Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

White Wolfin peleille oma foorumi.
World of Darkness, Exalted ja muut firman tuotokset.

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Behell, Locku

Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Sam! » 16 Elo 2013, 23:54

Olen tässä lueskellut tuota Vampire: the Requiemiä. Peli tuntuu tekevän ison numeron vampyyrien sisäisestä hierarkiasta ja selittää, että vampyyreilla nyt vaan sattuu olemaan tällainen pakkomielle valtataisteluihin. Se, mitä en tajua, on että mitä tekoa tällä hierarkialla on pelaamisen kannalta. Onko joku pelannut kampanjaa, jossa olisi ollut kovastikin välillä sillä, että mitä tekee senesalkki, mikä on daevan priscusin reaktio siihen ja entäs kun heraldi tulee kylään? Tämä vampyyrien keskinäinen nahistelu omista valta-alueistaan (domain) tuntuu pöljältä, kun vampyyrit kuitenkin lähtökohtaisesti istuvat varjoissa eivätkä siis varsinaisesti hallitse ihmisiä. "For instance, if a crime occurs in a Regent’s neighborhood, is that her issue or does it fall under the auspices of the Regent of Law Enforcement?" (s. 36) Oikeastiko joku on vääntänyt sisältöä kampanjaansa tällaisesta kysymyksestä?
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 17 Elo 2013, 20:02

Itse en ole Requiemia pelannut, ja lukemiseen kyllästyin siitä syystä, että paljon puhetta ja turhaa kaunokirjallisuutta. Eli vaikka teksti voisi olla mielenkiintoista, pelitekstinä se on puisevaa.

Itse kysymykseen en siis osaa vastata, mutta tästä tuli vaan mieleeni ajatuksesi Werewolf: the Apocalypsestä...

Kait vampire jos menee tuohon teenjuontipolitikointiin, niin voi saadakin sisältöä tuollaisesta esimerkkikysymyksestäsi. On sitä itsekin tultua pelattua Vampirea (Masqu tosin), missä ei tapahdu useisiin pelikertoihin mitään muuta, kuin että vampyyrit miettivät jotain "ongelmia" ja puhuvat paskaa.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja VentrueCupGraduate » 18 Elo 2013, 18:57

Voi kyllä, tätä Vampire pääasiassa on (jos ei painota mytologia-moraali-maailmankatsomus linjaa). Wodaajia on pääasiassa kolmenlaisia: gehennistejä, politikoijia ja mättäjiä. Aika lailla sama juttu Requiemissa ja Masqueradessa.

Vampyyrien varjomaailma on äärimmäisen hierarkinen, eikä mitään sooloilua katsota kovin hyvällä. Se ei myöskään ole rehellinen, eli reilulla pelillä ei kukaan voita. Lancea Sanctum on mustasukkaisen tarkka kaikista jäsenistään ja valloittamistaan alueista ja Ordo Dracul listii jokaisen, joka uskaltaa paljastaa heidän salaisuuksiaan (salaisuuksissa kun on valta...). Jos joku fiidaa väärässä paikassa ( = jonkun toisen domainilla) niin siitä seuraa sanktiota. Jos joku menee sörkkimään toisen "omaisuutta", siitä seuraa sotaa. On tärkeää tietää mikä kuuluu ja kenelle ja kenellä on valta kenenkäkin yli. Pelaajahahmot lankeavat useimmiten siihen vähiten valtaa omistavaan ryhmään, josta on helppo joko lietsoa kapinaa tai nousta pyramidissa.

Requiemissa on tässä suhteessa yksi pöhlä asia, ja se on vampyyrien primitiivinen tarve selvittää kuka on "kovempi jätkä". Tällainen eläimellinen käytös on kokonaan poissa Masqueradesta, jossa vampyyri ei edes suoralta kädeltä pysty tunnistamaan toista vampyyria. Itse jätin sen pois myös Requiemista.

