Haarniskat

Valvoja: Thaumiel_Nerub

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja lare290 » 15 Loka 2014, 18:38

Eragon-leffastahan tuo on. Kirjassa se ainakin sanoi että suomupanssari, mutta tuo ei taida olla lähelläkään :D
-Montako roolipelaajaa tarvitaan hehkulampun vaihtamiseen?
-Kaksi, yksi heittää noppaa ja toinen kertoo vaihdon onnistuneen.
Avatar
lare290
 
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Touko 2013, 20:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 15 Loka 2014, 19:05

No näyttää se kuitenkin jännältä leffassa.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja AndyS » 18 Loka 2014, 23:45

Rooman legioonien levypanssari eli lorica segmentata keksittiin vasta joskus vuoden 50j.Kr. tienoilla. (Jotkut tosin sijoittavat tämän muutaman vuosikymmenen aiemmaksi.) Esim. Caesarin legioonat käyttivät lorica hamataa eli rengaspanssaria. Jälkimmäiseen laitettiin muuten usein olkapäille kaksinkertainen rengaspäällyste koska olkapäihin osuu helposti jos lyö miekalla ylhäältä alas joten ne pitää suojata hyvin. Levypanssari oli tosiaan kevyempi kuin rengaspanssari ja suojasi paremmin, mutta se oli ns. korkeamman teknologian tuote kaikkine nivelineen ja solkineen ja se jäikin 200-luvulla pois käytöstä kun valtion taloustilanne ja muukin tilanne huononi ratkaisevasti.

Roomalaisillahan oli käytössä lähinnä rintahaarniskat, jotka ovat paljon kevyempiä kuin keskiaikaiset täyspanssarit. Lorica hamata painoi noin 10-12kg ja lorica segmentata 8-9kg.

Roomalaisten nahkahaarniskoista ei tosiaan ole ihan yksimielisyyttä koska nahka ei säily arkeologisissa löydöissä kuin ihan poikkeustapauksessa. Roomalaisilla kirjailijoilla taas oli sellainen rasittava tapa, että he eivät kuvanneet ympäristöä kovin tarkasti koska olettivat lukijoiden tietävän muutenkin millainen joku haarniska tai ase on. Sen ajan tyylissä keskityttiin enemmän ylimysten tekemisiin ja puheisiin. Esim. Caesar ei mainitse Gallian Sodassa kertaakaan että hänen miehillään on haarniskat, vaikka se asia kyllä muuten tiedetään ihan varmasti.

Lorica segmentatan rakenne selviää hyvin tästä videosta: https://www.youtube.com/watch?v=BzTt2uKUhYk
AndyS
 
Viestit: 168
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 22:19

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 20 Loka 2014, 10:11

Näitä haarniska asioitahan voi pohtia vaikka loputtomiin, mutta miksi ei käyttäisi jonkun valmiin roolipelin valmista haarniskasysteemiä? Joka pelissähän kuitenkin on omansa ja jotkut aika hyvin mietittyjäkin.

edit. Nämä aseet ja haarniskat ovat muuten kyllä minun lempiaihetta pohtia omassa päässä, mutta käytännön kannalta ajattelisin, että ottaisin jonkin valmiin pelin ja käyttäisin sitä, vaikka se ei olisikaan 100% mieleinen. Jonkin pahimman bugin saattaisin muuttaa.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Miihkali » 20 Loka 2014, 10:48

Tarkoitukseni onkin käyttää BRP:tä / RuneQuestia, jossa on minusta juuri sopivan yksityiskohtainen ja realistiselta kalskahtava mekaniikka (ei sama kuin oikeasti realistinen) ja joka on jo valmiiksi tuttu ja turvallinen. Lähinnä minua siinä onkin häirinnyt haarniskojen taakka, joka ei vastaa todellisuutta, vaan taakka siis kasvaa suojauksen mukana ja levypanssari painaa enemmän kuin ketju, jne. Muutamia talon sääntöjä tulee varmasti uitettua mukaan. Siksi ajattelin, että säätäisin samantien haarniskojakin hippasen, mihin liittyen onkin tullut paljon hyvää infoa. Roolipelistä oppii vaikka mitä, se lienee siis kaikkein yleishyödyllisiin saatananpalvonnan muoto.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja AndyS » 20 Loka 2014, 16:45

No nuohan on erittäin helppo muuttaa kun vaihtaa vain panssarien taakka-arvoja ja tarvittaessa suojausarvoja. Mielestäni rengaspanssarin suoja on siinä myös yliarvioitu verrattuna levypanssariin.

