Valmiin materiaalin laatu D20 sekä vanhat että uudet edit.

Dungeons & Dragons 3.x, 4e, 5e, Pathfinder, Heroes Against Darkness...

Valvojat: Thaumiel_Nerub, vader

Valmiin materiaalin laatu D20 sekä vanhat että uudet edit.

ViestiKirjoittaja Maxxx_Royall » 30 Syys 2016, 15:14

En ole varsinaisesti pitkään aikaan pelauttanut mitään valmista materiaalia, millekään juuri sille tarkoitetulle sääntöjärjestelmälle vaan olen ryöstöviljellyt moduleita omiin tarkoitusperiini.

Olen kuitenkin havainnut, että useat kaupallisettuotteet virallisissa tuotantolinjoissa, ovat hyvinkin vaihtelevan laatuisia. Osa voi olla yllätävän nerokkaita ja osa on hypestä huolimatta melko meh. kamaa, joskus jopa on joutunut toteamaan että teinivuosien DMnä ruutuvihkoseikkailutkin olivat laatumateriaalia tähän shaibaan verrattuna mitä nyt lamaan lävitse.

Otetaanpa klassinen esimerkki: alkuperäinen Ravenloft I6 9075, peli jota höylättiin, viilattiin ja peli testautettiin viisi kokonaista vuotta ennen julkaisua, sellaisten nimien kuin Tracy ja laura Hickmanin toimesta. Silti minun rehellinen mielipiteeni on lopputulos on melko keskinkertainen. Toki oman aikansa perspektiivissä 80-luvun alkupuolella tämä oli varmasti melko huima tuote ja iso peräruiske luolaryömintä A. dunqulle aikanaan. Silti melkein väitän että olen joskus ollut itse pelaamassa aivan yhtä hyvää ruutuvihko seikkailua kläppinä.

Onko samanlaisia havaintoja muilla ja toki voi listailla hyviä ja huonoja esimerkkejä samasta aiheesta.
Maxxx_Royall
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas

Re: Valmiin materiaalin laatu D20 sekä vanhat että uudet edi

ViestiKirjoittaja Nuurori » 01 Loka 2016, 16:45

Joo. Vedin taannoin Temple of Elemental Evilin, ja se itse luolastoseikkailuosuus on keskinkertaista paskaa. Ite asetelma on toimiva, mutta sitä ei voi missään tapauksessa käyttää avaimet käteen-periaatteella. Jouduin lisäämään uutta ja muuttamaan olemassaolevaan paljon, ja koska kutienkin halusin, että kokemus on uskollinen alkuperäiselle ja old skool meiningille, niin jouduin sitten sen takia vielä aivan erityisesti näkemään vaivaa.

Hyvähän siitä tuli. 35 sessiota taisi mennä. Sitä itse luolaa ei silti lopulta koluttu kun ehkä neljäsosa, ja sekin mitä koluttiin, oli koko ajan vaarassa olla tylsää.
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas

Re: Valmiin materiaalin laatu D20 sekä vanhat että uudet edi

ViestiKirjoittaja Maxxx_Royall » 04 Loka 2016, 22:03

Jatkaakseni, niin toki tuossa sitten ilmeni asioitakin, joihin pidemmän tuumailun jälkeen olen tykästynytkin. Ajatuksena se että jos aligment järjestelmä on käytössä oli mahdotonta tunnistaa muuta kuin lainmukaisuus, kaaottisuus tai neutraalius mystisin keinoin, seikka mikä tekee esim. Hannibal Lecter tyylisen Neutral Evil hahmon pelaamisesta hahmona tai npcnä osana ryhmää mahdollisemmaksi kuin normaalisti olisi. Kaiken kaikkiaan olen kokenut tämä ajatuksen high fantasyn ja gothic horrorin yhteen linttaamisen ei niin kovin toimivana kokonaisuutena. Toisaalta sitten kun ajattelinkin kokonaisuutta enemmänkin nihilistisen harmaanmaasta survival horrorin ja fantasian yhdistelmänä kokonaisuus vaikuttaa heti paremmalta.

Mitä enemmän on tullut materiaaliin nyt perehdyttyä niin jotain sisälöllisiä helmiä sieltä aina löytää, tuotteiden yleinen laatu ei kuitenkaan ole ihan sitä parasta mitä on käsissään pitänyt.

Esimerkiksi koko Ebonbane idea oli mielestäni sikäli loistava, että päätin käytää sitä melkein suoraan yksi yhteen. Kuka ikinä tuon on keksinytkään, niin mestaritason trollaus ettei paremmasta väliä. Seurauksia sikälikin, että jos ikinä itse päätyisin pelaamaan vielä en ikinä valitsisi enään miekkaa aseekseni ihan tuon takia.

http://www.fraternityofshadows.com/wiki/Ebonbane

edit. oikeinkirjoitusta korjattu, hyvä huomata taas että olen edelleen se herra Tossavainen, yhtä epä fluentti molemmilla kotimaisilla, eikä oleilut Puolassa ja Kataloniassa ole asiaa auttaneet. https://www.youtube.com/watch?v=2QEKpCwBg_8
Maxxx_Royall
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas

Paluu D20 Fantasia