Kukaan ei pakota pelaamaan hierarkiaa, mutta jotenkin pelaajien pitää ymmärtää miten vampyyrien keskinäiset suhteet toimivat. Requiemissa oman ongelmansa asettavat ruhtinaan suhde covenanttien priimuksiin ja tätä kautta kaupungin vampyyrien suhteet ruhtinaaseen. Onko vampyyri ensisijassa kuuliainen priimukselleen vai ruhtinaalle? Masqueradessa ei ollut covenantteja, vaan ruhtinaalla oli (Camarillassa) ylin auktoriteetti kaupungin vampyyreihin. Tosin primoleegio saattoi syrjäyttää ruhtinaan halutessaan, eli ruhtinaskin joutui vastaamaan teoistaan kaupungin vanhojen neuvostolle. Sabbatissa on hiukan erilainen asetelma, mutta raakasti sanottuna siinäkin kaupungin ylin auktoriteetti on arkkipiispalla. (Eli arkkipiispa johtaa kaupunkia, piispat pienempiä alueita ja ductukset/papit laumoja).

Tietysti voi pelata kamppista, jossa vampyyrit eivät ole järjestäytyneitä eivätkä välitä kuin omasta selviytymisestään. Mutta tuollaisella hierarkialla halutaan kai tuoda konkreettisesti esille, että vampyyrit joutuvat kamppailemaan jatkuvasti sen kanssa, että eivät siedä kaltaisiaan mutta kuitenkin joutuvat jakamaan heidän kanssaan samat asuinalueet (kaupungit).

Ihan mielenkiinnosta: Millaisia pelejä olet Requiemissa vetänyt jos olet onnistunut jättämään kaupungin rakenteet pois?
Avatar
VentrueCupGraduate
 
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Kesä 2012, 18:34

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Sam! » 19 Elo 2013, 19:08

VentrueCupFinalist kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta: Millaisia pelejä olet Requiemissa vetänyt jos olet onnistunut jättämään kaupungin rakenteet pois?


En ole vielä vetänyt mitään kampanjoita, mutta kaavailen tässä sellaista, jossa pelaajahahmot vampyrisoidaan heti aluksi ja sitten vain katsotaan, että miten he tähän asiaan reagoivat. Että rupeavatko angstaamaan vai bilettämään vai etsimään kaltaisiaan vai mitä. Toisin sanoen annan pelaajien määrittää, että mitä vampyyrius merkitsee. Alustavia ajatuksia tietysti, pitää katsoa mihin suuntaan homma kehittyy sääntökirjaa lukiessa.

Kaikkiaan itselläni painaa ehkä eniten se, että haluan pitää vampyyrit vampyyreina enkä muuttaa niitä Vampiren tapaan fantasiaroduiksi, joilla on käsittämättömän monitahoinen yhteiskunta. White Wolfin tapa käsitellä vampyyreita ei vain sovi omaan estetiikantajuuni. En käsitä, mikä into WW:lla on tehdä näitä pelejä, joissa käytetään folkloristiikan ja populaarikulttuurin otuksia, mutta kirjoitetaan ne niin rajusti uusiksi, ettei alkuperäisestä jää kuin nimi jäljelle.

VentrueCupGraduate kirjoitti:Jos joku fiidaa väärässä paikassa ( = jonkun toisen domainilla) niin siitä seuraa sanktiota. Jos joku menee sörkkimään toisen "omaisuutta", siitä seuraa sotaa. On tärkeää tietää mikä kuuluu ja kenelle ja kenellä on valta kenenkäkin yli. Pelaajahahmot lankeavat useimmiten siihen vähiten valtaa omistavaan ryhmään, josta on helppo joko lietsoa kapinaa tai nousta pyramidissa.


Paljastahan minulle, kun en ole vielä lukenut sääntökirjaa loppuun asti, että miten vampyyrit oikein valvovat näitä alueidensa rajoja. Yksi vampyyri per 50 000 asukasta kuulostaa samalta kuin Joensuun kaupunginjohtaja yrittäisi valvoa, ettei kukaan muu kaupunginjohtaja käy Joensuussa syömässä.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja VentrueCupGraduate » 19 Elo 2013, 19:29

Kone vähän tökkii, niin en saanut lainauksia otettua. Mutta asiaan:

