Suomen roolipeliseuran perustamisesta

Uutuudet, tulevat, mainostus ja hypetys maailman sekä oman pöytälaatikon tulevista ja olevista julkaisuista

Valvojat: Thaumiel_Nerub, vader

Re: Suomen roolipeliseuralle oma foorumi?

ViestiKirjoittaja Sam! » 10 Touko 2017, 22:43

ile kirjoitti:Jokin foorumin ydinaktiviteetti, oli se sitten pelilehden tekeminen tai seuran pyörittäminen, pitää kyllä sen ydinjoukon aktiivisena. Mutta se ei näytä koskaan johtavan uusien käyttäjien hakeutumiseen foorumille. Heti, jos ydinjoukko alkaa herpaantua, seuraa näivettyminen.


Foorumi varmaan itsessään ei johda uusien käyttäjien ilmestymiseen, mutta foorumi voi toimia uusien tekijöiden keskustelukanavana. Ajattelen tässä lähinnä tuota Pathfinder Societyn uutta foorumia, joka lienee lähimpänä SRS:n mahdollista foorumia. PFS:n foorumille tulevat uusina käyttäjinä ne, jotka ovat uusia PSF:n jäseniä. Näin siis foorumi voi pysyä elävänä, jos sen takana oleva yhteisö pysyy eläväisenä. Vertailukohtana voitaneen sanoa, että Roolipelaaja ei samalla tavalla onnistunut tuomaan uusia käyttäjiä foorumilleen, koska lehden toimituskunta pysyi vuosien varrella verrattain vakiintuneena. Tai ehkä olennaisemmin; lehden toimituskuntaan kuuluva tyyppi ei saanut mitään ilmeistä lisäarvoa foorumille liittymisestä, siinä missä PFS:n foorumi toimii tärkeänä pelien järjestämisen välineenä.

ile kirjoitti:Esimerkiksi Roolipelaaja.fi oli jo uuden polven foorumi, joka tunki vakiintuneeseen suomalaiseen foorumiskeneen. Sen n. 900 käyttäjästä 400 liittyi ensimmäisenä vuotena ja runsas 200 toisena vuotena. Vuosittaisen keskustelun määrä oli suurimmillaan ensimmäisenä vuonna ja laski tasaisesti puolittuen vuoteen 2009 mennessä. Suomalaisessa keskusteluskenessä se oli sittenkin enemmänkin impulssi kuin vakiintunut voima. Ensimmäistä toimintavuotta lukuun ottamatta Roolipelaaja.fi:n viestintä ei koskaan lisännyt isojen, avoimien foorumien kokonaisviestintää. Mahdollisesti se ensi alkuun haukkasi osan muiden foorumien aktiivisuudesta. Kokonaisviestintä väheni Roolipelaaja.fi:stä huolimatta. (Siirtyikö se blogeihin on oma kysymyksensä.)


Tämä on kiinnostavaa dataa. Olen itse ajatellut, että Roolipelaaja-lehden foorumi pysyi aktiivisena juuri sen takia, että se rakentui tietyn ydinaktiviteetin eli lehden tekemisen ympärille. Lukusi kuitenkin sanovat toista. Mietin tosin, minkä verran vaikutusta oli sillä, että foorumilla käytiin muistini mukaan aika katkeriakin kiistoja, jotka ehkä etäännyttivät väkeä. Se foorumi olisi siis ainakin teoriassa voinut kuoleentua huonon keskustelukulttuurin vuoksi eikä niinkään luonnonlain voimasta. Toisaalta tuota Loki-blogia voinee pitää tänä päivänä esimerkkinä siitä, että artikkelien julkaiseminen ei itsessään ja automaattisesti synnytä keskustelua.

ile kirjoitti:Facebook on nopea ja helppo, jos haluaa tiedottaa ja linkittää. Siellä myös keskustelut katoavat näkyvistä kuoltuaan, joten samasta aiheesta on 'nyypän' helpompaa aloittaa uusi keskustelu. Harvemmin syntyy sitä, että uutta keskustelua yritetään sommitella jo vuosia sitten käydyn päälle - trendi, joka oli ilmeinen eritoten Majatalossa sen kahden nuupahtamisen aikaan.


Toisaalta ainakin omaan makuuni keskustelut häviävät Facebookissa liiankin nopeasti: samaa linkkiä on jaettu esimerkiksi Roolipelaajien Suomi -ryhmään parin viikon välein. Toki uuden keskustelun nujertaminen sen perusteella, että siitä keskusteltiin joskus vuosia sitten on se toisen ääripään ylilyönti. Näkisin tässä mielelläni jonkinlaista välimuotoratkaisua, jossa keskustelut säilyisivät esimerkiksi puolen vuoden ajan, ellei joku käyttäjä erikseen äänestä ketjun säilyttämisen puolesta. Tärkeiksi koetut säilytettävät ketjutkin voisi siirtää omaan osastoonsa, jotta etusivu jäisi avoimeksi uutta keskustelua varten.

ile kirjoitti:Pystyisivätkö SRS:n ihmiset todella ottamaan tämän foorumin omakseen ja tuomaan tänne uutta pöhinää? Jaksaisivatko he hengittää foorumia kuukausien, mahdollisesti vuosien ajan? Mitä sellaisia keskustelusisältöjä uudet aktiivit tänne toisivat, että niistä keskustelisivat kaikki? Tai minkä uuden käyttäjäkunnan uudet aktiivit houkuttelisivat foorumille?


SRS:n foorumitarve lienee ensisijaisesti tarkoitettu yhdistyksen sisäiseen keskusteluun. SRS:n tarkoitushan on valita toteutettavat projektinsa sen perusteella, mistä aktiivit sattuvat innostumaan. Tässä suhteessa siis kuvittelisin olevan luonnollista, että erilaisia ideoita pyöriteltäisiin paljon ja niistä sitten joku herättäisi laajempaa kiinnostusta, mikä puolestaan johtaisi lopulta toimintaan. Avoin foorumi tekisi tästä pohdiskelusta läpinäkyvää ja osottaisi, että kuka tahansa voi tulla mukaan hakemaan vauhtia omille projekteilleen. Toisaalta foorumipohja auttaisi pitämään esillä sitä, millaisia ideoita on jo esitetty ja tarvittaessa palaamaan niihin toisin kuin erilaiset pikaviestimet tai FB:n keskusteluketjut. Foorumi voisi sitten ajan kanssa kasvaa tästä laajemmankin keskustelun tyyssijaksi, etenkin erinäisten projektien vaikutuksen myötä. Lähtöoletuksena ei siis olisi "tässä on foorumi, tulkaa keskustelemaan kaikki", vaan "tässä on foorumi, jossa pohdimme ropeskenen erilaisten projektien toteuttamista, tulkaa mukaan jos teillä on halua toteuttaa projekteja".

ile kirjoitti:1 + 2 + 3 johtaa omaan näkemykseeni, jonka mukaan uutta kaipaavien kannattaa ennemmin perustaa uusi foorumi ja laajentaa muihin sosiaalisiin medioihin kuin yrittää jatkaa vanhaa, jo kuolonkankeuteen jäykistyvää foorumia uudella rakenteella ja uusilla sisällöillä. Toki yksi tapa voisi olla domainin ja nimen säilyttäminen, mutta uusien sivujen luominen niiden varaan ja vanhan keskustelun paketoiminen johonkin nettimuseoon, kuten Pelilauta on tehnyt.


Käsitykseni on, että SRS:n ympärillä häärivien tyyppien ajatukset ovat aikalailla saman suuntaisia. Mitään lopullisia päätöksiähän asiasta ei ole tehty. Joka tapauksessa kiitoksia tietojesi tuomisesta yhteisen projektin hyväksi!
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 729
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 11 Touko 2017, 08:42

Ilkalla on hyviä pointteja ja kokemuksia. Foorumin integrointi someen on kyllä äärettömän tärkeää tavalla tai toisella.
Avatar
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 4630
Liittynyt: 30 Tammi 2007, 15:38
Paikkakunta: Otamo

Re: Suomen roolipeliseuralle oma foorumi?

ViestiKirjoittaja ile » 14 Touko 2017, 15:05

Sam! kirjoitti:
ile kirjoitti:Ensimmäistä toimintavuotta lukuun ottamatta Roolipelaaja.fi:n viestintä ei koskaan lisännyt isojen, avoimien foorumien kokonaisviestintää. Mahdollisesti se ensi alkuun haukkasi osan muiden foorumien aktiivisuudesta. Kokonaisviestintä väheni Roolipelaaja.fi:stä huolimatta. (Siirtyikö se blogeihin on oma kysymyksensä.)


Mietin tosin, minkä verran vaikutusta oli sillä, että foorumilla käytiin muistini mukaan aika katkeriakin kiistoja, jotka ehkä etäännyttivät väkeä. Se foorumi olisi siis ainakin teoriassa voinut kuoleentua huonon keskustelukulttuurin vuoksi eikä niinkään luonnonlain voimasta. Toisaalta tuota Loki-blogia voinee pitää tänä päivänä esimerkkinä siitä, että artikkelien julkaiseminen ei itsessään ja automaattisesti synnytä keskustelua.


