Työkoneen ladattuja filuja tarkistelin ja huomasin paketin nimeltä encounter-critical. Jotain muistikuvia tästä oli ja sen purin. Kappas vain, valokopio 70-luvun lopun roolipelistä. Kohtuullinen sivumäärä ja suhteellisen leppoisan vakavan hauskasti kirjoitettu. Lopussa kuitenkin huomasin, että tämähän on 2000-luvulta mikä matkii wanhoja pelejä. No, en pettynyt, vaan pidin ideaa tosi siistinä.
Kirjanen on siististi cool. Näyttää oikeasti vanhalta valokopiopeliltä mikä niitattu ja myöhemmin skannattu digitaaliseen muotoon. Kuvitus on sitä ihteään suoraan työpöydältä - eli karmeaa - mutta lisää hienosti fiilistä. Myös satunnaiset kynällä kirjoitetut muistiinpanot sivuilla luo autentisuutta.
Tämä on siis peli, mikä voinee olla ehkä hieman gonzoa. Rotuja on wookiesta robottiin. Mutaatiot tietysti mukana. Aseita on miekasta revolveriin ja taikuuskin sisällytetty peliin. Hahmoluokkia on useita erilaisia.
Säännöt vaikuttavat yksinkertaisilta. Perusominaisuudet (mitkä muuten poikkeavat D&D) vaikuttavat taitoihin. Taidoista on lista mistä näkee millä ominaisuusarvolla on mikä onnistumisprosentti. Todella yksinkertaista.
Varusteita ja aseita on paljon ja jotkut hassuja. Kuten pentagram shield. Genreen sopivia.
Tässä kirjasessa ei ole mukana oikeastaan settingiä kuin lyhyen lyhyt kuvaus, mutta mukana on simppeli valmisseikkailu. Luolastokomppaus missä hirviöitä ja save vs. ansojakin.
Minä menin ja tulostin PDF paperille. Yhdelle arkille menee kaksi sivua. Taitto säätämistä ellei mahdotonta jopa. En edes pähkäillyt. Törkeästi leikkasin arkit puoliksi ja järjestin sivut nippuun. Ongelma toki se, että sivut ovat yksipuolisia. Sain tehtyä vielä kaksi kirjasta siitä, sillä keskellä (keskiaukeama ja siitä seuraavia) oli taulukoita, missä ohje:
"Avaa niitit, ota irti, sulje niitit."
Näistä tein ihan oman kirjasen, sillä sivujen välissä oli sopiva kansikuvakin.
Kolme paprua jäi tosin yli. Yksi "taidepapru" missä hassusti armorit. Armorit eivät siis varustelistan lähellä, vaan tällä sivulla. Sivun taustassa on hahmolomaketta ja muuta valokuvan tyylistä matskua. Ja teksti, että tämä ei olekaan oikeasti wanha peli. Toinen minkä jätin leikkelemättä on komea käsin piirretty kartta. Juuri sellainen itse tehdyn näköinen. Kolmas irralliseksi jäänyt kokonainen A4 onkin hirviölista.
Tuon taulukkovihkosen sain niitattua, koska oli tarpeeksi ohut. Itse sääntökirjanen jäi nitomatta, koska liika paksu ainakin tuolle nitojalle. Sivumäärä tuossa A5 muodossa on reilut 30 kipaletta. Pitäisi kehittää joku systeemi, millä saada kiinni. Kierteillä ajattelin, mutta ongelma on palstaleveys...
Aloin heti suunnitella boxia tuolle. Sääntökirja + taulukkokirja + kartta + vihollislista + extralappu. Lisäksi siihen boxiin sopisi tietysti lyijykynä kumilla, hahmolomakkeet sekä noppasetti. Tuon kokoista laatikkoa ei ole varmaan kauhean vaikea löytää (LotFP koko) ja sen voisi päällystää ihan photoshop + print + liimaa metodilla vaikkapa.
Hahmolomaketta tuossa ei tainnutkaan tulla mukana, tai en ainakaan löytänyt vaikka kirjan läpi kävin. Pitänee tekaista itse, ellei netistä löydy. Tosin ei ole noilla säännöillä kauhean vaikeaa.
Olen lukaissut rivien välistä läpi, ja vaikuttaa ihan toimivalta kevyeltä systeemiltä, missä ei paljon ylimääräistä ole. Täysin tosissaan peliä ei varmasti ole tehty, vaan se on tuollainen oldschool look a like. Tykkään kyllä ulkonäöstä ja ideasta ja kirjoitustyylistä ja taitosta ja kuvituksesta. Kaikki osuu nappiin. Fonttkikin on kirjoituskonemaista, taitto hutaistu ja valokopiojäljen näkee (tummia kohtia).
Tässä sivusto:
http://www222.pair.com/sjohn/encounter-critical.htm
Sieltä sitten navigoimaan ja lataamaan.