Ydinsodan jälkeen

Roolipelit tuhon jälkeen

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Locku

Ydinsodan jälkeen

ViestiKirjoittaja roni » 09 Tammi 2010, 22:31

Olemme alkaneet kehittää roolilautapeliä, jonka tapahtumat sijoittuvat ydinsodan jälkeiseen aikaan. Törmäsimme kuitenkin ongelmaan tarinaa kehittäessämme; miten nämä pelimme ihmiset ovat selviytyneet ydinräjähdyksestä ja laskeumasta?

Ajattelimme ensiksi, että ihmiset olisivat asuneet joissain syvimmissä viidakoissa, mutta miksi he sitten saapuisivat laskeuma-alueelle? Samoin kaikki maanalaiset holvit ynnä muut kellarit ovat loppuunkoluttu aihe. Täytyy kehittää jotain uutta!

Siksi ajattelin kysyä täällä, jos täältä löytyisi taitavia tarinankertojia. Suunnitteluun ja mahdolliseen pelin toteuttamiseen on myös mahdollista päästä mukaan, sillä projekti on aivan alkutekijöissään. Innokkaat nostavat vain tassunsa ilmaan. :wink:
roni
 
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 21:35

Ydinsodan jälkeen

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 10 Tammi 2010, 00:11

Ehkä ennen ydinsotaa ihmiset, jotka siis ovat selviytyneet, ovat pakkautuneet bunkkereihin vähän Falloutin tyyliin. Myös Burgerin Stalker voi olla idean lähde, siinähän on noita alueita, joissa on katastrofitila.

Tietysti, jos ydinsota on iskenyt sivistykseen, eli kaupunkialueisiin, niin silloinhan selviytyneet voisivat olla niitä, jotka ovat paenneet wildernessiin. Tällöin tutkittavia alueita voisivat olla juurikin kaupungit. Tunneleita ei tarvita, vaan rauniokaupungeissa riittää tutkimista. Ehkä yhdinsodassa ongelma ei ole ollut pommit, mitkä ovat tuhonneet kaiken, vaan ydinlaskeuma-alueet voisivat tarjota mm. mutantteja. Eli ihmisiä, mitkä eivät ole päässeet pakoon alueelta, vaan ovat paineaaltoalueella joutuneet ydinjätteen kyllästämiksi. Aaveet voisivat myös olla mahdollisuus, kärsineiden ja karrelle palaneiden tai ydinjätteeseen kuolleiden ihmisten henkiä. Tähän voisi saada myös ydinjätteestä mukaan zombeja.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Ydinsodan jälkeen

ViestiKirjoittaja Drocos » 10 Tammi 2010, 01:47

Ydinsodassahan itse pommit ja säteily eivät tapa kuin murto-osan kohdemaan ihmisistä.

Ihan englanti esimerkkinä. Englannissa asuu noin 60 miljoonaa ihmistä. Pommit tappaisivat suoraan n 10%, mutta ilman sähköä, puhdasta vettä ja muualta tuotettua ruokaa saarivaltakunta pystyisi elättämään vain noin 6-10 miljoonaan ihmistä.
Ydinsodassa ei ole tarkoitus mattopommittaa koko kohdemaata sentti sentiltä takaisin kivikaudelle, riittää kun pudottaa yhden ison tai pari pienempää suurimpiin asutuskeskuksiin ja se on sillä selvä.

Ihan vinkkinä: heitä realismi romukoppaan ja vedä homma lievästi överiks. Mutantteja, kannibaaleja, psykoottisia jengejä ja isoja pyssyjä, niistä on hyvät post apokalyptiset pelit tehty.
Live by the dice, die by the dice.
Avatar
Drocos
 
Viestit: 419
Liittynyt: 13 Touko 2005, 08:20

ViestiKirjoittaja roni » 10 Tammi 2010, 10:35

Kiitoksia vastausista; jo pelkästään kaksi vastausta sai mielikuvituksemme lentämään entistä korkeampiin äfääreihin.

Kun kyseessä on lautapeli, ja tarkoituksenamme on tehdä peli, jota voi myös pelata sen kummemmin roolipelaamatta (tunnelman silti säilyessä). Pelinjohtajaa ei todennäköisesti pelissämme nähdä, joten se ei tule olemaan esimerkiksi D&D -pelien kaltainen. Haluamme luoda laajan ja satunnaisen maailman kaikkine yksityskohtineen, muttemme halua pelitavaksi normaalia roolipelaamista, sillä emme itsekään ole täysiä roolipelaajia.

Ideoita tämän toteuttamiseen? Pelissä tulee olemaan todennäköisesti tasopohjainen kehityssysteemi, jossa kokemus karttuu tehtäviä tehdessä. Ydinsodan jälkeinen maailma on varmasti täynnä paljon valtaa haluavia ihmisiä, joten heille työtä varmasti riittää.

