Age of Worms

D&D 3.x/4 ja muut fantasia d20 Systeemit sisältäen myös retrot ja kloonit kuten OSRIC, LotFP, Labyrinth Lord jne. Keskustelua säännöistä ja peleistä.

Valvojat: Thaumiel_Nerub, vader

Age of Worms

ViestiKirjoittaja PetriH » 24 Touko 2006, 20:32

Olen tässä harkinnut Dungeon lehden Age of Worms Adventure Pathin vetämistä D&D:ssä ja kysyisinkin kokemuksia ko. kampanjasta.

Itseasiassa olen jo pelauttanut ekaa osaa (Whispering Cairn) kokeilumielessä ja itsenäisenä seikkailuna se ainakin vaikuttaa melko onnistuneelta. Hirvittää vain näissä pitkissä ennaltasuunnitelluissa kampanjoissa juuri tuo ennaltasuunnittelu. Kuinkahan paljon pelinjohtaja joutuu railroadaamaan tapahtumia, jotta seikkailut voisivat tapahtua edes suurinpiirtein kuten kampanjanlaatijat ovat ajatelleet?

Toinen asia mikä mietityttää on hahmojen motivaatio. Adventure pathissa ei kai ole juurikaan käsitelty asiaa, vaan oletetaan että hahmot vain etenevät seikkailusta toiseen ilman sen kummempia selityksiä.

Myöhemmissä seikkailuissa näyttäisi olevan aika paljon perusteetonta hack'n'slashiä (kai sen vuoksi jotta hahmot kehittyisivät todella ykköstasolta aina 20.tasolle kuten kampanja lupaa). En ole D&D:ssä juuri turhan mätön ystävä, omissa seikkailuissani on ollut aika vähän perusteetonta taistelua ja ollaan keskitytty enemmän roolipelaamiseen ja juonikuvioihin.

Tällaisen valmiin kampanjan vetämiseen olisi kyllä kiinnostusta, koska omat kampanjaviritelmät on yleensä jossain vaiheessa lopahtanut ajanpuutteeseen tai muuhun vastoinkäymiseen.

Niin, että jos jollakulla on kommenteja kyseisestä kampanjasta tai muista valmiiksi suunnitelluista, niin kertokaahan epätietoiselle että onko niistä mihinkään.
PetriH

Age of Worms

ViestiKirjoittaja Sammune » 05 Syys 2006, 00:52

Katsoppa tuota "Shackled City" (Dungeonin edellinen suuri kampanja) foorumia. Itse en oikein tuohon Age of Wormsiin innostunut. Mulla on tosin vaan se eka osa (ostin sen ennen Shackled City-lehtiä) mutta sen perusteella ainakin totesin ettei ole sen arvoinen...
Sammune

Age of Worms

ViestiKirjoittaja PetriH » 05 Syys 2006, 06:56

Joo, heitin jo Age of Wormsilla vesilintua. Eka osa oli mielestäni ihan hyvä, mutta jatkoseikkailut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kökköistä mäiskettä. Tosin en koskaan pelannut kuin tuota ensimmäistä osaa.

Sen sijaan kaupunkiluolastokampanja Ptolus vaikuttaa erittäin lupaavalta...
PetriH

Paluu Luolaholvi