Se on muuten suomeksi nimenomaan rengaspanssari eikä mikään ketjupanssari, joka on anglismi chain mailista.
AndyS
 
Viestit: 168
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 22:19

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 20 Loka 2014, 18:30

Pitääpä muistaa tuo rengaspanssari. Onhan se ringmail joissakin yhteyksissä.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Miihkali » 20 Loka 2014, 18:40

Joo. Tällä hetkellä ajattelin käyttää seuraavia:

Pehmusteet: 1 suojapiste (taakka 5)
Pehmeä nahka: 2 suojapistettä (taakka 5)
Kova nahka: 3 suojapistettä (taakka 5)
Suomu: 5 suojapistettä (taakka 25)
Rengas (kiitos täsmennyksestä): 6 suojapistettä (taakka 25)
Levy: 8 suojapistettä (taakka 20)

En löytänyt tarkkaa tietoa, paljonko suomuhaarniska painaa, joten laitoin sen taakan samaksi kuin rengashaarniskalla. Jälkimmäinen kun kuulemma on notkea, mutta painava. Suomu taas on jäykkä ja hankaloittaa liikkumista, joten ehkä se sitten vastaavasti on keveä. :) Pelkkä pelimekaaninen pyöristys. Jos jollain on parempaa tietoa, niin kertokoon.

Sitä olen vielä miettinyt, pitäisikö haarniskoiden tapa suojata erityyppisiltä aseilta eri tavoin ottaa jotenkin huomioon. Ei kai.

EDIT: Ringmail on vissiin eri juttu. Chainmailissa renkaat linkittyvät toisiinsa ketjuiksi, kun ringmailissa ne on kiinnitetty nahkaan tai kankaaseen. Ei siis yhtä kestävä eikä myöskään vissiin kauhean yleisesti käytetty missään historian vaiheessa. Näin ainakin Wikipedian mukaan.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja AndyS » 20 Loka 2014, 21:26

Erilainen suojaus eri tyyppisiä aseita vastaan olisi suhteellisen helppo toteuttaa Runequestin systeemissä, joskin se lisää kirjanpitoa. Siis sillä tavoin että vaikkapa rengaspanssari olisi sen 6 pistettä viiltoaseita vastaan ja esim. 4 pistoja ja 3 nuijatyyppisiä vastaan. Noihin kolmeen tyyppiin jakaminen varmaan yleensä riittäisi, toki sitten on vielä kaiken maailman räjähdys-, tuli- ja happovahingot.

Ongelmia tulee tuossa lähinnä kevyiden panssarien kanssa kun jotain 1 pisteen nahkahaarniskaa on vaikea jakaa eri asteisiin suojauksiin eri aseita vastaan. Toisaalta se nyt on niin huono suoja muutenkin että lieneekö tuolla väliä.
AndyS
 
Viestit: 168
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 22:19

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja lare290 » 22 Loka 2014, 10:40

Tuo ^yllä^ mainittu tapa olisi hyvä, mutta entäs haarniskan eri tavoilla kuluminen noista aseista?

Happo- sekä tulivahinko vaikuttaa suoraan hahmoon haarniskan reikien takia, mutta kuluttaisi kuitenkin myös haarniskaa. Räjähdys aiheuttaa nuijatyyppistä vahinkoa, jolta kova panssari suojaa eniten.
-Montako roolipelaajaa tarvitaan hehkulampun vaihtamiseen?
-Kaksi, yksi heittää noppaa ja toinen kertoo vaihdon onnistuneen.
Avatar
lare290
 
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Touko 2013, 20:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 22 Loka 2014, 10:44

Haarniskahan tietenkin kuluu taisteluissa, mutta sen merkkaaminen on vaivalloista. Me ollaan sovittu niin, että hahmot korjailevat ja huoltavat kamppeitaan illalla ennen nukkumaanmenoa, samalla kun keittelevät soppaa nuotiolla. Ei tarvi sitten erikseen miettiä, että onko aseet ja panssarit tylsyneet ja kuluneet.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Miihkali » 22 Loka 2014, 16:25

AndyS kirjoitti:Erilainen suojaus eri tyyppisiä aseita vastaan olisi suhteellisen helppo toteuttaa Runequestin systeemissä, joskin se lisää kirjanpitoa. Siis sillä tavoin että vaikkapa rengaspanssari olisi sen 6 pistettä viiltoaseita vastaan ja esim. 4 pistoja ja 3 nuijatyyppisiä vastaan. Noihin kolmeen tyyppiin jakaminen varmaan yleensä riittäisi, toki sitten on vielä kaiken maailman räjähdys-, tuli- ja happovahingot.