Tämä on hyvä ja olennainen pointti. Foorumin henki ja konteksti koko skenessä on olennaista. Luultavasti potentiaalisia liittyjiä ja keskustelijoita ajaa pois huono ilmapiiri. Ei välttämättä siksi, että huono ilmapiiri näkyisi kaikkialla foorumiviestinnässä. Vaan siksi, että kun vakiokäyttäjät eivät enää viitsi keskustella, foorumiaktiivisuus laskee - ja se jos mikä huonontaa foorumin ilmettä satunnaisen käyttäjän tai uuden vierailijan silmissä. Kukaan ei halua liittyä hiljenevään joukkoon. Tälle on varmaan jokin sosiaalipsykologinen terminsäkin.

Roolipelaajan foorumista pitää rehellisyyden nimissä sanoa, että foorumilla oli suljettuja osioita ja ilmeisesti paljon viestintää yksityisviesteinä. Tämä data ei ole ollut minun käytettävissäni (se on tarkkaan suojattu, eikä sitä saakaan levitellä). Todennäköisesti merkittäviä puheenvuoroja ja pitkiäkin keskusteluja on kätkeytyneenä näillä suljetuilla ja yksityisillä alueilla.

Tähän on kuitenkin syytä todeta, että Kalikoksen foorumilla oli samaten suljettu pienen piirin toimintafoorumi, joka ei ollut näkyvissä muille. Tämä foorumi imi parin vuoden ajan aktiivien viestinnän. Se oli luultavasti ainakin osittain pois yleisemmästä foorumiviestinnästä, ja siten siis edisti sisäpiiristymistä. Kokonaistarkastelussa foorumin julkisesti näkyvät keskustelut kuolivat samalla kun pieni piiri oli hyvinkin aktiivinen. Kun sitten pienen piirin aktiviteetit hiljenivät (kukaan ei jaksa kovalla intensiteetillä enempää kuin pari-kolme vuotta), foorumi oli jo lakastunut, eikä keskustelua enää syntynyt enempää. On mahdotonta sanoa, olisiko aktiivien julkinen viestintä jotenkin pitänyt foorumin paremmin tai edes vähän pitempään hengissä. Ainakin se olis selkeämmin näyttänyt, mitä Kalikos-aktiivit konkreettisesti tekevät ja ajattelevat. Se olisi voinut houkutella ihmisiä osallistumaan ja keskustelemaan.

Mutta nämä ovat tällaisia muttia. Ainahan tutkimukset on otettava pohtien ja virhemarginaalit tuntien.

Myöskään mikään edesmenneiden foorumeiden penkominen, vaikka sitten tutkien, ei mitenkään väistämättä määrää, miten jokin uusi foorumi tulee elämään ja vaikuttamaan skenessä. Ei myöskään kannata pelätä foorumien lakastumista. Jos jokin foorumi on olemassa ja palvelee käyttäjiä/skeneä edes pari vuotta, se on itsessään arvokas asia. Ehkä on jopa helpottavaa ajatella, ettei mikään ole ikuista ja että jopa sisäpiiriläisten kommunikaatio vaihtaa kanavaa aina välillä. Muoto ei lopulta ole tärkeä, vaan kommunikaatio yleensä.
.
.
.

Foorumien ja pelijulkaisujen perusteella olen hahmotellut ajatusta 'roolipeliskenen sukupolvista'. Arvelen sukupolven olevan n. 4 vuotta (eli 2-7 vuotta). Useat harrastajat elävät läpi useita sukupolvia ja siirtyvät sukupolvesta toiseen. Mutta tavallaan skenen muutoksen huomaa aina n. 4 vuoden välein. Foorumit ovat Suomessa kokeneet aktiivisuuspiikkinsä n. 4 vuoden aikana. Ne pari foorumia, jotka ovat kokeneet toisenkin aktiivisuuspiikin, ovat usein saaneet toisen n. 4:n vuoden aktiivisuusjakson. Roolipelaaja-lehtikin eli sen neljä vuotta, vähän vajaan. Sen ja Maguksen välissä on n. 4 vuotta ilman painettua skenelehteä, ja muutenkin se aika oli julkaisujen ja toiminnan kannalta uuden hakemisen aikaa. Samoin Kalikoksen erilaiset toimintaintensiiviset kaudet voidaan helposti jakaa tällaisiin n. 4:n vuoden jaksoihin, joiden välissä (ja nyt lopussa) on hiljaisempaa ja vanhat toimijat jättävät yhdistyksen.

Iso roolinsa on myös nuorten opiskelujaksoilla ja -paikoilla. Kun siirrytään yläasteelle, lukioon, opiskelemaan, syventävästi opiskelemaan ja työelämään, vanhat kytkökset alkavat katkeilla ja uusia muodostuu. Esim. nuorten suosimalla Majatalon foorumilla tämä oli hyvin selkeästi havaittavissa, kun keskusteluja ja tapaamisia kannattelevat henkilöt etenivät elämässään ja löysivät uusia kuvioita uusista opiskelupaikoistaan. Nyt kun suomalaiset roolipelaajat taitavat olla pahasti keski-ikäistyneitä, tällainen sykli tietenkin painaa ehkä vähemmän. Voi pohtia, tuleeko skeneen uusia toimijoita ennemmin palaavista roolipelaajista kuin kokonaan uusista roolipelaajista.

Kaikki tietenkin erittäin 'noin' ja hyvin mutuillen. Siellä on valtava määrä toimintaa ja toisaalta valumista ja hiljenevää hajaannusta, joita en ole dokumentoinut. Eivätkä foorumit tai julkaisut tai isot julkiset tapahtumat ole millään muotoa kaikki, mitä skene on. Vain se, miltä skene näyttää yleisesti ja mitä siitä voidaan nähdä jälkikäteen.

Mutta tältä pohjalta voisi ehkä ajatella, ettei roolipeliskenessä tomiville yhteisöille tai foorumeille ole tarkoituksenmukaistakaan muodostaa yli 4:n vuoden päämääriä. Toiminta on syytä polkaista käyntiin heti, kun toimijoiden joukko on innostunut ja ideat tuoreita. Jos kolmen-neljän vuoden jälkeen on pakki tyhjä ja uusia ei ole liittynyt mukaan, voidaan nostaa malja ja onnitella itseä kivasta jaksosta skene-elämässä.

Sikäli kun olen ollut mukana tai seurannut skenessä tuotettuja ideoita ja toimintamuotoja, aktiivijoukko on hahmottanut jutut usein jo vuosia ennen kuin ne on toteutettu. Toisin sanoen odottelu ei yleensä ole tuonut lisäarvoa. Kyse on kai lähinnä siitä, että aktiivijoukko on lopulta melko pieni ja/tai repaleinen, ja hihojen käärimiseen ja/tai porukan keräämiseen kuluu usein aika pitkä aika.

Sitäkin tärkeämpää on takoa, kun rauta on kuuma. Muoto ja paikka eivät ole tärkeitä, sisältö ja ihmiset ovat. :)

-ile
ile
 
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Loka 2007, 00:54

Re: Suomen roolipeliseuralle oma foorumi?

ViestiKirjoittaja Sam! » 19 Touko 2017, 01:33

ile kirjoitti:On mahdotonta sanoa, olisiko aktiivien julkinen viestintä jotenkin pitänyt foorumin paremmin tai edes vähän pitempään hengissä. Ainakin se olis selkeämmin näyttänyt, mitä Kalikos-aktiivit konkreettisesti tekevät ja ajattelevat. Se olisi voinut houkutella ihmisiä osallistumaan ja keskustelemaan.


Minun on vaikea ymmärtää, miksi aktiivit ylipäänsä kävisivät pääsääntöisesti vain yksityisiä keskusteluja. Vaikka uskonkin, että skene on olemassa silloinkin kun kukaan ei sitä näe, niin uskon näkyvyyden tukevan skeneä merkittävästi. Se antaa merkkejä siitä, että joku muukin tekee samankaltaisia juttuja ja yhteisesti jaetuista asioista voi myös saada ideoita omaan tekemiseensä. Tämä julkisen keskustelun tärkeys on ainakin itselleni yksi syy Suomen roolipeliseuran foorumin perustamishalulle. Muutkin yhdistyksen puuhahenkilöt ovat kyllä puolustaneet avointa tiedonvälitystä, mutta lähinnä yhdistyksen asioista tiedottamisen kohdalla.

ile kirjoitti:Myöskään mikään edesmenneiden foorumeiden penkominen, vaikka sitten tutkien, ei mitenkään väistämättä määrää, miten jokin uusi foorumi tulee elämään ja vaikuttamaan skenessä.


