Zombipelejä

Roolipelit tuhon jälkeen

Valvojat: Thaumiel_Nerub, Locku

Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 26 Heinä 2016, 17:54

Luin äskettäin Richard Mathesonin romaanin Olen legenda. Erinomainen kirja, joka kuvaa hyvin jokapäiväistä selviytymiskamppailua ja yksinäisyyttä.

Alkoi tehdä mieli kaivaa ammoinen zombiseikkailuni naftaliinista. Pelin pohjana oli BRP. Ideana oli, että hahmoilla oli ylimääräinen statti Elinvoima, joka kuvasi heidän ihmisyyttään. Muita statteja ei ollut, vain taitoja. Elinvoimasta johdettiin kestopisteet ja vastaavat. Tarvittaessa pelaajat kykenivät uhraamaan elinvoimaa esimerkiksi paikatakseen epäonnistuneita heittoja tai tehostaakseen vihollisen kärsimää vauriota. Mitä vähemmän elinvoimaa oli, sitä enemmän hahmo alkoi muistuttaa zombeja. Eli variaatio Cthulhun mielenterveydestä, siis. Koska pelasimme melko lyhyen aikaa, kukaan ei päätynyt nollaan asti. Pelaajat kuitenkin hiffasivat homman jujun ja kuvailivat, miten heidän ikenensä alkoivat mustua ja verestää, jne.

BRP:tä on kuitenkin tullut pelattua niin paljon, että vaihtelu virkistäisi. Millaisia zombipelejä oikein on olemassa? Voitte suositella myös geneerisiä systeemejä, jotka sopisivat yllä kuvattuun meininkiin.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 27 Heinä 2016, 11:05

Äkkiä tulee mieleen All Flesh Must Be Eaten, mikä toimii Eden Studiosin Unisystemillä. Tässä pelissä on hyvää muunmuassa zombie-generaattori, millä voi luoda kaikenlaisia zombeja. Mukana tulee myös kuusi "Deadwordlia", eli erilaista settingiä. En nyt äkkiä muista miten säännöt toimivat... olikohan 2d6 + taito tai skilli vastaan target number tai jotain sinne päin. Muistaakseni kakkosedikassa on konvertointiohjeet D20. Lisäreitä AFMBE on tullut roimasti! En tiedä muuten sitäkään, julkaistaanko peliä enää vai pitääkö sitä kaivella jostain.

Pikaiseksi peliksi toimii hyvin Tropes: Zombie Edition. Se on edullinen (säännöt pay-what-you-want, printti 14.99) ja toimii mahtavasti yhden session peleiksi.
Jokainen pelaaja luo itselleen kolme hahmoa, jokainen hieman heikompi edellistä. Statseja on vain kolme ja taidot määrittävät tausta sekä ammatti. Taitolistaa ei ole, vaan esimerkiksi ammatiltaan lääkäri saa ensiapuheittoon bonusta jne. Perusmekaniikka on noppapooli, missä noppia heitetään statsiarvon verran + professionista ja backgroundista lisänoppa, jos sopii tehtävään.

Hauskaa pelissä on, että kun niitä hahmoja on noin monta per pelaaja, ne arvotaan pelin alussa vetämällä hatusta. Eli et voi tietää pelaatko sinun luomaasi hahmoa ollenkaan. Kun hahmosi sitten kuolee, vedät hatusta uuden, joka liittyy ryhmään tavalla tai toisella. Vaeltaa vastaan tai löytyy komerosta zombeja piilossa.

Mukana on muutama skenaarioesimerkki ja kuusi erilaista zombia.

Companion-lisäri esittelee uusia zombeja, änppäreitä ja valmiiksi tehtyjä hahmoja. Ihan ok, muttei mitenkään välttämätön tai mullistava.

Flight Of The Zombie on seikkailu, mikä ylläripylläri sijoittuu lentokoneeseen.

Tropes: Zombie Editionin sääntöihin kannattaa tutustua, sillä eivät välttämättä maksa mitään, ellet halua tekijälle tippiä heittää!