Ongelmia tulee tuossa lähinnä kevyiden panssarien kanssa kun jotain 1 pisteen nahkahaarniskaa on vaikea jakaa eri asteisiin suojauksiin eri aseita vastaan. Toisaalta se nyt on niin huono suoja muutenkin että lieneekö tuolla väliä.


Jotain tällaista ajattelin. Todennäköisesti nuija -2 ja pisto -1 suojaukseen. 1:n pisteen kanssa nyt ei kannata räknätä. Surkea suoja kuitenkin.

Kirjanpitoahan tuollaisesta systeemistä tulee, mutta ajattelin, että koetan alkuun käyttää kaikkia mahdollisia pelistä löytyviä sääntöjä, ja pudottelen niitä sitten sitä mukaa pois kun osoittautuvat tarpeettomiksi.

lare290 kirjoitti:Tuo ^yllä^ mainittu tapa olisi hyvä, mutta entäs haarniskan eri tavoilla kuluminen noista aseista?

Happo- sekä tulivahinko vaikuttaa suoraan hahmoon haarniskan reikien takia, mutta kuluttaisi kuitenkin myös haarniskaa. Räjähdys aiheuttaa nuijatyyppistä vahinkoa, jolta kova panssari suojaa eniten.


Kulumisen voinee hoitaa perstuntumalla. Jos joku iskee rengashaarniskaan kriittisen osuman viiltoaseella, niin on varmaan perusteltua olettaa, että haarniska on revennyt keskeltä ja sen suojaus laskee sitten sen verran kuin miltä tuntuu.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 593
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja AndyS » 22 Loka 2014, 17:44

En muista varmuudella mutta eikö RQ-säännöissä ole sellainen systeemi että jos tulee panssarin läpäisevä osuma niin haarniskan suojaus siitä osumapaikasta vähenee yhdellä?
AndyS
 
Viestit: 168
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 22:19

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Tommi Brander » 23 Loka 2014, 16:01

Toimivatko vahinkotyypit mielekkäästi, kun pitkämiekalla ihan rutiininomaisesti viilletään, pistetään, ja murskataan? Keihäällä pistetään ja murskataan, ja kai joku tuntee tekniikoita myös sillä viiltämiseksi, mutta itse en osaa. Ja lasketaanko varsiaseessa olevan piikkimäisen osan isku pistoksi vai murskaukseksi, kun iskevä osa on pieni ja voimaa ja painoa iskun takana hirveästi? Entä miekan väistillä iskeminen nuijaotteella?

Mietin lähinnä, että antaako eri vahinkoluokkien huomioiminen paljonkaan iloa, kun suuri osa aseista soveltaa useisiin hyökkäystyyppeihin. Tai sitten pitäisi laittaa eri vahinko miekan ponnelle, väistille, puolimiekkapistolle, kunnon viillolle, ja vastaavasti varsiaseen molemmille päille ja vielä erikseen pistoille ja iskuille niillä, ja niin edelleen. Jos näin ei tee, niin yhtäkkiä miekka on hirveä superase, kun se saa aikaan kaikenlaista vahinkoa, tai sitten järjestelmä ei tee metallihaarniskan iskemista miekalla riittävän typeräksi. Hankalaksi menee.
Tommi Brander
 
Viestit: 194
Liittynyt: 21 Heinä 2014, 17:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Haarniskat

ViestiKirjoittaja Noppamaagi » 23 Loka 2014, 18:08

Tässä ei ilmeisesti haettu aivan niin tarkkaa mallinnusta.
Sua gobliinit kyttää ansoineen, sua peikot ajaa satimeen...
Avatar
Noppamaagi
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1334
Liittynyt: 18 Loka 2005, 12:20

EdellinenSeuraava

Paluu Muut fantasiapelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php