Tämä on tosiaan kokonaan oma soppansa, että miten paljon menneiden tapahtumien perusteella voidaan päätellä mitään tulevasta. Kotimainen roolipeliskene on toki ollut olemassa 1980-luvulta lähtien, mutta jatkuvuuden puute on vaivannut sitä paljon ja sen takia on vaikea sanoa, mitkä asiat ovat lopulta muuttuneet ja mitkä ovat pysyneet samoina. Ympäröivän yhteiskunnan kehitys on kuitenkin selvä tosiasia: roolipelilehden merkitys oli esimerkiksi aivan eri juttu 1990-luvulla, jolloin verkkoyhteydet eivät olleet samalla tavalla jokapäiväisiä kuin tänään. Eihän se roolipeliharrastajien valtakunnallinen tavoittaminen ole helppoa tänäpäivänäkään, mutta internet antaa siihen kuitenkin aivan erilaiset mahdollisuudet kuin 20-25 vuotta sitten.

ile kirjoitti:Foorumien ja pelijulkaisujen perusteella olen hahmotellut ajatusta 'roolipeliskenen sukupolvista'. Arvelen sukupolven olevan n. 4 vuotta (eli 2-7 vuotta). Useat harrastajat elävät läpi useita sukupolvia ja siirtyvät sukupolvesta toiseen. Mutta tavallaan skenen muutoksen huomaa aina n. 4 vuoden välein.


Itse näkisin sen niin, että roolipeliskenemme tarvitsee jokusen vuoden välein uuden intensiivin, joka saa taas enemmän liikehdintää aikaan. "Skenesukupolvet" eivät siis synny luonnonvakioina, vaan siksi, että skeneaktiivit rupeavat tekemään jotain. Jos vaikka tätä 2000-lukua katsoo, niin tällaisia uusia aloitteita pöytäpelaamisen puolella ovat olleet ainakin Praedor, "forgelaisten" pelien maahantuonti & suomennosten tekeminen, Roolipelaaja-lehti, Tracon-tapahtuma, Ropeconin pelisuunnittelukilpailut, Lamentations of the Flame Princess, Pelilauta-foorumi ja Myrskyn sankarit.

ile kirjoitti:Iso roolinsa on myös nuorten opiskelujaksoilla ja -paikoilla. Kun siirrytään yläasteelle, lukioon, opiskelemaan, syventävästi opiskelemaan ja työelämään, vanhat kytkökset alkavat katkeilla ja uusia muodostuu.


Samoin perheellistyminen luo samankaltaista jaksottumista, kun lasten syntymän myötä aikaa ei enää riitä harrastamiselle ennen kuin lapset ovat suunnilleen kouluikäisiä. Elämänmuutosten myötä vapaa-ajan määrä ja käyttötavat muuttuvat luontojaan muutenkin.

ile kirjoitti:Mutta tältä pohjalta voisi ehkä ajatella, ettei roolipeliskenessä toimiville yhteisöille tai foorumeille ole tarkoituksenmukaistakaan muodostaa yli 4:n vuoden päämääriä. Toiminta on syytä polkaista käyntiin heti, kun toimijoiden joukko on innostunut ja ideat tuoreita. Jos kolmen-neljän vuoden jälkeen on pakki tyhjä ja uusia ei ole liittynyt mukaan, voidaan nostaa malja ja onnitella itseä kivasta jaksosta skene-elämässä.


Toki tehdystä työstä sopii onnitella itseään. Omaan silmääni tällainen syklinen kukoistaminen ja lakastaminen on kuitenkin sikäli ongelmallista, että se johtaa meitä toistamaan samanlaisia juttuja vuosikymmenestä toiseen. Skene ei pääse kehittymään, kun liian paljon nollautuu puolen vuosikymmenen välein. Tekijöiden väsyminen ja mielenkiinnon kohteiden vaihtuminen on väistämätöntä, mutta erilaisten projektien soisin jatkuvan tekijöiden vaihtuessa. Juuri tämä ajatus johti meidät pohtimaan Suomen roolipeliseuran perustamista, eli että yhdistys voisi tuoda yksittäisten tyyppien toimintaan kaivattua jatkuvuutta. Väitän, että Ropeconin ja Traconin pitkäikäisyys ja myös niissä tapahtuvat luonnolliset muutokset johtuvat nimenomaan siitä, että järjestäjänä on yhdistys eivätkä muutamat tietyt skeneaktiivit kavereineen.

ile kirjoitti:Sikäli kun olen ollut mukana tai seurannut skenessä tuotettuja ideoita ja toimintamuotoja, aktiivijoukko on hahmottanut jutut usein jo vuosia ennen kuin ne on toteutettu. Toisin sanoen odottelu ei yleensä ole tuonut lisäarvoa. Kyse on kai lähinnä siitä, että aktiivijoukko on lopulta melko pieni ja/tai repaleinen, ja hihojen käärimiseen ja/tai porukan keräämiseen kuluu usein aika pitkä aika.


Oma kokemukseni puolestaan on, että ideoiden toteutuminen edellyttää hyviä olosuhteita. Tyypillisesti tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla vähintään kaksi skeneaktiivia, jotka kumpikin tahollaan pitävät samaa ideaa arvokkaana, jotta he toinen toistaan tukien saavat vietyä projektin toteutukseen asti. Tällaista ei tapahdu skenessä kovin usein, joten tulosta syntyy harvakseltaan. Itselleni tämä on yksi syy pitää yllä skenemediaa, eli huolehtia siitä, että skenestelijät tietävät toisistaan, jotta he voivat useammin huomata hautovansa samanlaista projekti-ideaa.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 729
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Suomen roolipeliseuralle oma foorumi?

ViestiKirjoittaja ile » 21 Touko 2017, 14:17

Sam! kirjoitti:Minun on vaikea ymmärtää, miksi aktiivit ylipäänsä kävisivät pääsääntöisesti vain yksityisiä keskusteluja.


Syyksi on esitetty sellaisia seikkoja kuin työrauha ja samanhenkisten ihmisten kuplautuminen. Nykyään kun kaikki someutuu ja siellä edelleen kuplautuu, taipuisin ehkä jälkimmäisen selityksen kannalle. Ja ehkä työrauha ja kuplautuminen eivät ole oikeastaan eri selityksiä, vaan saman asian kaksi puolta.

Sam! kirjoitti:Vaikka uskonkin, että skene on olemassa silloinkin kun kukaan ei sitä näe, niin uskon näkyvyyden tukevan skeneä merkittävästi. Se antaa merkkejä siitä, että joku muukin tekee samankaltaisia juttuja ja yhteisesti jaetuista asioista voi myös saada ideoita omaan tekemiseensä.


Tämä toimii tietenkin silloin, kun jotkut muut oikeasti tekevät samankaltaisia juttuja. Yhtä hyvin julkinen keskustelu voi tuoda esiin sen, kuinka vähän tekijöitä on tai kuinka jokainen tekee lopulta omia juttujaan. Aika usein valmiiksi saadut jutut, esim. pelit, ovat yhden ihmisen yksin tai kahden jo aiemmin toisensa tunteneen ihmisen tekemiä, eikä esim. foorumipalautteesta ole ollut kovin paljon hyötyä. Oletan, että foorumipalaute on myös tappanut hankkeita, joista olisi ollut iloa muillekin kuin tekijälleen. Vaikea sanoa, onko homma lopulta positiviinen, negatiivinen, vai nollasumma. Pitäisi tietää niistä kaikista alasammutuista hankkeista.

Suomessa on ehkä vaikea kehittää niin spesifiä yleistä keskustelua, että siellä samanhenkiset törmäilisivät helposti. Kaksi mieleeni tulevaa ovat Kalikos ja PFS, joissa molemmissa julkinen foorumikeskustelu auttoi kokoamaan yhteen entistä suuremman jengin ja luomaan ilmiön, jolla oli/on jatkuvuutta. Omalla kohdallani voin sanoa, että olen löytänyt samaan hiileen puhaltavia suomalaisia aktiiveja enemmän ulkomaan spesifeiltä foorumeilta tai yliopiston spesifeiltä ainelaitoksilta kuin kotimaisista roolipelikeskuisteluista tai -tapahtumista. Mutta ehkä voimme olettaa, että minulla on kamalan kovat kriteerit samanhenkisyydelle. :)

Sam! kirjoitti:Tämä julkisen keskustelun tärkeys on ainakin itselleni yksi syy Suomen roolipeliseuran foorumin perustamishalulle. Muutkin yhdistyksen puuhahenkilöt ovat kyllä puolustaneet avointa tiedonvälitystä, mutta lähinnä yhdistyksen asioista tiedottamisen kohdalla.


Julkinen keskustelu on usein - ellei peräti aina - levännyt parin tusinan aktiivin harteilla. Nytkin sinä ja minä keskustelemme tässä kahdestaan, kuten viimeisen viiden tai kymmenen vuoden aikana aika useasti.

Sam! kirjoitti:Kotimainen roolipeliskene on toki ollut olemassa 1980-luvulta lähtien, mutta jatkuvuuden puute on vaivannut sitä paljon...


Minkälaista jatkuvuutta sinä sitten kaipaat? Miten roolipeliseura (muoto), auttaa luomaan juuri sinulle kelpaavaa jatkuvuutta (sisältöä)? Vai haikailetko nimenomaan pysyvän muodon perään, eli esim. yksi kokoava saitti, jota seuraamalla 'näkisi koko skenen'?

Sam! kirjoitti:"Skenesukupolvet" eivät siis synny luonnonvakioina, vaan siksi, että skeneaktiivit rupeavat tekemään jotain.