Pelin lopullinen tavoite on vielä myös hämärän peitossa. Kesto tulee olemaan kahdesta tunnista eteenpäin jopa monen illan peleihin, joten työtä ja tekemistä riittää.
roni
 
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 21:35

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 10 Tammi 2010, 11:45

Kuulostaa hauskalta. Hyviä lautapelejähän on olemassa valtavasti. Ehkä olisi hyvä idea kokeilla muutamia ja vähän varastaa parhaita ideoita. Lautapelejä on vain todella erilaisia. Ehkä kovasti kehuttu Archam horror tai Talisman voisivat toimia mallina.

Vai oliko ajatus sotaisammasta pelistä? Joku heksapohjainen taktiikka/strategiapeli.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

ViestiKirjoittaja roni » 10 Tammi 2010, 14:00

Noppamaagi kirjoitti:Vai oliko ajatus sotaisammasta pelistä? Joku heksapohjainen taktiikka/strategiapeli.


Nyt tarkoitus olisi luoda jonkinasteinen hahmonluonti systeemi. Peli olisi myös mahdollista voittaa tappamatta ketään, joten myös puhuvat ja karismaattiset hahmot olisivat mahdollisia. Luomme myös uudenlaisen taistelusysteemin, joka koostuu oleellisten noppien ja hahmon taitojen lisäksi myös taistelualueen pinnanmuotojen vaikutuksesta taisteluun.

Pelin tavoite on yhä auki, joten seuraava vaihe on kirjoittaa taustatarina ja päättää, miten peli voitetaan tai milloin se päättyy.
roni
 
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 21:35

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 10 Tammi 2010, 19:12

Talisman minullekin tuli mieleen, mutta tuollaisesta post-apocalyptisestä sodankäynnistä tuli mieleeni myös Necromunda. Figutaistelua, mutta kavereiden kanssa lisättiin siihen roolipelaamista ja tehtäviä, ei pelkästään skirmish-operaatioita.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja roni » 10 Tammi 2010, 19:19

Onko missään pelissä ollut dialogia niin kuin valmiiksi kirjoitettuna, eikä pelinjohtajan keksimänä? Tuollainen olisi tietysti hieno lisätä peliin, mutta voi olla että sellaisen tekeminen olisi jo liian työlästä ja tekisi pelin pelaamisesta jo liian monimutkaista.

Minkälaisia tehtäviä yleensä noissa peleissä on ollut? Perus lahtaa 10 hirviötä on melko tylsää puuhaa. Toki post-apocalyptiseen maailmaan keksii paljonkin erilaisia ja kiinnostavempia tehtäviä.

Pelin kehittely on menossa siinä vaiheessa, että pelimekaniikka on alkanut hiljalleen hahmottua, ja taustatarina pitäisi kirjoittaa ylös paperille.

Täytyy vielä kysyä, onko tällä foorumilla ketään, ketä tälläisen roolilautapelin pelaaminen voisi ylipäätään kiinnostaa? Jotenkin olisi outoa tehdä tälläistä pelkästään omaksi iloksi, vaan olisi mahtavaa jos joku muukin ainakin kokeilisi peliä kun se valmistuu!
roni
 
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 21:35

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 10 Tammi 2010, 21:29

Tavaroiden keräily on kanssa yksi melko suuri tekijä jos ajattelee tietokonepelejä. Tehtävien suorittaminen lautapelissä voi olla hankalahko toteuttaa niin, että tehtävät ovat monipuolisia. Tietysti jotkut tehtäväkortit tai nopalla random tehtävätaulukko voisi toimia, mutta miten toteuttaa tehtävät niin, että ne ovat mielekkäitä pelata, mutta tarpeeksi vaihtelevia?
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

ViestiKirjoittaja roni » 10 Tammi 2010, 21:49

Niin, siinäpä se haaste piileekin. En taida olla vielä koskaan tavannut roolilautapeliä jonka tehtävät olisivat mielinkiintoisia ja vaihtelevia.

Tavaroiden keräily tullaan varmasti hoitamaan esinekorttien ja pelaajan hahmon kantokyvyn mukaan (joka taas määräytyy hahmoa luotaessa esimerkiksi 'voima' -pisteiden mukaan). Tai sitten yksi vaihtoehto on kynä ja paperi -menetelmällä listan pitäminen, mutta ainakin toistaiseksi tämä tuntuu liian sekavalta ja vaivalloiselta pelaajalle.

Eiköhän tässä lähipäivinä tai -viikkoina saada projektille jonkinmoiset nettisivut ja foorumit pystyyn. Nettisivuille aletaan kerätä jo materiaalia ja taustatietoa pelistä (hahmon luominen, kyvyt, taidot yms.) ja toivon mukaan saamme tätä kautta pelaajilta palautetta, jolloin voimme vielä kätevästi muuttaa asioita ja toteuttaa ideoita.

Pelimaailman koko on ollut myös tekijöiden keskuudessa polttava puheenaihe. Pelilauta eli maailman kartta tulee olemaan todella laaja, ja myös pelin tapahtumapaikkojen välimatkat suuria. Olemme myös pohtineet pitäisikö tapahtumapaikka pitää täällä maassa (esimerkiksi Amerikka), vai kannattaisiko luoda aivan oma maailma. Tutun turvallisessa maassa olisi tietysti se hyvä puoli, että kaikille varmasti tutut monumentit yms. olisivat pelissä mukana.
Oma maailma taas avaisi aivan uskomattoman määrän portteja omille ideoille.

