FallOut

Roolipelit tuhon jälkeen

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Locku

FallOut

ViestiKirjoittaja sancho » 31 Elo 2005, 18:02

Mulla yks kaveri hinkuu pelata aina jotain fallout tyylistä fantasiaa, mutta en tiedä mikä siihen soveltuisi parhaiten. Mitä "peliä" tietokone peli FallOut käyttää, kun se vaikuttaa samanlaiselta kuin d&d?
Avatar
sancho
 
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Elo 2005, 21:08

FallOut

ViestiKirjoittaja Behell » 31 Elo 2005, 20:03

Voi olla ihan oma systeemi. Eikö skillit olleet d100? ja siinä on action pointsit (hit location sääntö toimi). Eikä falloutin säännöt siitä hyvää tee, mutta jos siellä on jotain hyviä ideota(varmasti löytyy), niin voit(gm) tehdä omaan peliin sopivan version siitä. Ja jos d20 on tuttu, niin valmiina löytyy ainakin d20 modern/apocalypse(ehkä hieman futureakin, jos vastaan tulee alien teknologiaa, tai star trek miehiä:P) combo tai gamma worlds, mistä pitäisi saada tietoa, miten maailma pyörii maailman lopun jälkeen :D(kuullostaa järkevältä, eikö?)

Falloutissa on myös huumoria, ettei tarvitse mennä ihan otsa kurtussa ja jos osaa puhua ja on tarpeeksi ovela/onnekas, niin voi onnistua ylipuhumaan "älyllisiä (INT1-6)/ei NIIN agressiivisia" vastustajia vaikkapa no tappamaan itsensä tajutessaan kuinka paljon parempi paikka maailma on ilman häntä:wink:, tai muuta vastaavaa
Avatar
Behell
 
Viestit: 180
Liittynyt: 26 Elo 2005, 23:24
Paikkakunta: Helsinki

FallOut

ViestiKirjoittaja vader » 01 Syys 2005, 09:23

Itse en ole GURPSia pelannut, mutta joskus joku väitti että se systeemi siinä on GURPS tai jokin lievä modifikaatio siitä. Täytyy kyllä sanoa, että itse peli on todellakin tunnelmallinen peli ja olen itsekin haaveillut että siirtäisi sen pöytäpeliksi. Trait systeemikin on ihan hauska, varsinkin jos on Jinxed... :)
Avatar
vader
 
Viestit: 356
Liittynyt: 03 Touko 2004, 10:22

ViestiKirjoittaja JJKM » 01 Syys 2005, 14:57

Itse olen myöskin kuullut väittämän että GURPS olisi vaikuttanut siihen minkälaisen systeemin Falloutin tekijät peliinsä väsäsivät, mutta en osaa kommentoida enempää kun ei ole tuo GURPS tuttu.

Vanhalle Alternity systeemille väsätty eräs Gammaworldin versio voisi toimia itseasiassa aika hemmetin hyvin, voi olla tosin kiven takana.

Deadlands jatkumon tuomiopäivän jälkeinen osa Hell On Earth voisi toimia hyvin, joskin okkultinen ja maaginen puoli taustatarinaa karsittaessa pois jää jäljelle oikeastaan vain pelkkä ranka.

Muutaman vuoden takaisessa Dungeon/Polyhedron kombossa oli Omegaworld nimellä julkaistu Gammaworldin miniversio, tämä siis ennen kuin White Wolf pukkasi oman Gammaworldinsa ihmisten ilmoille.

D20-puolelta löytyy myös ainakin huhupuheiden mukaan hyvämaineinen Darwin's World:

http://www.rpgobjects.com/index.php?page=dw

Tässä pari arvostelua:

http://www.rpg.net/reviews/archive/10/10687.phtml

http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_5241.html
Avatar
JJKM
 
Viestit: 327
Liittynyt: 26 Touko 2004, 21:04

ViestiKirjoittaja Olorin » 01 Syys 2005, 19:05

Fallout pc-rpg:t käyttävät aivan omaa systeemiään, SPECIAL-systeemiä. Ykkös osan suunnitteluvaiheessa systeemiksi kaavailtiin GURPSia, mutta siitä luovuttiin syistä joita en nyt suoralta kädeltä muista.
Taidot menivät ykkösessä skaalassa 0-200 ja kakkosessa 0-300.
Falloutin pohjalta on tehty ilmainen Fallout RPG, joka saattaa löytyä vielä netistä. Yritän etsiä ja postaan linkit myöhemmin kunhan ehdin.
Avatar
Olorin
 
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Elo 2005, 13:33
Paikkakunta: Jkl

ViestiKirjoittaja Sam! » 01 Syys 2005, 19:14

Tervehdys

Vader-kuomaseni, etkö enää muista itse tarjoamaasi linkkiä? http://wotg.stgfc.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6
Tosin omasta puolestani täytyy sanoa, etten Falloutia kaivatessani koskisi noihin pelisääntöihin pitkällä tikullakaan. Pelisäännöissä lasketaan valtavasti satunnaismuuttujia, jotka tietokone tekee tietysti nanosekunneissa, mutta pelinjohtaja parhaimmillaankin minuuteissa. Räväkkä taistelukohtaus muuttuu lähinnä odotteluksi ja matematiikaksi. Tuolta voi kuitenkin ruopata asiaan kuuluvaa taustamateriaalia, jos itse PC-peli ei siihen riitä.