Ilman muuta näin. Menneisyyden hahmottamiseksi jonkinlainen jaksottaminen on yleensä tarpeen, ja viestissäni siis esittelin tällaista jaksotusta. Sen ei tarvitse kertoa yhtään mitään a) todellisuudesta, ja b) varsinkaan tulevaisuudesta. Mutta olemme tehneet samansuuntaisia havaintoja 2000-luvun uusista aloitteista, ja oletettavasti käsityksemme niiden näkyvyydestä, jatkuvuudesta ja merkityksestäkin ovat samansuuntaiset. Joten voisi olettaa, että pääsisimmä lopulta tekemään myös samansuuntaisia arvioita 'skenen summasta'. Luulen, että puhumme siis samasta asiasta hiukan eri sanoin ja eri suunnasta. :)

Sam! kirjoitti:Samoin perheellistyminen luo samankaltaista jaksottumista, kun lasten syntymän myötä aikaa ei enää riitä harrastamiselle ennen kuin lapset ovat suunnilleen kouluikäisiä. Elämänmuutosten myötä vapaa-ajan määrä ja käyttötavat muuttuvat luontojaan muutenkin.


Toki. Tosin oma kokemukseni on, että perheellistyminen lähinnä pakottaa keskittämään ajankäyttöä mieleiseen ja mielekkääseen. Ajanvietepelaamiselle ei löydy enää aikaa. Sen sijaan kiinnostaville projekteille ja syvälliselle pelaamiselle löytyy aikaa, jos roolipelit oikeasti ovat se media, jolla ihminen näitä juttuja pohtii ja tuottaa.

Sam! kirjoitti:Omaan silmääni tällainen syklinen kukoistaminen ja lakastaminen on kuitenkin sikäli ongelmallista, että se johtaa meitä toistamaan samanlaisia juttuja vuosikymmenestä toiseen. Skene ei pääse kehittymään, kun liian paljon nollautuu puolen vuosikymmenen välein.


Joudun edelleenkin toistamaan kysymyksen: mikä on sinulle kelpaavaa skenen muutosta ja kehittymistä? Etkö juuri aikaisemmin luetellut selkeitä juttuja, jotka tulivat skeneen uusina 2000-luvulla? Varsinkin 2000-luvun alussa oli muutama vuosi melko hiljaista aikaa skenen ja julkaisujen kannalta. Johtiko se mielestäsi siihen, että 2000-luvun jälkipuolella keksittiin pyörää uudelleen, ja että se oli syklistä tylsää? Eikö skene siis mielestäsi kehittynyt 2000-luvulla?

Itse näkisin niin, että syklinen kukoistaminen ja lakastuminen ovat vakiintunut osa tätä skeneä. Samoin kuin syklinen 'perustetaan Suomen roolipeliseura'-ideointi. ;)

Sam! kirjoitti:Tekijöiden väsyminen ja mielenkiinnon kohteiden vaihtuminen on väistämätöntä, mutta erilaisten projektien soisin jatkuvan tekijöiden vaihtuessa. Juuri tämä ajatus johti meidät pohtimaan Suomen roolipeliseuran perustamista, eli että yhdistys voisi tuoda yksittäisten tyyppien toimintaan kaivattua jatkuvuutta.


Toistan vielä: mille konkreettisille projekteille nyt perustettavalla SRS:lla haetaan jatkuvuutta? Mikä uhkaa näiden projektien jatkuvuutta? Miksi?

Sam! kirjoitti:Väitän, että Ropeconin ja Traconin pitkäikäisyys ja myös niissä tapahtuvat luonnolliset muutokset johtuvat nimenomaan siitä, että järjestäjänä on yhdistys eivätkä muutamat tietyt skeneaktiivit kavereineen.


Olen samaa mieltä. Jos onnistuu luomaan ja vakiinnuttamaan suuren yleisön tapahtuman, jatkuvuudelle on syytä ja kysyntää, ja myös uusien värvääminen onnistuu helpommin.

Sam! kirjoitti:
ile kirjoitti:Sikäli kun olen ollut mukana tai seurannut skenessä tuotettuja ideoita ja toimintamuotoja, aktiivijoukko on hahmottanut jutut usein jo vuosia ennen kuin ne on toteutettu. Toisin sanoen odottelu ei yleensä ole tuonut lisäarvoa. Kyse on kai lähinnä siitä, että aktiivijoukko on lopulta melko pieni ja/tai repaleinen, ja hihojen käärimiseen ja/tai porukan keräämiseen kuluu usein aika pitkä aika.


Oma kokemukseni puolestaan on, että ideoiden toteutuminen edellyttää hyviä olosuhteita. Tyypillisesti tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla vähintään kaksi skeneaktiivia, jotka kumpikin tahollaan pitävät samaa ideaa arvokkaana, jotta he toinen toistaan tukien saavat vietyä projektin toteutukseen asti. Tällaista ei tapahdu skenessä kovin usein, joten tulosta syntyy harvakseltaan. Itselleni tämä on yksi syy pitää yllä skenemediaa, eli huolehtia siitä, että skenestelijät tietävät toisistaan, jotta he voivat useammin huomata hautovansa samanlaista projekti-ideaa.


Eikös tuossa SRS:n kokoonkutsujajengissä olen nimenomaan sellainen porukka, joka on pohtinut ideoita ja toimintamuotoja nyt muutaman vuoden (tai jopa 10 vuotta) - ja päättänyt nyt viimein toimia? Siis juuri kuvailemani kaltainen posse & prosessi. :)


Kiehtova ilmiö on myös se, että SRS:n perustavan kokouksen kokoonkutsujajengissä on käsittääkseni paljon ei-pääkaupunkiseutulaisia, ja kokoontumispaikkakin on Suomen julkista roolipelitoimintaa ajatellen syrjäinen Sonkajärvi. Tämä tukee oletustani siitä, että pääkaupunkiseudulla ja parissa oikeassa yliopistokaupungissa on tarpeeksi toimintaa ja jatkuvuutta ilman roolipeliseuraa, ja että seuraa kaipaavat nimenomaan ne, jotka asuvat Suomen asutus- ja pelikeskittymien ulkopuolella. Tanssilavoja rakentavat Keskustalaiset?

Joo, on pikkuisen provoa tässä. Sellaista Soininvaaralaista sosiaalisen ja kulttuurisen ilmiön esittämistä väestörakenteen ja asutustiheyden kerrannaisfunktiona. :)

-ile
ile
 
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Loka 2007, 00:54

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja Murhe » 21 Touko 2017, 17:51

Minusta oleellisia kysymyksiä roolipeliseuran uuden foorumin myötä olisi:
- Onko odotettavaa, että käyttäjät siirtyisivät uudelle foorumille vai menetetäänkö heidät?
- Saadaanko uusia innostuneita ihmisiä ohjattua uudelle foorumille ja saadaanko heidät kotiutettua sinne?
- Pirstooko uusi / siirrettävä foorumi sceneä.
- Mikä on seuran ja foorumin suhde toisiinsa? Suomessa - tuhansien yhdistysten maassa- on myös erinomaisen huonoja esimerkkejä yhdistysten toiminnasta.
- Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain sinistä. Kuka tekee valinnat?
- Haalitaanko saman katon alle myös jotain muuta skeneen sopivaa?
- Miten uuden foorumin hallinnointi?

Ajatuksissa on siis uhkakuvat ja mahdollisuudet. Tällä hetkellä ei taida olla paljon varaa käyttäjien jakamiseen ja menettämiseen. Toisaalta uutta verta olisi myös hyvä saada.

On ollut mielenkiintoista seurata keskustelua. Havainnot ovat olleet samansuuntaisia mitä itsellänikin on ollut foorumien elämästä ja kuolemasta.
Murhe
 
Viestit: 130
Liittynyt: 08 Huhti 2005, 23:31

Re: Suomen roolipeliseuralle oma foorumi?

ViestiKirjoittaja Sam! » 22 Touko 2017, 00:42

ile kirjoitti:
Sam! kirjoitti:Vaikka uskonkin, että skene on olemassa silloinkin kun kukaan ei sitä näe, niin uskon näkyvyyden tukevan skeneä merkittävästi. Se antaa merkkejä siitä, että joku muukin tekee samankaltaisia juttuja ja yhteisesti jaetuista asioista voi myös saada ideoita omaan tekemiseensä.


Tämä toimii tietenkin silloin, kun jotkut muut oikeasti tekevät samankaltaisia juttuja. Yhtä hyvin julkinen keskustelu voi tuoda esiin sen, kuinka vähän tekijöitä on tai kuinka jokainen tekee lopulta omia juttujaan. Aika usein valmiiksi saadut jutut, esim. pelit, ovat yhden ihmisen yksin tai kahden jo aiemmin toisensa tunteneen ihmisen tekemiä, eikä esim. foorumipalautteesta ole ollut kovin paljon hyötyä. Oletan, että foorumipalaute on myös tappanut hankkeita, joista olisi ollut iloa muillekin kuin tekijälleen. Vaikea sanoa, onko homma lopulta positiviinen, negatiivinen, vai nollasumma. Pitäisi tietää niistä kaikista alasammutuista hankkeista.