Itse katson tällä hetkellä tv-sarjaa Z-Nation, joten zombiet ovat sillä tavalla ajankohtaisia :)
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Sam! » 27 Heinä 2016, 18:06

Minkälainen zombipeli sinulla on Miihkali mielessäsi? Haluatko sellaista taktista vääntöä, jossa katsotaan pystyvätkö pelihahmot menestymään tuhotussa maailmassa vai kenties pelaajahahmojen keskinäistä ihmissuhdedraamailua? Olen legenda kuuluu tähän selviytymisosastoon, mutta esimerkiksi The Walking Dead on paljon kiinnostuneempi päähenkilöistään kuin zombisodan taktiikoista.

Kunnon selviytymistaisteluun lähtisin itse systeemillä, joka mittaa ravinnon ja unen riittävyyttä ja jossa varusteiden hankkiminen ja kunnossapito olisivat avainasemassa. LotFP tulee ensimmäisenä mieleen, mutta kyllä BRP toimisi sekin. Draamaan puolestaan lähtisin systeemillä, joka korostaa hahmojen omia aiheita, kuten Parhaaseen katseluaikaan, Apocalypse World tai DramaSystem.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 28 Heinä 2016, 10:00

Selviytymisosastoa haetaan, karua jokapäiväistä kamppailua, jossa tappeleminen on aina se huonoin vaihtoehto. Toisaalta vierastan vähän sanaa taktinen, koska siitä tulee mieleen, että hahmot jotenkin keplottelisivat itsensä ruokaketjun huipulle. Haluaisin mukaan myös draamaa sen sijaan että pelaajat tuijottavat jatkuvasti hahmolomakkeitaan ja optimoivat seuraavaa siirtoaan. Maailman tutkiminen ja erilaisten zombityyppien vahvuuksien ja heikkouksien selvittäminen on paljon kiinnostavampaa.

LotFP on mainio systeemi, ja perinteisen D&D:n suurimpia etuja on taistelun nopeus, mistä tykkään. D&D-tyyppisiin peleihin on kuitenkin vahvasti sisäänrakennettuna kokemuspisteet, joiden hankkiminen kannustaa tietynlaiseen toimintaan. LotFP:issahan kokemuspisteitä saa lähinnä tappamisesta ja aarteiden keräämisestä. Kumpikaan ei ole sitä, mitä minä haen zombeilulta. Tietenkin sääntöjä voisi muuttaa niin, että kokemusta saisikin jostain muusta, mutta tuon tyyppisessä pelissä hahmoilla on silti aina mielessä seuraava kokemustaso ja se, miten sen oikein saisi mahdollisimman nopeasti. Toisin sanoen vahvasti kokemuksen keräämiseen painottuvat systeemit eivät mielestäni kannusta draamapelaamista.

BRP on erinomainen järjestelmä, mutta kuten sanottu, sitä on tullut pelattua aika paljon, ja olisi kiva tutustua johonkin uuteen. BRP:n taistelumekaniikka ei myöskään mielestäni sovi peliin, jossa tappelua on paljon. Se on kovin hidas ja helposti turhauttava, kun kriittinen osuma ei osukaan vastustajan saatua kriittisen väistön. Toisin sanoen hahmot huitovat taistelukierros toisensa perään huteja, eikä se ole erityisen dramaattista. Lisäksi BRP on aavistuksen liian kuolettava, jopa synkkään selviytymiskamppailuun.

Lopuksi mainittakoon, että mitä yksinkertaisempi systeemi, sen parempi. Kuitenkin mukana saisi olla säännöt sen kaltaisille asioille kuin ruuan ja muiden hyödykkeiden etsiminen (LotFP:in Bushcraftin tyyliin), vammautumiselle ja tavaroiden kantamiselle.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Murhe » 28 Heinä 2016, 20:48

Tuoreimpia zombiropeja on varmaan Fantasy Flight Gamesin The End of the World: Zombie apocalypse, jossa ilmeisesti on perinteisesti eri skenaarioita. Ajatus on, että siinä pääsee heti pelaamaan omaa itseään ja ympärilleen katsomalla näkee mitä on käden ulottuvilla heti ensimmäisenä.

