Jos olet meikäläisen peliporukassa, niin älä lue tätä lankaa, jos haluat juonen tulevan yllätyksenä sitten kun tätä pelataan.
Minulla on jo pitkään pyörinyt mielessä kovaa scifiä edustava Cthulhu-seikkailu. Olen tätä ideaa mainostanut ja koettanut kysellä ideoita Yog-Shothoth.comissa ja Redditissä, mutta kysellään nyt vielä täälläkin. Tässä linkit mainittuihin keskusteluihin, jos sattuu kiinnostamaan:
https://www.reddit.com/r/callofcthulhu/ ... ter_space/
http://www.yog-sothoth.com/topic/24812- ... the-space/
Juoni minulla on selvillä, melko yksityiskohtaisestikin. Luotain huomaa, että Jupiterin kuussa Callistossa on merkkejä muinaisesta sivilisaatiosta. Maapallolla varustetaan retkikunta, johon kuuluu ammattiavaruusmiesten lisäksi tiedemiehiä (pelaajahahmot). Sitten lähdetään matkaan, mutta asiaa mutkistaa aluksen kapteenin outo käytös. Pelaajathan eivät sitä tiedä, mutta yksi suurrodun edustajista on vaihtanut mieliä kapun kanssa. Callistossa nimittäin on valtava muinainen avaruusasema, jonka avulla suurrotu voi valloittaa nykypäivän maapallon. Tarkoitus ei suinkaan ole tehdä tieteellistä tutkimusta - tarkoituksena on kunnostaa kyseinen avaruusasema!
Visiona on, että scifi olisi mahdollisimman kovaa. Päivämäärä olisi ehkä noin 2050-luku. Ei keinotekoista painovoimaa, ei sädepyssyjä, ei valoa nopeampaa matkustamista. Avaruusmatka Jupiterin järjestelmään kestää kuukausia, ehkä jopa vuosia. Pelaajat ovat ensimmäisiä ihmisiä aurinkokunnan ulko-osissa. Marsissa on ehkä käyty, mutta siellä ei todellakaan mitään sen isompia tukikohtia. Varsinkaan avaruusalus ei kesken matkan pysty pysähtymään tai muuttamaan suuntaa. Toisin sanoen pelaajat on lukittu hyvin pitkäksi aikaa avaruusalukseen. Tietenkin ilmalukosta pääsee ulos suorittamaan huoltotehtäviä, mutta olennaista on, että avaruus on kylmä ja yksinäinen paikka. Siellä ei tule vastaan sen enempää muita ihmisiä kuin alieneitakaan. Tämä on kuitenkin ongelmallista pelisisällön kannalta. Avaruusaluksen arki kun on kuolettavan tylsää ja yksitoikkoista.
Minusta jokaisessa hyvässä Cthulhu-seikkailussa pitäisi olla paljon tutkimusta. Mysteeri ratkottavaksi ja johtolankoja löydettäväksi. Mutta mitä mysteereitä siellä avaruusaluksessa oikein voisi olla? Niiden olisi jotenkin hyvä liittyä pääjuoneen, en halua, että tässä maailmassa mythosta tunkee ovista ja ikkunoista. Toisaalta olisi kuitenkin hyvä, jos juttu jakautuisi useaan pienempään keissiin, joka toisaalta kehittelisi tarinaa loppuhuipennusta kohti ja toisaalta tarjoaisi pelaajille puuhaa matkan ajaksi. Mysteerien välissä voisi sitten käydä psykiatrilla (kyllä, aluksessa on sellainen!) ja lukea kiellettyjä kirjoja.