Miten kukakin valvoo alueitaan? Vastaus: Käyttää kätyreitä, tietenkin. Mitä enemmän sen parempi (ja vainoharhaisempi). Vakoilijoita ja pikkupoliiseita on niin ihmisissä, eläimissä kuin vampyyreissakin. Koskaan ei voi tietää onko partioiva korttelipoliisi jonkun vampyyrin "taskussa" ja nuuskiiko kulkukoira oikeasti roskapönttöä vai onko se seuraamassa sinua? Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö kätyreitä voisi lahjoa ja kääntää isäntäänsä vastaan, mutta useimmat voimakkaat vampyyrit ovat taanneet uskollisuuden diciplinien ja veren voiman kautta. Maine ja pelko ovat myös hyviä tapoja hallita. Jos carthianien priimus on saanut alueiltaan kiinni nuoren verenimijän ja repinyt tämän kurkun auki muiden nuorten nähden, nämä todennäköisesti ymmärtävät pysyä jatkossa poissa priimuksen alueilta. Tämä ei tietenkään estä ruhtinasta puuttumasta asiaan, mutta tässä tullaankin taas covenanttien ja kaupunkin "keskushallinnon" hienoiseen ristiriitaan.

En sanoisi, että Wodissa vampyyreita on kovinkaan paljon muutettu (jos ajatellaan, että vampyyri on epäkuollut hirviö joka elää ihmisten verestä ja tykkää olla omissa oloissaan). Mutta kun tuollainen epäsosiaalinen otus tuodaan nykymaailman suurkaupunkiin jossa on muitakin saman kaltaisia yön saalistajia, niin konflikteilta ei voida välttyä. Ja jotta nämä konfliktit pysyisivät salassa ihmisiltä, tarvitaan sääntöjä. Myös Requiemissa vampyyrien selviytyminen (masquerade) on tärkeässä asemassa. (Olettaen siis, että jos ihmiset tietäisivät, että vampyyrit ovat totta, he pyrkisivät hävittämään ne). Tosin Requiem ampuu tässä omaan nilkkaansa tekemällä piilossa pysymisestä hitsin hankalaa (peilikuvan epäselvyys ja vampyyrin tarve nahistella toistensa kanssa ihan vain kadulla tavatessaan).

Mielestäni tuollainen idea jossa joukko ihmisiä vain halitaan yllättäen vamppyreiksi on ihan toimiva, vaikka ei jättäisikään hierarkiaa pois. Sehän tuo vain lisämaustetta asiaan. Nuorten pitää oppia niin paljon ilman opettajaa: miten he selviytyvät ja mitä he ylipäätään ovat. Miten ihmiset heihin suhtautuvat? Ja mielestäni kiinnostavinta, mitä tapahtuu kun joku kaupungissa asuva ja "piireihin kuuluva" vampyyri heidät löytää? Laittomat vampyyrit ovat muille vampyyreille vapaata riistaa ja tämä on mielestäni sellainen uhka pelaajahahmoille, että sitä ei kannata jättää käyttämättä. Vampyyrien maailma on äärimmäisen julma ja armoton, tervetuloa mukaan :wink:

Tuosta laittomasta vampyyrista sen verran vielä, että vampyyrit pyrkivät valvomaan lisääntymistä kotikaupungeissaan siksi, ettei heidän olemassaolonsa paljastuisi. Käytännössä tämä harvoin toimii ja siksi laittomia lapsia on aina liikenteessä. Luvan kanssa tehty vampyyri pysyy sirensä luona kunnes on oppinut vampyyrien tavoille, eli vähintäänkin fiidaamaan kunnolla. Mutta sinun pelaajiesi hahmoille (jos vedät kamppiksen) kukaan ei opeta tapoja, eli he joutuvat oppimaan todennäköisesti kantapään kautta senkin, miten verta juodaan ja jäljet peitetään. Jos lehdissä tai netissä sitten aletaan puhua "vampyyrien hyökkäyksistä" niin se takuuvarmasti herättää muiden vampyyrien huomion.
Avatar
VentrueCupGraduate
 
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Kesä 2012, 18:34

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja VentrueCupGraduate » 20 Elo 2013, 11:27

Kannattaa muuten miettiä huolella tuo peli-idea, sillä pelkän vampyyrina olemisen pelaaminen on ensinnäkin hirvittävän haastavaa ja toiseksi käy äkkiä tylsäksi. Kokemattomille pelaajille seikkailuton peli on ikävystyttävä ja vaikea, jos pj odottaa eläytymistä vampyyrin selviytymisen täyteiseen arkeen. Kokeneille pelaajille tuo on haaste johon voi tarttua, mutta antaako se heille loppujen lopuksi mitään?