Muita uudempia olisi:
- Infected, vaikuttaa aika lupaavalta
- AZ: After Zombies
- Mortis, Fate pohjainen
- Dead Reign
- Outbreak: Undead
- Army of Darkness corebook

Nämä nyt ainakin löytyy Drivethrurpg:stä.
Murhe
 
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Huhti 2005, 23:31

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 28 Heinä 2016, 21:07

Valikoimaa siis löytyy. Osaatko kertoa noista yhtään enempää?
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Sam! » 28 Heinä 2016, 21:34

Miihkali kirjoitti:Selviytymisosastoa haetaan, karua jokapäiväistä kamppailua, jossa tappeleminen on aina se huonoin vaihtoehto. Toisaalta vierastan vähän sanaa taktinen, koska siitä tulee mieleen, että hahmot jotenkin keplottelisivat itsensä ruokaketjun huipulle. Haluaisin mukaan myös draamaa sen sijaan että pelaajat tuijottavat jatkuvasti hahmolomakkeitaan ja optimoivat seuraavaa siirtoaan. Maailman tutkiminen ja erilaisten zombityyppien vahvuuksien ja heikkouksien selvittäminen on paljon kiinnostavampaa.


Kerro lisää. Mikä se hahmojen motivaatio on sille, että tutkivat maailmaa ja erilaisia zombityyppejä sen sijaan, että rupeavat kehittämään zombintorjuntakeinoja ja rakentamaan tukikohtaa & yhteisöä, joka selviytyy zombimaailmanlopusta? Eikö selviytyminen suorastaan edellytä itsensä keplottelua takaisin ravintoketjun huipulle? Eli onko kampanjan idea enemmän se, että PJ on kehitellyt kaikenlaisia villejä zombivisioita (zombiutuneista sukulaisista huolehtiva pariskunta, orjuuttamiseen sortunut sotilasjoukko jne.), joita hän haluaa esitellä pelaajille?

Miihkali kirjoitti:LotFP on mainio systeemi, ja perinteisen D&D:n suurimpia etuja on taistelun nopeus, mistä tykkään. D&D-tyyppisiin peleihin on kuitenkin vahvasti sisäänrakennettuna kokemuspisteet, joiden hankkiminen kannustaa tietynlaiseen toimintaan. LotFP:issahan kokemuspisteitä saa lähinnä tappamisesta ja aarteiden keräämisestä. Kumpikaan ei ole sitä, mitä minä haen zombeilulta. Tietenkin sääntöjä voisi muuttaa niin, että kokemusta saisikin jostain muusta, mutta tuon tyyppisessä pelissä hahmoilla on silti aina mielessä seuraava kokemustaso ja se, miten sen oikein saisi mahdollisimman nopeasti. Toisin sanoen vahvasti kokemuksen keräämiseen painottuvat systeemit eivät mielestäni kannusta draamapelaamista.


Mitäs jos heittäisit LotFP:sta koko tasojärjestelmän pois? Kaikki ovat pysyvästi ykköstason hahmoja, zombit kenties 2-3 kestonopan hirviöitä. Tällöin ei tarvitsisi huolehtia niistä kokemuspisteistä ja rehellinen taistelu olisi takuuvarmasti huono idea (1n6 kestopisteet, 1n6 vahinkoa osumasta).

Miihkali kirjoitti:Lopuksi mainittakoon, että mitä yksinkertaisempi systeemi, sen parempi. Kuitenkin mukana saisi olla säännöt sen kaltaisille asioille kuin ruuan ja muiden hyödykkeiden etsiminen (LotFP:in Bushcraftin tyyliin), vammautumiselle ja tavaroiden kantamiselle.


Praedor? Ei tosin ole omaan silmääni yksinkertainen systeemi, vaan vähintään keskiraskas.

Murheen zombiroolipelien jatkoksi voisi liittää myös Red Market -pelin, josta oli juuri joukkorahoituskampanja, mutta useinhan niihin pääsee mukaan jälkijunassakin. Red Marketin sopivuudesta omiin tarkoituksiisi en tosin osaa sen tarkemmin sanoa, kun en ole vielä saanut sääntökirjaa käsiini.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Murhe » 28 Heinä 2016, 22:41

En kovin tarkkaan noita tunne. Noista muutamaan tutustuin vähän muutama vuosi sitten, mutta en silloin löytänyt mieleistäni. Päätin peluuttaa zombie-peliä muokatulla Praedorin moottorilla.

