Encounter Critical

Roolipelit tuhon jälkeen

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Locku

Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 19 Tammi 2012, 09:28

Työkoneen ladattuja filuja tarkistelin ja huomasin paketin nimeltä encounter-critical. Jotain muistikuvia tästä oli ja sen purin. Kappas vain, valokopio 70-luvun lopun roolipelistä. Kohtuullinen sivumäärä ja suhteellisen leppoisan vakavan hauskasti kirjoitettu. Lopussa kuitenkin huomasin, että tämähän on 2000-luvulta mikä matkii wanhoja pelejä. No, en pettynyt, vaan pidin ideaa tosi siistinä.

Kirjanen on siististi cool. Näyttää oikeasti vanhalta valokopiopeliltä mikä niitattu ja myöhemmin skannattu digitaaliseen muotoon. Kuvitus on sitä ihteään suoraan työpöydältä - eli karmeaa - mutta lisää hienosti fiilistä. Myös satunnaiset kynällä kirjoitetut muistiinpanot sivuilla luo autentisuutta.

Tämä on siis peli, mikä voinee olla ehkä hieman gonzoa. Rotuja on wookiesta robottiin. Mutaatiot tietysti mukana. Aseita on miekasta revolveriin ja taikuuskin sisällytetty peliin. Hahmoluokkia on useita erilaisia.

Säännöt vaikuttavat yksinkertaisilta. Perusominaisuudet (mitkä muuten poikkeavat D&D) vaikuttavat taitoihin. Taidoista on lista mistä näkee millä ominaisuusarvolla on mikä onnistumisprosentti. Todella yksinkertaista.

Varusteita ja aseita on paljon ja jotkut hassuja. Kuten pentagram shield. Genreen sopivia.

Tässä kirjasessa ei ole mukana oikeastaan settingiä kuin lyhyen lyhyt kuvaus, mutta mukana on simppeli valmisseikkailu. Luolastokomppaus missä hirviöitä ja save vs. ansojakin.

Minä menin ja tulostin PDF paperille. Yhdelle arkille menee kaksi sivua. Taitto säätämistä ellei mahdotonta jopa. En edes pähkäillyt. Törkeästi leikkasin arkit puoliksi ja järjestin sivut nippuun. Ongelma toki se, että sivut ovat yksipuolisia. Sain tehtyä vielä kaksi kirjasta siitä, sillä keskellä (keskiaukeama ja siitä seuraavia) oli taulukoita, missä ohje:
"Avaa niitit, ota irti, sulje niitit."
Näistä tein ihan oman kirjasen, sillä sivujen välissä oli sopiva kansikuvakin.
Kolme paprua jäi tosin yli. Yksi "taidepapru" missä hassusti armorit. Armorit eivät siis varustelistan lähellä, vaan tällä sivulla. Sivun taustassa on hahmolomaketta ja muuta valokuvan tyylistä matskua. Ja teksti, että tämä ei olekaan oikeasti wanha peli. Toinen minkä jätin leikkelemättä on komea käsin piirretty kartta. Juuri sellainen itse tehdyn näköinen. Kolmas irralliseksi jäänyt kokonainen A4 onkin hirviölista.

Tuon taulukkovihkosen sain niitattua, koska oli tarpeeksi ohut. Itse sääntökirjanen jäi nitomatta, koska liika paksu ainakin tuolle nitojalle. Sivumäärä tuossa A5 muodossa on reilut 30 kipaletta. Pitäisi kehittää joku systeemi, millä saada kiinni. Kierteillä ajattelin, mutta ongelma on palstaleveys...

Aloin heti suunnitella boxia tuolle. Sääntökirja + taulukkokirja + kartta + vihollislista + extralappu. Lisäksi siihen boxiin sopisi tietysti lyijykynä kumilla, hahmolomakkeet sekä noppasetti. Tuon kokoista laatikkoa ei ole varmaan kauhean vaikea löytää (LotFP koko) ja sen voisi päällystää ihan photoshop + print + liimaa metodilla vaikkapa.

Hahmolomaketta tuossa ei tainnutkaan tulla mukana, tai en ainakaan löytänyt vaikka kirjan läpi kävin. Pitänee tekaista itse, ellei netistä löydy. Tosin ei ole noilla säännöillä kauhean vaikeaa.