Alasammuttu hanke ei tarkoita epäonnistunutta hanketta. Mielestäni hankkeen ideoijalla pitää olla oikeus tehdä uudelleenarviontia palautetta saatuaan. Jos hän sitten toteaa, että syystä tai toisesta projektin toteuttaminen alkuperäisessä muodossaan ei kannata, niin ei tässä välttämättä mitään tragediaa ole tapahtunut. Murheellisempaahan on, jos joku näkee paljon vaivaa ideansa toteuttamiseksi ja vasta sitten tajuaa tehneensä turhaa työtä.

En myöskään näe, että projektien pitäisi olla samankaltaisia, jotta niistä voi saada ideoita. Omasta puolestani voin sanoa, että seuraan larppiskeneä kiinnostuneena, vaikka en larppaamista harrastakaan. Ajatukset yhteisöllisyyden vahvistamisesta, työpajatoiminnasta peliin valmentautumiseksi ja epätäydellisten projektien hyvistä puolista ovat kaikki antaneet minulle eväitä pöytäroolipelaamiseen liittyvien pohdintojeni ja projektieni kanssa. Samalla tavalla uskon, että tieto siitä, että joku on hiljan julkaissut kotimaisen pelin voi innostaa toisia kotimaisia tyyppejä julkaisemaan oman peliprojektinsa, vaikka pelit sinänsä voivatkin olla hyvin erilaisia.

Toki voi kysyä, että missä ne rajat sitten menevät: Innostaako oman pelin julkaiseminen, jos lukee kulttuurisivuilta juttua jonkun omakustannelevystä? Voiko nykysirkuksen kiertueen toteutuksesta poimia ideoita larpin toteuttamiseen? Varmasti voi, mutta tämähän ei tee skenen sisäistä keskustelua turhaksi, vaan tarkoittaa vain sitä, että inspiraatiota voi löytää myös omaa skeneä laajemmilta vesiltä. Vasta jos näyttää siltä, että toistuvasti ne hyödyllisemmät ideat ja yleisö omille ideoille löytyvät oman skenen ulkopuolelta, niin voi miettiä omalta kohdaltaan skeneen osallistumisen järkevyyttä.

ile kirjoitti:Minkälaista jatkuvuutta sinä sitten kaipaat? Miten roolipeliseura (muoto), auttaa luomaan juuri sinulle kelpaavaa jatkuvuutta (sisältöä)? Vai haikailetko nimenomaan pysyvän muodon perään, eli esim. yksi kokoava saitti, jota seuraamalla näkisi koko skenen'?


Tämähän on mielestäni sanottu tuolla avausviestissä, jossa lainasin SRS:n esittelytekstiä: "Moni tekee arvokasta vapaaehtoistyötä roolipeliharrastuksen hyväksi, mutta työtaakka voi välillä käydä yksin raskaaksi ja saman projektin pyörittäminen vuodesta toiseen saattaa kyllästyttää. Toisaalta monella voi olla hyviä ideoita ja intoa tehdä jotain uutta tai auttaa muita, mutta yksin on vaikea päästä asiassa liikkeelle. Yhteistyö ja organisoituminen voisivat auttaa tällaisissa tilanteissa."

Mitä se on käytännössä? Henkilökohtaisesti katsottuna tällaisia kuvaukseen sopivia projekteja ovat Roolipelitiedotus ja uusien harrastajien johtaminen roolipeliharrastuksen pariin. Molempien kohdalla työtaakka on käynyt itselleni raskaaksi ja toisaalta tiedän, miten paljon enemmän voisi tehdä ja saada aikaan, jos olisi enemmän tekijöitä. Roolipelitiedotuksen kohdalla se voisi tarkoittaa mm. laajemmin skenen eri puolien uutisointia (mm. foorumipelaaminen, PFS-meininki ja kansainvälinen skene jäävät liian ohuelle käsittelylle), kattavampia ja ajantasaisempia resurssisivuja (esim. Suomi-pelien lista on epätäydellinen ja yhdistyslista ei ole ajantasainen) ja videoiden tekemistä, ettei kaikki tieto tapahtumaraporteista pelaamisen esittelemiseen olisi pelkän tekstin varassa. Uusien harrastajien johtaminen roolipeliharrastuksen pariin taas hyötyisi siitä, että osaavat PJ:t menisivät vetämään peliä muuallekin kuin ropetapahtumiin ja organisoisivat asuinpaikkakuntansa avoimet pelipöydät niin, että uudelle harrastajalle voitaisiin heti osoittaa paikka pelipöydässä.

Molempiin tarvittaisiin siis ennen muuta lisää työvoimaa ja mahdollisesti myös tuoreita ideoita, jotka tavoittavat päämäärän omia keinojani paremmin. Omin päin huutelemalla ja rekryämällä osallistujia on ollut vaikea löytää, mutta tilanne voisi olla toinen yhdistyksen kautta järjestettynä. Yhdistys toisi projekteille näkyvyyttä ja saisi toisaalta osallistumishalukkaat tulevat skeneaktiivit ohjautumaan yhteen paikkaan. Voisi kait sanoa, että SRS toimisi siis eräänlaisena skeneaktiivien työnvälitystoimistona tai verkostoitumispisteenä.

Jos katsomme historiaa, että mitkä sitten ovat tällaisia projekteja, joille olisin toivonut lakastumisen sijaan uudistumista, niin roolipelilehti on tietysti yksi. Pitäisin parempana, että Maguksen tai Roolipelaajan (tai monien muiden) lopettamisen sijaan projektille olisi löytynyt uudet tekijät. Nyt lehdestä haaveilevien pitää aloittaa tyhjästä. Roolipelien suomentamista voi pitää samanlaisena kuviona. Sitä tehtiin 1980-luvulla ja satunnaisesti 2000-luvulla, mutta tiettävästi myöhemmät suomentajat eivät ole päässeet hyötymään aiempien tekijöiden kontakteista, tietotaidosta tai näkyvyydestä. Pienet roolipelien verkkokaupat voi nähdä kolmantena esimerkkinä. Sen sijaan, että Thaumiel nyt keksii uusiksi Arkkikiven käyttämiä metodeja, niin olisihan hienoa, jos tietotaito olisi siirtynyt suoraan. Pelijulkaiseminen on samankaltainen keissi; nyt jokainen esikoisteostaan julkaiseva tyyppi kipuilee samojen omakustannejulkaisemiseen liittyvien haasteiden kanssa, kun pari kustantajaa voisivat huolehtia tietotaidon siirtämisestä ja näkyvyyden tuomisesta uusille tekijöille.

Minun nähdäkseni yhdistyksen osuus on toimia tässä eräänlaisena välittäjänä ja työrukkasena. Sen ei siis tarvitse ryhtyä julkaisemaan roolipelilehteä tai pyörittämään omaa verkkokauppaansa, vaan sen tarkoitus olisi auttaa löytämään uudet tekijät vanhojen tilalle niin, ettei sitä arvokasta kokemuksen tuomaa tietotaitoa menetetä ja ettei uusi tekijä joudu aloittamaan yleisönsä kokoamista nollasta. (Toki tämä voi toteutua myös niin, että yhdistys adoptoi arvokkaan projektin ja järjestää siihen lisää työvoimaa osana omaa toimintaansa.)

Se, mitä käytännössä sitten tapahtuu, riippuu tietysti skeneaktiiveista itsestään. Yhdistyksen johtoporras ei siis valikoi, että mikä on toteuttamisen arvoinen projekti, vaan se vain pyörittää tätä työnvälitystoimistoa, jossa projektien pitää omilla ansioillaan vakuttaa uudet tekijät käärimään hihansa. On esimerkiksi täysin mahdollista, että toiveistani huolimatta yhdistyksen kautta ei löydy yhtään uutta tekijää Roolipelitiedotukseen. Se ei tarkoita yhdistyksen epäonnistumista, vaan se kertoo vain siitä, että skenestä ei kerrassaan löydy ketään, joka olisi kiinnostunut antamaan työpanoksensa Roolipelitiedotuksen jatkumisen tai kehittymisen hyväksi.

Tietysti jos yksikään projekti ei löydä tekijöitään SRS:n kautta, niin sitten koko yhdistyksen hyödyllisyys voidaan kyseenalaistaa. Se voidaan kyseenalaistaa jo siinä vaiheessa, jos vain aniharva on edes kiinnostunut käyttämään sitä apuvoimien löytämiseen ("työnajantajapuoli") tai ilmoittautumaan vapaaehtoiseksi työn sankariksi ("työntekijäpuoli").

ile kirjoitti:Joo, on pikkuisen provoa tässä.