Speksit olivat erilaiset. Zombien tappaminen oli helpohkoa, mutta niitä tarjoiltiin isompina erinä. Pointina oli kuitenkin, että otin käyttöön stressimittarin. Se oli yhdistelmä sanityä ja kulutettavaa resurssia, jolla sai helpotettua yritystä tai mitätöidä pakokauhun tai muun psyykkisen haitan. Jokainen rivi stressiä toi uutta kurjutta hahmolle samoin kuin haavoissa.

Stressiä lievennettiin lepäämällä onnistumisasteen verran rentoutumistaidolla. Mitä turvallisempaa, sitä helpompaa. Helpotusta sai tietysti vetämällä olutta, valiumia, polttamalla jointit jne. Kääntöpuolena se, että pelinjohtajan päättäessä, hahmosta saattoi tulla addikti, jolloin rentoutuminen muuttui vaikeammaksi, jos ainetta ei ollut saatavilla.

Itse pidin siitä, että Praedor on hyvn taitokeskeinen peli.

Other Dust on vähän OSR tyyppinen post apo, josta saisi myös zombiepelin vähän muokkaamalla. Se on kans taitopainotteinen peli, jossa on säännöt kamojen kulumiselle ja korjaamiselle.
Murhe
 
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Huhti 2005, 23:31

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 29 Heinä 2016, 10:59

Sam! kirjoitti:
Miihkali kirjoitti:Selviytymisosastoa haetaan, karua jokapäiväistä kamppailua, jossa tappeleminen on aina se huonoin vaihtoehto. Toisaalta vierastan vähän sanaa taktinen, koska siitä tulee mieleen, että hahmot jotenkin keplottelisivat itsensä ruokaketjun huipulle. Haluaisin mukaan myös draamaa sen sijaan että pelaajat tuijottavat jatkuvasti hahmolomakkeitaan ja optimoivat seuraavaa siirtoaan. Maailman tutkiminen ja erilaisten zombityyppien vahvuuksien ja heikkouksien selvittäminen on paljon kiinnostavampaa.


Kerro lisää. Mikä se hahmojen motivaatio on sille, että tutkivat maailmaa ja erilaisia zombityyppejä sen sijaan, että rupeavat kehittämään zombintorjuntakeinoja ja rakentamaan tukikohtaa & yhteisöä, joka selviytyy zombimaailmanlopusta? Eikö selviytyminen suorastaan edellytä itsensä keplottelua takaisin ravintoketjun huipulle? Eli onko kampanjan idea enemmän se, että PJ on kehitellyt kaikenlaisia villejä zombivisioita (zombiutuneista sukulaisista huolehtiva pariskunta, orjuuttamiseen sortunut sotilasjoukko jne.), joita hän haluaa esitellä pelaajille?


Oma näkemykseni zombien tutkimisesta on enemmänkin perinteisillä D&D-linjoilla: ei mitään tieteellisiä laboratoriokokeita, vaan pyrkimys yrityksen ja erehdyksen kautta selvittää, mikä on minkäkin olennon heikko kohta. Silloin kun viimeksi vedin, pidin zombit melko "realistisina" - ne eivät olleet biologisessa mielessä kuolleita ja tarvitsivat ruokaa selvitäkseen. Ne olivat myös melko harvinaisia ja muistuttivat enemmän perinteisiä satunnaiskohtaamisia kuin kaikkialla läsnä olevaa vihamielistä massaa. Myös terveet ihmiset olivat äärimmäisen harvinaisia. Näin ollen pelaajat kykenivät liikkumaan melko vapaasti maailmassa. Painopiste oli ravinnon hankinnassa ja heidän oli siirryttävä jatkuvasti, sillä ruoka loppui yhdestä kaupunginosasta nopeasti.