Ei ehkä ole paras tilanne lähteä liikkeelle nollahetkestä eli siitä, kun hahmoista on juuri tullut vampyyreita. Jos kukaan ei ole selittämässä heille asiaa, miten he edes tajuavat olevansa vampyyreita? He muistavat vain jonkun väkivaltaisen tapahtuman, minkä seurauksena ovat heränneet vähän outoon oloon ja todennäköisesti yksi tai useampi hengiltä revitty ruumis makaa siinä vieressä. Omat kädet ovat veressä ja veri maistuu suussa. Tilanne on todella pelottava. Mitä todennäköisemmin hahmo ei usko vampyyreihin, eläähän hän nykyaikaa. Jos hahmo hakeutuu poliisin tai sairaalan huostaan, hän kuolee seuraavana aamuna auringon noustessa. Jos hahmo taas luikkii peloissaan karkuun, hänen sisäinen petonsa ehkä osaa opastaa hakeutumaan suojaan auringolta. Tällainen toiminta tekee hahmosta rikollisen ja yhteiskunnan hylkiön, eikä se ole ihan toivottu tilanne kenellekään tavalliselle ihmiselle (mikä hahmo siis vasta on ollut). Ensimmäiset pelikerrat olisivat siis vain selviytymistä ja virkavallan pakoilua sekä vanhan elämän hylkäämistä tai epätoivoista avun hakemista. Requiemin maailmassa elävä ihminen tietää yhtä hyvin kuin me tosimaailman ihmisetkin, että vampyyreita ei ole olemassa. Siksi on epätodennäköistä, että hahmo kovin äkkiä tajuaisi oman vampyyriutensa tai edes uskoisi siihen vaikka kaikki merkit siihen viittaisivatkin. Ja jos hän lopulta hyväksyy, että satuolennot ovat totta, miten hän silti osaa elää vampyyrina? Mitkä myytit ovat totta ja mitkä eivät?
Avatar
VentrueCupGraduate
 
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Kesä 2012, 18:34

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Sam! » 20 Elo 2013, 14:26

VentrueCupGraduate kirjoitti:Kannattaa muuten miettiä huolella tuo peli-idea, sillä pelkän vampyyrina olemisen pelaaminen on ensinnäkin hirvittävän haastavaa ja toiseksi käy äkkiä tylsäksi. Kokemattomille pelaajille seikkailuton peli on ikävystyttävä ja vaikea, jos pj odottaa eläytymistä vampyyrin selviytymisen täyteiseen arkeen. Kokeneille pelaajille tuo on haaste johon voi tarttua, mutta antaako se heille loppujen lopuksi mitään?


En ole huolissani siitä, että peli käy tylsäksi. Jos näin käy, sen voi aina lopettaa ja pelata jotain muuta. Itse kuvittelen, että aiheesta saa ihan kiinnostavia tilanteita irti:
- Mitä teet, kun tajuat, että himoitset verta ja jos et itse juo, Peto ottaa valtaansa ja juo?
- Mitä teet, kun tajuat, että päivätöissä käyminen on vaikeaa, kun pitää vältellä auringonvaloa ja olet hirvittävän väsynyt?
- Mitä teet, kun tajuat, että puolisosi rupeaa kiinnittämään huomiotaan outoon käytökseesi?
- Mitä teet, kun huomaat, että tuolla kadunkulmassa joku saa turpiinsa ja sinulla on supervoimat, joilla voisit pyyhkiä rikollisilla lattiaa?
- Mitä teet, kun keksit, että pystyt supervoimillasi manipuloimaan ihmisiä?
- Mitä teet, kun joku tulee kertomaan, että hän tietää mistä on kyse?
- Mitä teet, kun vampyrisoijasi tulee kertomaan miksi hän teki sinusta vampyyrin?
- Mitä teet, kun vampyyrineuvosto tulee kutsumaan sinua elämään vampyyrien tavoin?
- Mitä teet, kun tajuat, että vampyyrinmetsästäjä on kannoillasi?