Joo, en vaivaidu vastaamaan provosointiin. Varmaan osaat kysyä asiallisestikin, jos jokin askarruttaa. Ehkä tuo pitkä selitykseni kuitenkin avaa joitakin hämäräksi jääneitä kohtia. Sinänsähän tämä yhdistyskuvio on spekulatiivinen prosessi, jossa siis keskustelemme siitä, mitä yhdistys voisi olla. Se, mitä se lopulta on vai onko mitään, päätetään vasta 3. kesäkuuta perustamiskokouksessa.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 729
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja ile » 22 Touko 2017, 11:23

Noniin, nythän keskusteluun saatiin taas konkretiaa. :)

Roolipelitiedotus saisi huimasti lisää potkua, jos se lyöttäytyisi yhteen Lokin kanssa. Nyt uudelleen syntyneenä ja tiheästi ilmestyvänä Loki tekee mun mielestäni verrattoman hyvää työtä roolipelaamisen monimuotoisuuden esittelemisessä henkilökohtaisesti ja moniäänisesti. Se on myös tämän päivän suomalainen roolipelilehti. Jossain sivupalkissa voisi olla muutama pysyväislinkki Roolipelitiedotuksen kaltaisiin esittelyteksteihin ja -listoihin. Noin muuten roolipeliuutiset löytää googlaamalla ja/tai kärkkymällä somessa. Somen myötä jokainen on tiedottaja ja tomittaja, eikä kenenkään tarvitse tehdä sitä veren maku suussa. Aivan hulvattoman hauskaa on se, että googlaamalla 'roolipeli' löytää nykyään paljon roolaamista, mikä laajentaa harrastuksen ilmettä huomattavasti esim. Roolipelitiedotuksen näköpiirin ulkopuolelle.

Suomalaisten roolipelien nimikelistan kerääminen saattaisi kiinnostaa Tampereen Pelimuseota. Kannattaa varmaan olla yhteydessä heihin. Siellähän on roolipelaaja tai kaksi töissä, ainakin oli. Noin ylipäätään varsinkin obskuurien omakustanteiden ja nettilevitettyjen lehdyköiden tai kirjojen dokumentoiminen on sellaista museo- ja arkistoalan työtä. Henk.koht. en ole kovin varma, että kaikkea edes kannattaa dokumentoida. Hyvä otos riittää.

Roolipelejä on tätä nykyä myös niin mahdoton määrä, että vanhatkin pelit ovat uusia monille. Siksi käsitys siitä, mistä pitää kertoa ja tiedottaa ihmisille 'uutena' on täysin yksilöllinen. Kannattaa myös muistaa, että Amerikan, Euroopan tai edes Ruotsin uutiset eivät usein ole kovin konkreettista informaatiota suomalaisesta näkökulmasta. Pelitilastot ja palkinnot muualla eivät välttämättä lainkaan korreloi suomalaisen skenen kanssa. Siksi Lokin kaltaiset henkilökohtaiset katsaukset siihen, mitä täkäläisessä skenessä oikeasti tehdään ja tapahtuu mikrotasolla, ovat tavattoman paljon proaktiivisempia kuin näennäisobjektiivinen tiedottaminen.



Roolipelaamisen esittely uusille ihmisille on kieltämättä hankala keissi, koska se on niin työlästä ja potentiaalisesti turhaa. Isot pelitapahtumat ovat hyviä, koska sinne tulee oikeasti kiinnostuneita ihmisiä pyytämättä ja omin jaloin. Koulujen, kirjastojen ja nuortentalojen pelinurkkauksen vetäminen on hienoa soihdunkantamista, mutta siihen on syynsä, miksi opettajille, kirjaston henkilökunnalle ja nuortentalojen toiminnan vetäjille maksetaan palkkaa. Se on raskasta työtä, ja lasten kanssa toimiessa on myös vastuita ja juridiikkaa.

Ehkä kulttuuri- ja taideapurahoilla voisi tuottaa näkyvyyttä ja tapahtumia? Erilaiset roolipelihankkeethan ovat saaneet ajoittain rahoitusta sitä kautta, jopa Suomessa. Tässä jokin yksilöitä suurempi konsortio on tarpeen, kuten Pohjoismaisen Roolipelaamisen Seura on onnistuneesti osoittanut. Jos SRS:n perustajissa on innokkaita tähän työhön, näen yhdistyksen perustamisessa paljonkin järkeä. Kai SRS muuten on tiiviisti yhteydessä PRS:n ihmisiin (seura sinällään taitaa jo olla puoliunohtunut)?

A propos, 5-10 vuotta takaperin jotkut tahot Suomessa kokosivat jengiä Tarinapelaamisen Seuraan - tai seuran perustamiseksi. Ideana oli roolipelien ja roolipelihtävien toimintojen kattojärjestönä toimiminen. Oletko, Sami, tietoinen tästä hankkeesta, sen takana puuhanneista ihmisistä ja hankkeen kohtalosta? (Minä en tiedä asiasta kuulopuheita enempää. Oulun/Rovaniemen Ollilta kuulin silloin. Yhdistysrekisteristä ei mitään tällaista löytynyt.)



Noin yleensä oma kokemukseni on, että roolipeliskene on toimiva ja rikas, kun keskittyy itse asiaan, eli pelaamiseen ja ihmisiin. Suomi ei ole mikään erämaa, jossa pitää huudella ja polkea väkisin pystyyn hankkeita, jotta roolipelaamista olisi enemmän. Roolipelaaminen ei toimi keskitetysti ja tiedottamalla, vaan ihmisten verkostoina. Siitä seuraa myös skenen impulssimaisuus ja tietty edes takas vellominen. Se kun on ihmisyhteisöjen luontainen tominnan ilme. Kuten Sami on itse monesti todennut, roolipelaaminen usein opitaan toisilta. Näiltä kaverien kavereilta kyselemällä pääsee jo pitkälle. Loppu on kiinni omasta aloitekyvystä ja ennakkoluulottomuudesta. Väkisin ei ketään tarvitse vetää tai työntää roolipelien pariin.



Pääasiani, eli tilastotieto suomalaisten roolipelifoorumeiden luonteesta (tähän asti), tuli varmaankin jo aiemmissa viesteissä selväksi. Sitä tietoa voi ja saa käyttää uuden ideoimisen pohjalla. Ja saa kysyä, jos haluaa jotain tarkennuksia. Mitattavaa tietoa löytyy rutkasti enemmän kuin mitä edellä tiivistin.



Onnea kaikille roolipelihankkeille! Tämä ei ole ensisijassa vakava ja työläs vaan ennen kaikkea kiva ja sosiaalinen harrastus. :)

Kannatan tanssilavojen rakentamista myös kyliin, ei vain kaupunkeihin! :)

Hyvää kesän alkua! :D

-ile
ile
 
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Loka 2007, 00:54

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja Sam! » 22 Touko 2017, 16:21

ile kirjoitti:Roolipelitiedotus saisi huimasti lisää potkua, jos se lyöttäytyisi yhteen Lokin kanssa.


Käsittääkseni Lokin perustajat tiesivät kyllä Roolipelitiedotuksen olemassaolosta ja sen tavoitteesta olla yhteisöblogi, mutta he halusivat tehdä oman jutun. Samoin Lokin uudelleenherättäjät näkivät paremmaksi jatkaa Lokin parissa kuin yhdistää sitä Roolipelitiedotuksen kanssa. En siis usko, että Lokin väellä olisi kiinnostusta yhdistymiseen.

ile kirjoitti:Suomalaisten roolipelien nimikelistan kerääminen saattaisi kiinnostaa Tampereen Pelimuseota. Kannattaa varmaan olla yhteydessä heihin.


On oltu tämän SRS-projektin tiimoilta. Heillä on kuulemma riittävästi tekemistä omissa jutuissaan. Sähköisen pelikirjaston kokoaminen Forge & Illusion -sivustolle on oma projektinsa, joka käsittääkseni myös kamppailee työvoimapulan kanssa. Tämän pelikirjaston tyypeistä ei ole kovin paljoa kuulunut tämän yhdistysprojektin edistämisen mittaan, mutta ymmärtääkseni he ottaisivat mielellään uudet tekijät joukkoonsa, että projektille saataisiin jatkuvuutta ja kattavuutta.

ile kirjoitti:Kai SRS muuten on tiiviisti yhteydessä PRS:n ihmisiin (seura sinällään taitaa jo olla puoliunohtunut)?


On oltu, mutta vastausta ei ole pariin kuukauteen saatu. Toisen käden lähteestä kuulin, että heillä olisi juuri nyt muita kiireitä.

ile kirjoitti:A propos, 5-10 vuotta takaperin jotkut tahot Suomessa kokosivat jengiä Tarinapelaamisen Seuraan - tai seuran perustamiseksi. Ideana oli roolipelien ja roolipelihtävien toimintojen kattojärjestönä toimiminen. Oletko, Sami, tietoinen tästä hankkeesta, sen takana puuhanneista ihmisistä ja hankkeen kohtalosta? (Minä en tiedä asiasta kuulopuheita enempää. Oulun/Rovaniemen Ollilta kuulin silloin. Yhdistysrekisteristä ei mitään tällaista löytynyt.)