Kokemuksesta tiedän, että ainakin minun porukassani pelaajia ei tarvitse paljoa kannustaa tutkimaan maailmaa ja zombeja. Heitä kiinnostaa seikkaileminen paljon enemmän kuin erakoituneen maanviljelijäyhteisön perustaminen. Yksi mahdollinen sovellutus voisi olla vaikkapa (suhteellisen) iskemättömän tavaratalon löytäminen. Se olisi kuin moderni luolasto, josta sitten etsittäisiin arvokasta ryöstösaalista zombeja vältellen.

Tuosta ravintoketjusta. Ehkä hain sitä, että mielestäni pelaajien kuuluu tämmöisessä kauhuilussa olla turpaanottajan asemassa. Eihän Cthulhukaan mene niin, että pelaajat tappavat Yog-Sothothin ja ottavat hänen paikkansa. Parhaimmillaankin voitto tarkoittaa sitä, että uhan realisoitumista vain lykätään hieman myöhemmäksi. Mitä taktikointiin tulee, niin toivoisin sen keskittyvän enemmän suurien linjojen hallintaan kuin yksittäisten tilanteiden optimointiin (sama ero kuin "perinteisessä" luolastokomppaamisessa ja kolmosedikassa ja sitä uudemmissa D&D:issä).

Sam! kirjoitti:
Miihkali kirjoitti:LotFP on mainio systeemi, ja perinteisen D&D:n suurimpia etuja on taistelun nopeus, mistä tykkään. D&D-tyyppisiin peleihin on kuitenkin vahvasti sisäänrakennettuna kokemuspisteet, joiden hankkiminen kannustaa tietynlaiseen toimintaan. LotFP:issahan kokemuspisteitä saa lähinnä tappamisesta ja aarteiden keräämisestä. Kumpikaan ei ole sitä, mitä minä haen zombeilulta. Tietenkin sääntöjä voisi muuttaa niin, että kokemusta saisikin jostain muusta, mutta tuon tyyppisessä pelissä hahmoilla on silti aina mielessä seuraava kokemustaso ja se, miten sen oikein saisi mahdollisimman nopeasti. Toisin sanoen vahvasti kokemuksen keräämiseen painottuvat systeemit eivät mielestäni kannusta draamapelaamista.


Mitäs jos heittäisit LotFP:sta koko tasojärjestelmän pois? Kaikki ovat pysyvästi ykköstason hahmoja, zombit kenties 2-3 kestonopan hirviöitä. Tällöin ei tarvitsisi huolehtia niistä kokemuspisteistä ja rehellinen taistelu olisi takuuvarmasti huono idea (1n6 kestopisteet, 1n6 vahinkoa osumasta).


Hmm. Muuten hyvä, mutta minusta hahmonkehitys on niin tärkeä osa roolipeliä, ettei sitä kokonaan halua heittää pois. Ehkä kokemuspisteet voisi säätää sellaisiksi, että niitä saisi "automaattisesti" tehdessä normaaleja juttuja. Tyyliin jokainen selvitty päivä = 50 kokemuspistettä.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Sam! » 30 Heinä 2016, 00:01

En meinaa ymmärtää ja siksi kyselen lisää. Tarkoitukseni ei ole olla rasittava eikä vääntää asiaa tyhjästä. Jos tuntuu että kysymykseni eivät auta sinua hahmottamaan omaa peliäsi paremmin, niin en pahastu jos jätät vastaamatta.

Luulen pystyväni hahmottamaan tämän kampanjaideasi. Tarkoitus siis on pelata selviytymisseikkailuita (raunioiden tutkimista, varusteiden keräämistä jne.) zombien valtaamassa maailmassa, jossa hahmot voivat selvitä, jos he keksivät kunkin hirviön heikkouden ja käyttävät sitä tehokkaasti hyödykseen. Pelaajien ei kuitenkaan ole tarkoitus tulla niin hyviksi zombinmetsästäjiksi, että he pystyvät lopulta kukistamaan kaikki kalmot vaivatta. Sen takia peliin tuodaan koko ajan uusia zombihirviöitä, että pelaajat joutuvat jatkuvasti kehittelemään uusia taistelutapoja. Tarvitset tätä varten systeemin, joka edellyttää nokkeluutta taistelutilanteissa, mutta jossa hahmot eivät kuole samantien taistelukosketukseen jouduttuaan. Menikö edes oikeaan suuntaan?