Jep, tätä kaikkea ei voisi toteuttaa, jos seuraisi Vampiren kaanonia. Ehkä tämä on pikemminkin Hunteria, mutta vampyyreilla. Kampanja varmaan päättyy siihen, kun pelaajahahmot ovat päässeet tasapainoon itsensä kanssa eli ovat päättäneet, että miten he vampyyriuteensa suhtautuvat.

VentrueCupGraduate kirjoitti:Requiemin maailmassa elävä ihminen tietää yhtä hyvin kuin me tosimaailman ihmisetkin, että vampyyreita ei ole olemassa. Siksi on epätodennäköistä, että hahmo kovin äkkiä tajuaisi oman vampyyriutensa tai edes uskoisi siihen vaikka kaikki merkit siihen viittaisivatkin.


Pelityylin ei ole tarkoitus olla tiskirättirealismia, vaan populaarikulttuurista tuttua fantasiaviihdettä. Peter Parker, Harry Potter ja Luke Skywalker näyttävät mallia, miten uusiin supervoimiin suhtaudutaan. Pelin pointti ei ole siinä, että "mitä jos vampyyreja olisikin olemassa" vaan "mitä jos sinulla olisi supervoimat, mutta joutuisit juomaan ihmisverta selviytyäksesi" tai terävämmin "olet hirviö, mitä teet?".
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja VentrueCupGraduate » 20 Elo 2013, 18:45

Ok. Eli oikeastaan et peluuta World of Darknessia etkä personal horroria :) (Tosin Requiemissa ei missään mainita, että kyseessä on personal horror!). En oikeastaan ole ajatellut Vampirea supersankarimielessä, vaan nimen omaan tuon henkilökohtaisen kauhun kautta. Vaikea siis sanoa miten se toimii. Tuo sinun ideasi taitaa olla enemmän True Blood tyyliä? Sehän on selviö, että eri porukoissa toimii eri pelit ja kyllä oman porukkansa maun tuntee. Meilläkin on lähtenyt Sabbat (oWoD) käyntiin ihan kunnolla vasta uudella porukalla. Vanhaa porukkaa kun nuo uskonto- ja kulttitouhut eivät yhtään kiinnostaneet. On nyt ollut tosi hyviä pelejä, mutta pelaamme kyllä hyvin erilaista Vampirea kuin vanhan porukan kanssa ja nekin pelit olivat hyviä. Eli taipuuhan tuo Vampire moneksi.
Avatar
VentrueCupGraduate
 
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Kesä 2012, 18:34

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Sam! » 21 Elo 2013, 05:45

VentrueCupGraduate kirjoitti:Ok. Eli oikeastaan et peluuta World of Darknessia etkä personal horroria :)


Ymmärrän tuon, että en täytä WoD-standardia, koska aion lempata kaanonista pitkät pätkät ja annan pelaajille aitoa valinnanvapautta. Mutta miksi kampanjaideani ei mielestäsi ole WW:n personal horror -tyyliä? (En myöskään saanut kiinni tuosta True Blood -viittauksesta, kun en ole kyseistä sarjaa lukenut/katsonut.)

White Wolf Wiki kirjoitti:the Vampire game's focus is on the character's own evil. A Vampire is a character who is fundamentally unable to control himself under specific circumstances, whether due to specific events (such as frenzy) or the constant degradation of the character's humanity as the story progresses. Vampire is therefore not just a horror game, but a tragic horror game - the characters are evil, become progressively more evil, and are aware that these are conscious choices that they have made.


Mitä tämä tarkoittaa jos ei sitä, että otetaan vakavasti se fakta, että vampyyrit ovat ihmissyöjiä?
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja VentrueCupGraduate » 21 Elo 2013, 10:54

Taisit itse vastata yllä olevaan kysymykseen alla olevalla lausahduksellasi :wink:
En ole kritisoinut peli-ideaasi, mutta olen halunnut tuoda esille sen seikan, että jätät pois paljon Vampiren oleellisia ja kiinnostavia pointteja. Ne eivät rajoita valinnanvapautta vaan tuovat syvyyttä peliin. Se seikka voi helposti jäädä huomaamatta aluksi. Vaikuttaa siltä, että tuo veren juonti on mielestäsi ainoaa kauhua jota vampyyrin olemassa olossa on. Eli että hän joutuu elääksensä riistämään elinvoimaa ihmisiltä. Toki tämä on tärkeä osa hahmon henkilökohtaista kahua, mutta pelkästään sen vuoksi vampyyrien maailma ei ole täynnä erilaisia sääntöjä, hierarkisia valtarakenteita ja ennen kaikkea moraalisia polkuja ja valaistumisen teitä joita seurata.