Olisiko se voinut toteutua Kuudes rinki -nimisenä yhdistyksenä? Kuudes rinkihän on käsittääkseni tuollainen kerronnallista pelaamista edistävä yhdistys, joka toimii Oulun seudulla. En itse tiedä sen toiminnasta sen kummemmin, mutta SRS:n valmisteluporukassa on mukana Nuppu Soanjärvi, joka on pitkäaikainen oululainen skeneaktiivi. Hänen varmaankin tietää aiheesta enemmän. Tietääkseni yhdistyksiin ei kuitenkaan ole oltu erityisen laajamittaisesti yhteyksissä, koska SRS:n on tarkoitus olla skeneaktiivien yhteinen kanava eikä koko monimuotoista harrastuskenttää edustava kattojärjestö, joka haalisi yhdistysjäseniä.

ile kirjoitti:Pääasiani, eli tilastotieto suomalaisten roolipelifoorumeiden luonteesta (tähän asti), tuli varmaankin jo aiemmissa viesteissä selväksi. Sitä tietoa voi ja saa käyttää uuden ideoimisen pohjalla. Ja saa kysyä, jos haluaa jotain tarkennuksia. Mitattavaa tietoa löytyy rutkasti enemmän kuin mitä edellä tiivistin.


Jees, kiitoksia näistä. Foorumin perustamistahan tämä ketju alunperin käsitteli, ja foorumeita koskeva tieto, jota olet kerännyt ja koostanut, on arvokasta. Kiitos työstäsi yhteisen skenen hyväksi!

Murhe kirjoitti:Minusta oleellisia kysymyksiä roolipeliseuran uuden foorumin myötä olisi:
- Onko odotettavaa, että käyttäjät siirtyisivät uudelle foorumille vai menetetäänkö heidät?
- Saadaanko uusia innostuneita ihmisiä ohjattua uudelle foorumille ja saadaanko heidät kotiutettua sinne?


Tämähän se keskeinen kysymys ilman muuta on. Suomen roolipeliseuran foorumi toimisi kyllä jäsenten omien hankkeiden käsittelyyn ja pohdiskeluun, mutta en tiedä saataisiinko sinne tulemaan uusia tyyppejä. Ile tuossa aiemmin puhui kuplautumisesta, mikä voi tapahtua vaikka kyseessä olisi julkinen foorumikin. Voi esimerkiksi miettiä, missä määrin Pelilauta-foorumi onnistui alunperin keräämään pöytäpelisuunnittelijoita rivistöihinsä. Sinänsä näkisin kuitenkin hyväksi, että esimerkiksi Roolipelitiedotuksen uudistamista koskeva keskustelu tapahtuisi julkisesti jollain foorumilla, jotta se olisi muidenkin nähtävissä & osallistuttavissa ja jälkipolville dokumentoituna sen sijaan, että se käydään yksityisesti esim. sähköpostilla.

murhe kirjoitti:- Pirstooko uusi / siirrettävä foorumi sceneä.


Uusi foorumi voi pirstoa skeneä, jos sen keskustelut olisi voitu käydä myös jossain aiemmalla foorumilla. En kuitenkaan näe, että meillä tällä hetkellä olisi mitään yhteistä ja julkista foorumia, jossa asiat olisi hyvä käsitellä. Roolipelit.net:n omistajan yhteystietoja kukaan ei näytä tietävän, joten hänen kanssaan neuvotteleminen on hankalaa. Facebookin käyttöliittymän ongelmista on ollut puhetta jo aiemminkin. Lisäksi monet nykyiset FB-ryhmät kuten vaikka Roolipelaajien Suomi ovat suljettuja ryhmiä, joita ryhmän ulkopuoliset henkilöt eivät voi seurata. Suomen Pathfinder Societyn uusi foorumi olisi luonteva paikka, joskin se foorumi on aika voimakkaasti profiloitunut oman juttunsa ympärille, eikä ole ehkä niinkään yleinen keskustelufoorumi.

murhe kirjoitti:- Mikä on seuran ja foorumin suhde toisiinsa? Suomessa - tuhansien yhdistysten maassa- on myös erinomaisen huonoja esimerkkejä yhdistysten toiminnasta.
- Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain sinistä. Kuka tekee valinnat?
- Haalitaanko saman katon alle myös jotain muuta skeneen sopivaa?
- Miten uuden foorumin hallinnointi?


Uuden foorumin perustaminen tarkoittaisi tietysti monia tehtäviä, jotka eivät liity pelkästään foorumin pystyttämiseen vaan myös sen ylläpitämiseen (moderointi yms.). Työvoimaa siis tarvittaisiin. Muuten en ehkä oikein saa kiinni noista kysymyksistäsi. Haluatko vähän selventää niitä?
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 729
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja ile » 23 Touko 2017, 08:16

Surullista kuultavaa tuo toimijoiden haluttomuus yhteistoimintaan. Mä nään tilanteen siten, että SRS on jo epäonnistunut, jos nykyisiä aktiiveja ei ole saatu mukaan (tai jos nykyisiin aktiviteetteihin ei ole haluttu mennä mukaan). Sinällään tilanne ei yllätä, sillä se on ihan sama kuin silloin 80/90-lukujen taitteessa, kun vastaavaa koko Suomen kattavaa seuraa rakenneltiin. Hajanaisuus tuntuu skenen lainalaisuudelta. Yksilöt ja pienyhteistö haluavat tehdä omia juttujaan, omilla tavoillaan. Missä ei sinällään ole mitään väärää.

Kuudes rinki se saattaa olla. Nimi on tuttu, mutta olin unohtanut tämän.

Pelilaudan keskusteluista 2014-2016 n. 80 % käytiin Pathfinderin puolella. Uusia aktiiveja tuli käytännössä vain sinne. Lisäksi varsinaisen roolipelikeskustelun osuus oli selvästi alle 20 %, kun peliseuran haku ja skenetiedotus lasketaan pois. Tämän tiedon perusteella uskaltaisin kysyä PFS-porukoilta, saako SRS:n palsta tulla heidän nykyisen fooruminsa kylkeen. Sen ei pitäisi lisätä trafiikkia paljon, ja jos joku SRS:n tyyppi rupeaisi sen keskusteluosion moderaattoriksi, ei PFS-porukan tarvitsisi edes ajatella koko asiaa.

PFS:n kanssa samalla foorumilla toimiminen olisi nähdäkseni kannatettavaa kahdesta syystä:
1) PFS on aidosti monipaikkakuntainen ja monikeskinen yhteisö. SRS haluaa olla samanlainen.
2) Pelilaudan perinne on vielä mielissä, joten tällaiselle järjestelylle on olemassa toimiva esimerkki.

SRS:n ei kannata omilla ratkaisuillaan lisätä hajaannusta. Ja jos se tai sen toiminnot tai - aivan kamalaa - sen toimijat eivät ole tervetulleita mihinkään olemassaolevaan yhteisöön, koko homman juju on menetetty jo ennen alkua. Vähintäänkin kannattaa harkita, käyttääkö sanaa 'Suomi'. Se voi tuntua muiden skenetoimijoiden mielestä yhtä harhaanjohtavalta kuin Perussuomalaiset tai 'The Finns'. Enkä nyt mitenkään viittaa politiikkaan, vaan maan nimen käyttöön yhdistyksen nimessä, joka ei todellakaan edusta koko maata. Sellainen ei yleensä maistu hyvältä, ja vain lisää antipatioita.

Silti, aina kannattaa yrittää. Muuten ei koskaan tiedä, voisiko onnistua.

-ile
ile
 
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Loka 2007, 00:54

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja Sam! » 23 Touko 2017, 21:34

ile kirjoitti:Surullista kuultavaa tuo toimijoiden haluttomuus yhteistoimintaan. Mä nään tilanteen siten, että SRS on jo epäonnistunut, jos nykyisiä aktiiveja ei ole saatu mukaan (tai jos nykyisiin aktiviteetteihin ei ole haluttu mennä mukaan). Sinällään tilanne ei yllätä, sillä se on ihan sama kuin silloin 80/90-lukujen taitteessa, kun vastaavaa koko Suomen kattavaa seuraa rakenneltiin. Hajanaisuus tuntuu skenen lainalaisuudelta. Yksilöt ja pienyhteistö haluavat tehdä omia juttujaan, omilla tavoillaan. Missä ei sinällään ole mitään väärää.


Kyse ei välttämättä ole niinkään haluttomuudesta yhteistoimintaan, vaan luontevista yhteistoiminnan tapojen puutteesta ja/tai ajallisista rajoituksista. Ei esimerkiksi ole sanottua, että vaikkapa kotimaiset pelisuunnittelijat voisivat kovin ihmeesti tehdä yhteisprojekteja. Kuten viestissäsi totesitkin, monella on se oma visio kirkkaana mielessä, jota haluaa seurata. Toisilta ei siis ehkä niinkään tarvita apua siihen varsinaiseen aktiviteettiin, vaan ongelmat ovat enemmän omaan ajankäyttöön ja osaamiseen liittyviä. Samoin lienee aika tyypillistä, että se oma touhuaminen vie harrastusajan niin tehokkaasti, ettei pysty osallistumaan toisten projekteihin vaikka haluaisikin.

Tarkoitan siis, että yhteistoiminta ei ole itseisarvo, vaan sitä pitää tehdä, jos siitä on hyötyä. Näkisin tämän menossa olevan SRS:n valmisteluvaiheen olevan nimenomaan sen tunnustelemista, että onko tällaiselle yhteistoiminnalle edellytyksiä ja kysyntää. Loppusumma tästä on käsittääkseni tarkoitus olla esillä perustamiskokouksessa.

ile kirjoitti:Tämän tiedon perusteella uskaltaisin kysyä PFS-porukoilta, saako SRS:n palsta tulla heidän nykyisen fooruminsa kylkeen. Sen ei pitäisi lisätä trafiikkia paljon, ja jos joku SRS:n tyyppi rupeaisi sen keskusteluosion moderaattoriksi, ei PFS-porukan tarvitsisi edes ajatella koko asiaa.


