii pois paljon vanhan naurettavuuksia ja suoranaisia typeryyksiä, mutta toisaalta se ei sitten lisää mitään uutta ja todella mielenkiintoista. Otetaan esimerkiksi vaikkapa vampyyrien klaanit. Osa Masqueraden klaaneista on lopullisessa toteutuksessaan aika naurettavia, pahinpana esimerkkinä ehkäpä Ravnos, Gangrel ja Tzimisce. Mielestäni Requiemin olisi pitänyt hylätä klaanit ja kiveenhakatut verilinjat. Ymmärrän kyllä, että Requiemissa klaaneilla on aikalailla eri asema kuin Masqueradessa, ja esimerkiksi Requiemin Gangrel on aikalailla sellainen millainen Masqueraden Gangrelin olisi pitänyt olla. Myös Daeva on hyvin toteutettu, mutta Mekhet ja Nosferatu ovat geneerisyydessään totaalisen tylsiä. Ja loppupeleissä yhdessäkään klaanissa ei ole mitään mullistavan uutta ja hienoa.