EDIT: Kun tarkemmin aloin asiaa ajattelemaan, mielestäni alue omalta Maapalloltamme olisi ihanteellinen, jos samaan alueeseen saisi mukaan myös lumisen paikan (kuten Alaska).

Mielipiteitä?
roni
 
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 21:35

ViestiKirjoittaja silv » 11 Tammi 2010, 00:22

Minusta postapokalyptisiin peleihin kuuluu se yhteys oikeaan maailmaan. Se lisää tunnelmaa.

roni kirjoitti:Kun tarkemmin aloin asiaa ajattelemaan, mielestäni alue omalta Maapalloltamme olisi ihanteellinen, jos samaan alueeseen saisi mukaan myös lumisen paikan (kuten Alaska).


Tekosyyt lumisen/aavikoituneen/tulikuuman alueen länttäämiseen ihan mihin vain ovat esimerkiksi muutokset merissä, merivirroissa, ihmisten aiheuttamat muutokset kuten padot, tekojärvet, vuorten räjäyttely (?), metsien kaataminen. Jos kyseessä on todella massiivinen ydinsota tai taivaankappale niin ydintalvi ja sen seuraukset ovat aivan loistava syy lämästä tundra keskelle Afrikkaa.

Kuullostaa aika työteliäältä tuo teidän pelinne mutta jos joskus sitä pidemmälle saatte niin olen kyllä kiinnostunut.
turn away, fade away, turn away
we all fade away
fade away, fade away, fade away
your closer everyday
Avatar
silv
 
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Joulu 2009, 17:53

ViestiKirjoittaja roni » 11 Tammi 2010, 14:58

silv kirjoitti:Tekosyyt lumisen/aavikoituneen/tulikuuman alueen länttäämiseen ihan mihin vain ovat esimerkiksi muutokset merissä, merivirroissa, ihmisten aiheuttamat muutokset kuten padot, tekojärvet, vuorten räjäyttely (?), metsien kaataminen. Jos kyseessä on todella massiivinen ydinsota tai taivaankappale niin ydintalvi ja sen seuraukset ovat aivan loistava syy lämästä tundra keskelle Afrikkaa.


Hyvä pointti tosiaan. Maapallolla paikka on vielä vähän auki, mutta eiköhän se tässä muutaman päivän sisällä päätetä.

silv kirjoitti:Kuullostaa aika työteliäältä tuo teidän pelinne mutta jos joskus sitä pidemmälle saatte niin olen kyllä kiinnostunut.


Todella työläs tulee olemaan pelin suunnittelu etenkin näin pienellä ryhmällä, mutta intoa riittää niin kyllä uskon, että tulemme tämän joskus lähelle valmista saamaan.
roni
 
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 21:35

ViestiKirjoittaja mvp » 11 Tammi 2010, 23:05

roni kirjoitti:Minkälaisia tehtäviä yleensä noissa peleissä on ollut? Perus lahtaa 10 hirviötä on melko tylsää puuhaa. Toki post-apocalyptiseen maailmaan keksii paljonkin erilaisia ja kiinnostavempia tehtäviä.
Yksi idea kampanjan tavoitteeksi voisi olla estää tapahtunut ydintuho jonkinlaisen aikamatkailun avulla. Ensin pelaajien tulisi kuitenkin selvittää, mitä maailmalle on tapahtunut, hehän voivat olla jopa tietämättömiä siitä että ennen on ollut niin sanottu siviilisaatio. Kun tarvittavat johtolangat löytyy, selviää että voi siirtyä ajassa näin, jonka mahdollistamiseksi pelaajat joutuvat työskentelemään. Kolmannessa vaiheessa pelaajat siirtyilevät ajassa omasta ajastaan vaikka meidän aikaamme ja takaisin useita kertoja etsien oikeaa tapaa estää tuho.
Avatar
mvp
 
Viestit: 558
Liittynyt: 24 Maalis 2005, 17:35

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 12 Tammi 2010, 09:52

Tai pitää löytää tämä Garden of Eden creation kit :D
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

ViestiKirjoittaja roni » 12 Tammi 2010, 17:11

Noppamaagi kirjoitti:Tai pitää löytää tämä Garden of Eden creation kit :D


Voi kun Falloutin tekijät eivät olisikaan keksineet sitä. :roll:

Ajattelin, että tavoite voisi liittyä jotenkin syntyneisiin yhteisöihin. Ydinsodan jälkeen on varmasti jos jonkinmoista yhteisöä; jotkut haluavat valtaa, toiset uskovat Jumalan palaavan maan kamaralle pelastamaan heidät ja viimeiset yrittävät vain selviytyä.

En siis vielä tiedä, mikä pelin tavoite on, mutta koen yhteisöt ja niiden väliset kontaktit kiinnostaviksi.
roni
 
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Tammi 2010, 21:35

Seuraava

Paluu Post-Apocalypse

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php