Joo, Suomen PFS on luonteva yhteistyökumppani, johon oltiinkin yhteyksissä heti tämän projektin alkuvaiheessa. Yhteisen foorumin perustamisen mahdollisuutta pohdittiin, mutta PFS meni sitten perustamaan oman fooruminsa. Käsittääkseni ovi on kuitenkin auki yhteistyön toteuttamiseen heidän kanssaan. Halusin kuitenkin nostaa foorumikysymyksen keskuskeltavaksi myös tällä keskustelupalstalla, jotta mikään skenetaho ei tuntisi itseään lähtökohtaisesti ulossuljetuksi.

ile kirjoitti:Vähintäänkin kannattaa harkita, käyttääkö sanaa 'Suomi'. Se voi tuntua muiden skenetoimijoiden mielestä yhtä harhaanjohtavalta kuin Perussuomalaiset tai 'The Finns'. Enkä nyt mitenkään viittaa politiikkaan, vaan maan nimen käyttöön yhdistyksen nimessä, joka ei todellakaan edusta koko maata.


En itse näkisi, että yhdistyksen nimen sopivuus mitataan sillä, onko sillä heti perustettaessa koko toimintakenttä hallussaan. Pikemminkin pitäisin nimeä sopivana, jos se kertoo, mikä on yhdistyksen toiminnan päämäärä. En esimerkiksi odota, että Suomen kirjailijoiden seuralla olisi heti alussa kaikki kotimaiset kirjailijat jäseninään tai jäseniä edustavasti ympäri maata kaikista erilaisista kulttuuri- ja sosiaaliluokista, vaan että yhdistys on avoin kaikille suomalaisille (tai Suomessa toimiville) kirjailijoille. Se kai siinä Perussuomalaisten nimessä joitakin tyyppejä ärsyttää, että puolueväki on jo valmiiksi määritellyt mitä se perussuomalaisuus on sen sijaan, että puolue olisi avoin kaikille, jotka kokevat itsensä perussuomalaisiksi ja saisivat tulla mukaan toteuttamaan oman näkemyksensä mukaista politiikkaa.
Osta Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Blogini tarinankerronnasta: Mythopoeia
Sam!
 
Viestit: 729
Liittynyt: 09 Joulu 2004, 18:33
Paikkakunta: Teuva

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja ile » 24 Touko 2017, 08:33

Hyviä pointteja kaikki.

Ei mulla muuta kuin tsemppiä! :)

-ile
ile
 
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Loka 2007, 00:54

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja Nuurori » 24 Touko 2017, 22:24

Näistä olemassaolevista toimijoista, joita ei olla saatu mukaan, niin ei mikään niistä ole ollut ikuisesti ja ole ikuisesti. Se hidastaa lähtöä, mutta ne jotka jäävät ulkopuolelle voivat yhtä hyvin vain häipyä unohduksiin. Massat sen ratkaisevat, että onko tälle kysyntää, eivät ne, jotka eivät ole massoja tähänkään asti kiinnostaneet.
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja ile » 26 Touko 2017, 11:25

Nuurorilta tosi hankalasti tulkittava viesti, joka ohjaa keskustelun vallan toisille raiteille.

Mikä kiinnostaa tai on kiinnostanut massoja?

Burgerin ja Miskan hommat on kiinnostaneet massoja, ja Ropecon ja Tracon, ja 'Roolipelaajien Suomi'. Ehkä PFS voidaan nähdä jonkinlaiseen massa-asteeseen yltävänä. Esim. Myrskyn sankarit oli onnistunut hypetys, mutta vedettiin nopeasti pois kirjakauppojen hyllyiltä, ja elää nyt samanlaisena erikoiskauppojen tuotteena kuin kaikki muutkin suomalaiset roolipelit. Muuten 2010-luvulla on nähty myös paljon pirstoutumista, keskustelujen kuihtumista ja ihmisten hakeutumista pienempiin piireihin, omiin juttuihinsa, kirjoittelemaan omia blogejaan ja toimimaan omissa verkostoissaan hyvin erilaisten päämäärien saavuttamiseksi, tai vain omien juttujensa päiväkirjadokumentoinniksi.

Peliskenen moni-ilmeisyys on ilman muuta lisääntynyt, kun netin välityksellä aiemmin piilossa toimineita proggiksia on noussut entistä enemmän esiin. Julkaisukynnystä ei nykyään käytännössä enää ole, kaikki ideat saa esille blogeina ja pdf:nä. Mutta 'massojen' liikehdinnästä se ei vielä kerro mitään.

Tapahtumapöhinöistä ja blogien tilaaja- ja lukijaluvuista voidaan tehdä toiveikkaita päätelmiä. Mutta kuinka moni Ropeconin ja Traconin kävijöistä on kiinnostunut roolipelaamisesta, ja onko tämän porukan absoluuttinen ja suhteellinen osuus muuttunut johonkin suuntaan viime vuosina? Mä en ole keksinyt luotettavia mittareita sille, miten näitä asioita voisi suhteuttaa toisiinsa tai oletettuun roolipelaavaan 'massaan'. Otetaan nyt esim. 'skenejournalismi'. Miten Roolipelitiedotuksen 10 vuoden aikana saamat 29 seuraajaa suhteutuvat Lokin lyhyemmässä ajassa saamaan yli 400 tykkäykseen Facebookissa? Nämä eivät ole yhteismitallisia. Silti nämä ovat ainoa data konkreettisista valinnoista, joita ihmiset on tehneet, että seuraako ja tykkääkö. Katselukerrat eivät kerro, onko käyty vahingossa vai toistuvasti ja tarkoituksella, ja onko pidetty kivana tai hyödyllisenä. Esim. roolaajat googlaavat paljon roolipelien perään, mutta Roolipelitiedotus tai Loki tuskin antavat heille mitään.

Skenepöhinät voivat olla hyviä ja blogeja ja pelisuunnittelua voi tulla lisää myös silloin, kun 'massojen' kiinnostus on pienenemään päin. Tarjonnan lisääntyessä se saattaa tavoittaa useampia, tai ainakin samat ihmiset usemman kertaa vuodessa. Mutta käyttääkö porukka hyväkseen lisääntynyttä tarjontaa ikäänkuin passiivisina kuluttajina? Onko esim. 'peliä pyynnöstä' nähtävä palveluna, jolla muutoin pelaamattomia 'massoja' peluutetaan. Pelaavatko ihmiset entistä enemmän myös pelitapahtumien ulkopuolella? Tuleeko aktiivisen harrastamisen piiriin enemmän ihmisiä kuin lähtee pois? (Passiivisena harrastuksenahan roolipelit ovat ikuisia, jokainen kerran harrastanut voi perustellusti määritellä itsensä roolipelaajaksi kuolemaansa saakka.)

Uudet aloitteet ovat siksikin tervetulleita, että ne tavallaan mittaavat ja näyttävät, onko olemassa sellaisia 'massoja', joita tällaisilla aloitteilla voi saada liikkeelle. Tietenkin toivomme, että on! :)

-ile


PS. Oikeastaan koko 'massojen' skene on uskon asia: uskooko johonkin omaa peliharrastustaan suurempaan skeneen, vai katsooko ennemmin sitä, mikä on oman pelaamisen konkreettinen viitekehys. Uskon takana on aina toivo, toivon takana jonkinlainen puutteellisuuden tunne. Esim. Sami ja minä olemme tässä mielessä täysin kolikon eri puolilla, vaikka kolikko on sama. Mulla puutteellisuuden tunnetta ei ole, Samilla se läikähtää toistuvasti esiin viimeisen 10 vuoden viestinnästä. Sami on tyytymätön, ja siksi hänellä on toiveita ja odotuksia skenen ja 'massojen' suhteen, ja hän myös työskentelee niiden eteen - ja naiivisti luokittelee ihmisiä sen mukaan, missä määrin he ovat mukana hänen hyväksi näkemässään toiminnassa tai eivät. Minä olen tyytyväinen, ja siksi en toivo ja odota muilta mitään. En ole 'skeneaktiivi', enkä pyri toimimaan 'skenen hyväksi' - kunhan harrastuksekseni lätisen netissä sekä dokumentoin omia pelejäni ja mitattavia skeneilmiöitä.
ile
 
Viestit: 68
Liittynyt: 23 Loka 2007, 00:54

Re: Suomen roolipeliseuran perustamisesta

ViestiKirjoittaja Nuurori » 27 Touko 2017, 17:19

Sori epäselvyydestä. En nykyään jaksa paljoa kirjoitella. Tarkoitin lähinnä, ettei sillä mun mielestä oo kauheesti väliä, saadaanko nykyiset toimijat mukaan vai ei. Parempi jos saadaan, mutta mitään ratkaisevaa merkitystä sillä ei ole.
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44

Edellinen

Paluu HYPE

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php