Olen lukaissut rivien välistä läpi, ja vaikuttaa ihan toimivalta kevyeltä systeemiltä, missä ei paljon ylimääräistä ole. Täysin tosissaan peliä ei varmasti ole tehty, vaan se on tuollainen oldschool look a like. Tykkään kyllä ulkonäöstä ja ideasta ja kirjoitustyylistä ja taitosta ja kuvituksesta. Kaikki osuu nappiin. Fonttkikin on kirjoituskonemaista, taitto hutaistu ja valokopiojäljen näkee (tummia kohtia).

Tässä sivusto:
http://www222.pair.com/sjohn/encounter-critical.htm
Sieltä sitten navigoimaan ja lataamaan.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Nuurori » 19 Tammi 2012, 18:39

taisin joskus lueskella tuota. Hauskaa kamaa.
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Miihkali » 19 Tammi 2012, 18:48

Veikeä kuvitus :D
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 20 Tammi 2012, 06:19

Kuvitus on just jepa. Muistan silloin kun aloitettiin pelaaminen, niin jopa sen kuvis 5 tyypin piirtämät raapustukset hirviöistä, paikoista, varusteista tai hahmosta hyväksyttiin. Myöhemmin tuli kuvahifistely peliin ja kuvitus pyydettiin siltä pelipöydän taiteilijalta, ellei itse osannut. Pyh.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Miihkali » 07 Maalis 2012, 20:39

Alko tehä hirviästi mieli pelata tätä. Vois soveltua hyvin kaljanjuonnin yhteyteen. Ainoo mikä tökkii, on että hahmonluonti vaatii rutosti räknäystä ennen kuin hahmon taidot on selvillä.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Nuurori » 08 Maalis 2012, 15:24

Onks tää oikeesti tarkotettu pelattavaks?

Sinänsä siinä on kyllä ihan kiinnostaviakin ideoita, mm. ne leveloinnin vaatimuksena olevat hahmoluokkakohtaset tehtävät.
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1339
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Re: Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 09 Maalis 2012, 07:26

Paha sanoa onko oikeasti pelattavaksi tarkoitettu vai ei. Minusta tuntuu, että EC on tehty huvin vuoksi. Se paljastettiin huijaukseksi vasta vuonna 2006 (en kyllä tiedä kauanko se oli olemassa sitä ennen). Tuntuu siltä, että tekijä halusi vain tehdä projektin, mikä tuntuu siltä, että se olisi 70-luvulla tehty. Iso osahan tuota on sen vihkomainen jälki ja kopioitu ulkonäkö.

Siinä mielessä se on oikeasti retroa, että se näyttää retrolta. Eri asia on kuinka pelattava se on. Mielestäni EC:n pelattavuus ei ole se pointti, vaan vitsi on siinä miltä se näyttää. Onko EC samaa kastia kuin Violence RPG? Jos joku on EC pelannut, olisi kiva kuulla.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Miihkali » 13 Huhti 2012, 17:30

Nuorempana usein lueskelin kaverini luona klassikkopelien suomenkielisiä laitoksia, mutten ikinä tullut kokeilleeksi niitä. Riittävästi kuitenkin kertyi roolipeliyleissivistystä, jotta jonkinlaiset retrovibat vläittyivät Encounter Criticalista. Mutta asiaan. Luin netistä kuvauksen EC-pelikerrasta, ja oli varsin hauskaa tekstiä. Tuskin tuolla mitään kovin vakavia pelejä saadaan aikaiseksi, mutta toisaalta luulisin pelin myös stimuloivan huumorihermoja sen verran, että kokemus erottuu vaikka jollain geneerisellä systeemillä pelatusta vitsipelistä. Toinen asia tietenkin on, haluaako sitä ylipäänsä pelata roolipelejä puhtaasti vitsin vuoksi. Itseäni kyllä kiinnostaisi, joten miksikäs ei EC:tä sitten vaikka joskus kaljanjuonnin lomassa. Lukemassani tekstissä osa pelaajista ei myöskään tiennyt mitä peliä pelataan, joten varmaan ihmettelyt Robot Nature -ominaisuudesta ja syömäkelpoisista jätöksistä ainakin hämmensivät pelaajat pois normaalilta mukavuusalueeltaan, jos ei muuta. Tosin tärkeintähän on kuitenkin suhtautumistapa, joten hauskoja pelejä saa aikaiseksi vaikka mistä, kunhan vaan lähdetään asenteella liikenteeseen.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 13 Huhti 2012, 21:42

Vitsipeliäkin voi pelata tosissaan mielestäni. Jos vitsin muuttaa naureskelusta ja silkasta huumorista enemmän gonzoon settinkiin niin mikä ettei toimisi. Onhan noita. Mutant Future mikä jäljittelee oldschoolia, vanha Gamma World jne.
Harmi, että EC on tuollainen OSR-läppä, olisi ollut mielenkiintoista lukea enemmän settingistä! Harmillisesti siihen ei kauheasti ole "virallista" matskua: http://www222.pair.com/sjohn/downloads. ... erCritical