Miihkali kirjoitti:Hmm. Muuten hyvä, mutta minusta hahmonkehitys on niin tärkeä osa roolipeliä, ettei sitä kokonaan halua heittää pois. Ehkä kokemuspisteet voisi säätää sellaisiksi, että niitä saisi "automaattisesti" tehdessä normaaleja juttuja. Tyyliin jokainen selvitty päivä = 50 kokemuspistettä.


Mites jos hahmonkehitys olisi BRP:n tyyliin sitä, että hahmot oppivat paremmiksi siinä, mitä tekevät? Kukin hahmo voisi saada esimerkiksi pelikerran päättääkseni määrittää yhden erityistilanteen, jossa hän saa taitoarvoonsa yhden pykälän lisää. Näiden erityistilanteiden pitää tietysti perustua siihen, mitä pelikerralla tapahtui. Eli jos hahmolla on entuudestaan Kiipeämistaito 2 (eli onnistuu tuloksilla 5-6) ja hän onnistui pelikerran aikana kiipeämään zombia pakoon romahtanutta talon seinää pitkin, niin hän saa +1 seinäkiipeilyyn. Kun hän sitten seuraavan kerran yrittää kiivetä puuhun, onnistuu hän edelleen tuloksella 5-6 (eli taito on 2), mutta muurin yli kiipeäminen onnistuisikin aiemman kokemuksen vuoksi tuloksella 4-6 (eli taito on tämän erikoisosaamisen kohdalla 3).

Tällainen taitoarvoja kasvattava systeemi kytkisi hahmonkehityksen paremmin siihen, mitä hahmot ovat tehneet ja tarjoaa heille lisää onnistumisenmahdollisuuksia jatkossa. Perinteinen LotFP:n hahmonkehitys lisää kestopisteitä ja parantaa pelastusheittoja, joita tarvitaan lähinnä silloin, kun pelaajat ovat jo tehneet hahmon hengen vaarantavan virheen.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 01 Elo 2016, 14:53

Sam! kirjoitti:En meinaa ymmärtää ja siksi kyselen lisää. Tarkoitukseni ei ole olla rasittava eikä vääntää asiaa tyhjästä. Jos tuntuu että kysymykseni eivät auta sinua hahmottamaan omaa peliäsi paremmin, niin en pahastu jos jätät vastaamatta.


Juu, kysele vaan. Olen puheliasta sorttia, joten turisen mielelläni. :D

Sam! kirjoitti:Luulen pystyväni hahmottamaan tämän kampanjaideasi. Tarkoitus siis on pelata selviytymisseikkailuita (raunioiden tutkimista, varusteiden keräämistä jne.) zombien valtaamassa maailmassa, jossa hahmot voivat selvitä, jos he keksivät kunkin hirviön heikkouden ja käyttävät sitä tehokkaasti hyödykseen. Pelaajien ei kuitenkaan ole tarkoitus tulla niin hyviksi zombinmetsästäjiksi, että he pystyvät lopulta kukistamaan kaikki kalmot vaivatta. Sen takia peliin tuodaan koko ajan uusia zombihirviöitä, että pelaajat joutuvat jatkuvasti kehittelemään uusia taistelutapoja. Tarvitset tätä varten systeemin, joka edellyttää nokkeluutta taistelutilanteissa, mutta jossa hahmot eivät kuole samantien taistelukosketukseen jouduttuaan. Menikö edes oikeaan suuntaan?


Kyllä, jotain tällaista haen. Tosin en ole varma, haluanko ainakaan alkuun hahmotella kovin montaa zombityyppiä. Yhtä lailla uusia haasteita voivat olla vihamieliset ihmisryhmittymät tai vaikka pelaajien sen hetkisen majapaikan lähimmän vesitornin veden turmeltuminen. Tärkeää on, että haasteiden ei tarvitse olla maailmaa mullistavia ollakseen kuitenkin pelaajille haastavia.