Toisin sanoen, pelimaailma ei Falloutin tapauksessa ole millään tavoin yhteydessä pelisääntöihin (eikä toisinpäin). Jos pelkkä maailma kiinnostaa, älä Sancho hyvä ota sääntöjä taakaksi, ellet nimenomaisesti sitä halua. Sen sijaan kannattaa pohtia - tai kysyä pelaajaltasi - , mitä hän itse asiassa haluaa pyytäessään "fallout-tyylistä fantasiaa". Jos ette halua muuttaa perinteistä pelinjohtaja-kaitsee-pelaajien-elävöittämiä-hahmoja-valmiiksi-pureskeltujen-seikkailujen-halki -tyyliä, voitte pelata milteipä juuri sillä sääntömekaniikalla, millä tähänkin asti.

-Sami
Sam!
 
Viestit: 731
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

ViestiKirjoittaja Olorin » 01 Syys 2005, 19:39

Joo niin, todellakin. Fallout RPGn säännöt on todellakin vetäisty suoraan pc-peleistä, joten ne ovat turhan raskaat. Mahdollista on tietenkin karsia niistä oma versionsa tai sitten vain käyttää toisen pelin sääntöjä. Mutta lähdemateriaalina nuo pelin teokset ovat loistavia.
Avatar
Olorin
 
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Elo 2005, 13:33
Paikkakunta: Jkl

ViestiKirjoittaja Olorin » 01 Syys 2005, 20:00

No niin, nyt löytyi. Kaksikin lähdettä jopa.
Täältä Fallout Pen & Paperin materiaalit. Tuosta puuttuu vain jokunen, esim. Psionics säännöt ja kai jokin tavaralista.
Täällä taasen jonkun tekemät Fallout D20 säännöt. *yök*
Avatar
Olorin
 
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Elo 2005, 13:33
Paikkakunta: Jkl

ViestiKirjoittaja vader » 02 Syys 2005, 09:08

Sam! kirjoitti:
Vader-kuomaseni, etkö enää muista itse tarjoamaasi linkkiä? http://wotg.stgfc.com/phpBB2/viewtopic.php?t=6


Ai niin, tuokin... En ole itse ehtinyt perehtyä ko. sääntöihin ja luulin, että ne ovat vain jokin sovellus ko. pelille eikä varsinaisen oikean pelin säännöt.

No hyvä että sinä muistit... :)
Avatar
vader
 
Viestit: 356
Liittynyt: 03 Touko 2004, 10:22

ViestiKirjoittaja jaxen » 02 Syys 2005, 12:56

Olorin kirjoitti:Fallout pc-rpg:t käyttävät aivan omaa systeemiään, SPECIAL-systeemiä. Ykkös osan suunnitteluvaiheessa systeemiksi kaavailtiin GURPSia, mutta siitä luovuttiin syistä joita en nyt suoralta kädeltä muista.


Steve Jackson alkoi kuulemma puuttumaan pelin sisältöön grafiikkoja myöten. Ikävästä käänteestä päästiin eroon keksimällä oma (tietsikan laskemana) näppärä systeemi.
Avatar
jaxen
 
Viestit: 74
Liittynyt: 27 Elo 2004, 10:18
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja NetDiver » 19 Loka 2005, 21:44

Ei nyt ehkä niin hirveästi aiheeseen liittyvää, mutta konsoleilla julkaistu Fallout: Brotherhood of Steel toimii D20-systeemin pohjalta. Kuten myös samojen tekojöiden Baldur's Gate ja sen jatko-osa. Peli sinänsä itsessään on melkein aivot nollassa menevää shoot 'm upia ja hack 'n slachia suht simppelin, lusikalla suuhun syötetyn, tarinan ympärillä. Pettymys varmasti tietokoneiden Fallouteja pelanneille, mutta itseeni ainakin puri. Pelin suola olivatkin persoonalliset sivuhahmot, joilta sai ostettua kamaa ja hommattua tehtäviä, ja mielenkiintoinen taustamaailma. Peli antoi mukavasti ideoita ja virikkeitä Fallout-tyylisen post-apocalypse kampanjan vetämiseen ja Fallout-taustamatskua löytyy yllä mainituista linkeistä ihan nätisti isompaankin seikkailuun. Itse ajattelin käyttää Shadowrunin sääntöjä kampanjan vetämiseen.
Avatar
NetDiver
 
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Touko 2005, 14:00
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Olorin » 24 Loka 2005, 16:25

NetDiver kirjoitti:...Fallout: Brotherhood of Steel... ...Pelin suola olivatkin persoonalliset sivuhahmot, joilta sai ostettua kamaa ja hommattua tehtäviä, ja mielenkiintoinen taustamaailma.

Tosin taustamaailma, joka haistattaa pitkät Fallout-universumin asioille ja kaanonille. BoS:n rooli esim. on kyllä niin vääristetty ettei mitään rajaa.
Avatar
Olorin
 
Viestit: 37
Liittynyt: 29 Elo 2005, 13:33
Paikkakunta: Jkl


Paluu Post-Apocalypse

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php