Linkkejä:
http://www.goblinoidgames.com/mutantfuture.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Mutant_Future
http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma_World
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Miihkali » 14 Huhti 2012, 12:54

Thaumiel_Nerub kirjoitti:Vitsipeliäkin voi pelata tosissaan mielestäni. Jos vitsin muuttaa naureskelusta ja silkasta huumorista enemmän gonzoon settinkiin niin mikä ettei toimisi.


Monestihan vitsi menee vähän pilalle jos se myönnetään, vaikka olisi ihan selvää, että vitsi on kyseessä. Otetaan esimerkiksi Pahkasika, eihän sitä kukaan erehdy pitämään tosissaan tehtynä, mutta kuitenkin lehden jutut yleensä säilyttivät tietynlaisen "vakavuuden". Pokan pitää kestää, että vitsi säilyy hauskana.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Miihkali » 23 Tammi 2014, 23:52

Mainio sivusto aiheesta: http://encritgaz.blogspot.fi/
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Encounter Critical

ViestiKirjoittaja Miihkali » 10 Touko 2014, 11:55

Pelasimme vuoden alussa 6 session mittaisen Encounter Critical -kampanjan minun vetämänäni. Pelaajia oli neljä. Mitäpä tästä sanoisi. Systeemi on yllättävän toimiva ja hahmonluonti erittäin hauska, sillä siinä on paljon erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa hahmoonsa. Ensin hahmo heitetään ja vaikka tuloksia ei voikaan järjestellä, hahmolle saa valita rodun ja evoluutiotason (kehittynyt, tavallinen vai luolaprimitiivi), jotka vaikuttavat taitoihin ja ominaisuuksiin. Lisäksi voi vielä halutessaan ottaa mutaatioita, jotka ovat asiaankuuluvan kaheleita (sulat vedessä, syötävät ulosteet, etc.) sekä tietenkin hahmoluokan valinta.

Jokaisella hahmoluokalla on omat selkeät erityisalansa ja ne ovat varsin hyvin tasapainossa. Omaperäisimmät luokat ovat tutkimusmatkailija (pelaaja saa itse keksiä, mitä erämaasta löytyy), portto (tainnuttaa ja orjuuttaa ihmiset ulkonäöllään) ja PSI-velho (jedi). Suurin ongelma on, että hahmo on melko helppo minmaxata todella tehokkaaksi siinä, mitä hän työkseen tekee. Esimerkiksi soturihahmoilla on lähes poikkeuksetta lähitaistelu yli 100%. Jos vielä joskus pelaan tätä, säädän hahmoluokkien vaikutuksia hieman spesifimmiksi LotFP-tyyliin.

Joka tapauksessa pelin systeemi rullaa hyvin ja taidot saavat erikoisuudestaan huolimatta käyttöä joka ikinen: pelaajat tutkivat ruumista, heitä Enrich-taitoa vastaan selvittääksesi, löytyikö jotain. Ja niin edelleen. Maailma, hirviöt, loitsut ja varusteet ovat hauskoja ja monipuolisia ja levelejä kertyy melko tiukkaa tahtia (2. taso vaatii 500 expaa). Levelin saatuaan pelaaja saa itse keksiä jotain, esimerkiksi soturi voi väkertää uuden aseen ja velho luoda uuden loitsun. Harmi vaan, että kaikkien hahmoluokkien levelitehtävät eivät ole niin hauskoja. Esimerkiksi doxy saa/joutuu hurmaamaan jonkun mahtimiehen. Ei ihan yhtä hauskaa kuin uuden taian tekeminen.

Sellainen huomio tuli tehtyä, että peli on alkutasoilla julmetun kuolettava. Henkiä on ykköstason hahmoilla noin kymmenen ja monet perusaseistakin tekevät yli kympin nopan verran vahinkoa. Meilläkin vaihtui porukkaa tiukkaa tahtia ja se on sitäkin ikävämpää, koska uuden hahmon luominen kestää julmetun kauan.

Yhteenvetona: peli pysyy kasassa, vaikka vähän natiseekin liitoksistaan. Hauska maailma ja systeemin omaperäiset piirteet pitävät tunnelman korkealla alusta loppuun. Kannattaa kokeilla.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46


Paluu Post-Apocalypse

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php