Erityisesti hyvä balanssi taistelemisessa on tärkeää. Jos hahmot ovat liian vahvoja, taisteleminen ei enää ole jännittävää. Toisaalta jos hahmot kuolevat liian helposti, pelaajille tulee helposti "hällä väliä" -asenne. Tämän olen huomannut yleiseksi ongelmaksi BRP-kampanjoissa, joissa on paljon taistelua.

Haluaisin myös resurssien hallinnan olevan iso osa peliä. Kannattaako luoteja tuhlata näihin zombeihin, jotta pääsemme katsomaan, onko tuolla kellarissa vielä ruokaa? Olenkin ruvennut miettimään, että myös jokin Trail of Cthulhun kaltainen systeemi voisi olla toimiva, koska siinä resurssien hallinta koskee myös taitoja (kannattaako hiiviskelypisteitä uhrata, jotta pääsen noiden zombien ohi).
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Murhe » 05 Elo 2016, 23:50

Yksi näkökulma zombien kanssa taistelemiseen ja niiden haastavuuteen on se, että miten mallinnetaan mahdollinen infektoituminen. Tässä on myös hyvä huomata, että tartuntariskin ei tarvitse olla vakio, eikä välttämättä edes virusperäinen.

Oikeastaan hyvän zombipelin suola on siinä, että joutuu jatkuvasti varomaan tartunnan saamista ja olemaan epätietoinen siitä miten mahdollinen muutos tapahtuu. Muistiini on jäänyt elävästi yksi hahmo, jonka kohtaloa mietin pitkään tämän saatua epämäräisen raapaisun. Lopulta hahmo kyykki haulikon piippu suussa talon katolla odottaen saanko selvää merkkiä muutoksesta. En saanut, hahmoni muuttui zombiksi sitä itse huomaamatta...
Murhe
 
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Huhti 2005, 23:31

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Sam! » 08 Elo 2016, 16:41

Murhe kirjoitti:Oikeastaan hyvän zombipelin suola on siinä, että joutuu jatkuvasti varomaan tartunnan saamista


Joo, toimii minullekin. Itse lähestyn genreä nimenomaan The Walking Dead -suunnasta, jossa zombit ovat typerinä olentoina eräänlainen luonnonvoima. Sen kanssa siis pärjää helposti, jos on nokkela, mutta jos keskittyminen herpaantuu tai tiimityöskentely pettää, niin kuolema korjaa armotta. Sen takia painopiste on ihmisissä eikä niissä kalmoissa. Zombit ovat vain taustamaisemaa, jonka avulla ihmisyys piirtyy näkyviin.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 730
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Murhe » 09 Elo 2016, 01:38

Zombintappaminen puuduttaa jossain vaiheessa ja itse en innostu myös hirveän erilaisista superzombeistakaan. Sen vuoksi näkökulmaa voi vaihtaa joko kesken pelin tai suoraan siirtyä eteenpäin teemassa.

Infektoituminenkin voidaan toteuttaa monin eri tavoin. Se voi olla nopeaa ja todella uhkaavaa tai sitten piinallista jännitystä. Hahmot voivat olla osittain resistentejä tai sitten ei.

Minua tuo virusteema on jo alkanut kyllästyttää. Seuraavat zombini olisivat varmasti yliluonnollisia. Jotain uutta twistiä olisi pakko saada, jos olisi pelattava zombipeliä.
Murhe
 
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Huhti 2005, 23:31

Re: Zombipelejä

ViestiKirjoittaja Miihkali » 09 Elo 2016, 17:05

Itse taas tykkään enemmän seikkailusta, toiminnasta ja tutkimuksesta. Jos se synnyttää sivutuotteena draamaa, niin sekin on toki hieno homma ja antaa koko kamppikselle syvyyttä. Mutta en pelinjohtajana suoraan kannusta siihen, vaan annan pelaajille seikkailutäkyjä ja yleensä he sitten niiden innoittamana intoutuvat eläytymään hahmoihinsa ja kuvailemaan, mitä tekevät silloin kun eivät ole jatkuvassa hengenvaarassa.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Seuraava

Paluu Post-Apocalypse

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php