Jokainen vampyyrihahmo joutuu melko nopeasti oikeuttamaan itselleen veren juomisen, jos mielii pysyä hengissä. Kun hahmo oikeuttaa tämän itselleen, hän on jo ottanut merkittävän askeleen pois ihmisyydestä. Näitä tuskailuja ei yleensä pelata. Muu kauhu hiipii hahmon elämään hitaammin ja salakavalammin vampyyriyhteisön realiteettien kautta. Hahmo joutuu jatkuvasti kamppailemaan oman sisäisen ristiriitansa kanssa. Hän ei voi koskaan luottaa ystäviinsä. Hän joutuu tekemään paljon sellaisia rikollisia tekoja, joihin ei koskaan ihmisenä olisi sortunut. Ja lopulta koittaa se kamala tosiasia, ettei hän olekaan kuolematon. Seuratessaan vainoharhaisten vanhojen vampyyrien yöllisiä sotia hahmo tajuaa, että vain liittymällä itse peliin hän voi turvata oman selustansa ja taata oman kuolemattomuutensa. Jokainen hahmo kulkee väistämättä kohti vainoharhaisuutta. Jotkut hahmot hakevat oman moraalin horjuessa tukea valaistumisen teistä tai uskonnollisista yhteisöistä, kuten Lancea Sanctumista. Tällaisen yhteisön ideologia ja maailmankatsomus on rakennettu täyttämään vampyyrin tarpeet ja oikeuttamaan hänelle sen epäelämän jota hän ei vielä inhimillisyydestään kiinni pitävänä voi täysin hyväksyä. Lopulta koko hahmon maailmankuva vääristyy ja muuttuu. Tässä vaiheessa hahmo on jo hyvin kaukana yhteiskunnasta, mutta joutuu silti elämään sen rajaseuduilla.

Eli siis veren juonti ja päivällä koomaaminen ovat vain hyvin pieni osa kaikkea sitä kauhua jonka hahmo joutuu tavallisesti käymään läpi. Vampyyrius ei ole vain verenjuonnin siivittämä liukumäki, jonka aikana voi angstata. Hahmo joutuu tekemään tietoisia valintoja jotka vaikuttavat hänen koko olemukseensa. Hahmon on ennemmin tai myöhemmin löydettävä itselleen uudenlainen ajattelutapa ja maailmankatsomus, jotta hän pysyy hengissä. Muussa tapauksessa hahmo häviää pedolle hyvin nopeasti. Tämän vuoksi pidän WoDista; se on tehnyt loppujen lopuksi melko yksinkertaisesta hirviöstä monimutkaisen henkisen, fyysisen ja sosiaalisen kokonaisuuden jonka henkilökohtaisen kehityksen tai rappioitumisen tietä tukemaan on rakennettu kaikista vioistaankin huolimatta suhteellisen toimiva varjoyhteiskunta.

Tietenkin Vampirea voi pelata jättämällä varjoyhteiskunnan rakenteet ja moraaliset polut pois. Mutta ei pidä liian jyrkästi yksinkertaistaa ja tuomita systeemiä ennen kuin on tutustunut siihen kunnolla.
Avatar
VentrueCupGraduate
 
Viestit: 110
Liittynyt: 06 Kesä 2012, 18:34

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Nuurori » 21 Elo 2013, 11:51

Erittäin mielenkiintoista. Mä en ole koskaan pelannu vampiree kunnolla, enkä oo koskaan ajatellutkaan että siinä vois olla näin kiinnostavia ulottuvuuksia, jotka tulee esiin vasta kampanjapelaamisessa. Tosin pitää heti esittää kysymys, että kuinka suuri osa tästä on pelinjohtajan ansiota, ja kuinka hyvin pelimateriaali tukee tai ohjaa peliä tälläiseen suuntaan?
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Sam! » 21 Elo 2013, 17:32

VentrueCupGraduate kirjoitti:Jokainen vampyyrihahmo joutuu melko nopeasti oikeuttamaan itselleen veren juomisen, jos mielii pysyä hengissä. Kun hahmo oikeuttaa tämän itselleen, hän on jo ottanut merkittävän askeleen pois ihmisyydestä. Näitä tuskailuja ei yleensä pelata. Muu kauhu hiipii hahmon elämään hitaammin ja salakavalammin vampyyriyhteisön realiteettien kautta. Hahmo joutuu jatkuvasti kamppailemaan oman sisäisen ristiriitansa kanssa. Hän ei voi koskaan luottaa ystäviinsä. Hän joutuu tekemään paljon sellaisia rikollisia tekoja, joihin ei koskaan ihmisenä olisi sortunut. Ja lopulta koittaa se kamala tosiasia, ettei hän olekaan kuolematon. Seuratessaan vainoharhaisten vanhojen vampyyrien yöllisiä sotia hahmo tajuaa, että vain liittymällä itse peliin hän voi turvata oman selustansa ja taata oman kuolemattomuutensa.


Juuri näin! Tässä nimenomaan on se keskeinen juttu, jota en ole koskaan WoD:ssa ymmärtänyt. Meinaan, että jos minun hahmoni on niin paatunut, että hän syö ihmisiä silmää räpäyttämättä, niin miksi luottamuspula tai "rikollisten tekojen" tekeminen tuntuisi enää missään? Mikä voi olla rikollisempi teko kuin ihmissyönti? Koska Vampiressa itselleni käsittämättömästä syystä ohitetaan tämä ihmissyönnistä angstaaminen, niin päädyn aina luomaan hahmoikseni täysiä psykopaatteja (tai sitten vain ignooraan tämän veriravinnon kokonaan).
(Niin, Vampiressa on kait joku juttu, että vampyyrit voivat juoda ihmisverta ilman, että tämä koituu ihmisen kuolemaksi. Tämä on juuri sitä folkloresta / kirjallisesta perinteestä poikkeamista, jota minun on vaikea sietää.)

VCG kirjoitti:Hahmon on ennemmin tai myöhemmin löydettävä itselleen uudenlainen ajattelutapa ja maailmankatsomus, jotta hän pysyy hengissä. Muussa tapauksessa hahmo häviää pedolle hyvin nopeasti.


Tämä ajattelutavan kehittyminen on juuri se, mihin haluaisin omalla kampanjallani iskeä. Että mitä teet, kun tajuat olevasi ihmissyöjä? Yritätkö olla sankari ja siten oikeuttaa hirviömäisyytesi? Annatko periksi ja olet se hirviö, joka olet? Etsitkö epätoivoisesti parannuskeinoa? Omaksutko vampyyrikulttien tarjoamat vastaukset? Tapatko itsesi? (Kyllä, oikeasti tässä käsitellään meidän länsimaista elämäntapaamme, joka perustuu kehitysmaiden kyykyttämiselle.)

Mutta siis, en missään tapauksessa halua kiistää tätä tarjoamaasi näköalaa WoD-pelaamiseen. Määrittelit sen viehätyksen viestissäsi varsin hienosti. Uskon, että siitä paljon kiinnostavaa pelisisältöä irti. En vain ymmärrä, että mitä tekemistä sillä on vampyyrien kanssa.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Nuurori » 23 Elo 2013, 12:17

Joo ei mua haittaa, vaikken olekaan mikään ketjupuristi. Sinänsä keskustelun voisi laajentaa muutenkin koskemaan perinteisten fantasiaolentojen muuttumista muodin mukana.

Bua, ha haaaa. Täältä -klick- löytyykin uusi ketju, missä puhutaan perinteisistä fantasiaolennoista ja muodista... aloittajana tästä ketjusta nipsaistut vampyyrit. Bu-hu-huu.

T; Thaumiel
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Re: Vampyyrien hierarkian käyttäminen pelissä

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 27 Elo 2013, 09:41

Niin siinä kirjoittamisen vimmassa älysin vähän liian myöhään, että se viesti olisi sotkenut tämän aiheen aika pahastikin, eikä se ollut tarkoitus. Itsekään en siitä tykkää. Tottahan pientä offtopikkia aina syntyy, mutta parempi näin.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20


Paluu White Wolf

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php