Tarvitaanko lisää foorumeita?

Roolipelit.net tiedottaa

Valvoja: Thaumiel_Nerub

ViestiKirjoittaja pelaaja » 08 Kesä 2004, 21:44

OceanSoul kirjoitti:Ja tuossa yhdessä viestissä sanottiin, että löytyy sitä tietokoneroolipelijuttuja muualtakin, sama asiahan pätee myöskin "oikeisiin" roolipeleihin. :wink:

No ei taida löytyä erityisen hyvin "oikeista" roolipeleistä, ainakaan suomenkielellä. Majatalo.org tietysti on, mutta siellä alueita ei ole jaettu kovin monipuolisesti.
pelaaja

ViestiKirjoittaja Vemb » 12 Kesä 2004, 22:25

pelaaja kirjoitti:No ei taida löytyä erityisen hyvin "oikeista" roolipeleistä, ainakaan suomenkielellä. Majatalo.org tietysti on, mutta siellä alueita ei ole jaettu kovin monipuolisesti.

Kyllähän niitä suomenkielisiä ropeja käsitteleviä foorumeita löytyy, mutta niitten taso on helposti huono. Nimittäin ne ovat helposti joko liian passiivisia tai täynnä peeloja.

Mutta loppujen lopuksi en aivan kauheasti pidä tästä jaosta, koska se oikeastaan hyvin pitkälti tuntuu ohjaavan puhumaan tiukasti pelisysteemeistä. Niistä ei minun mielestäni riitä niin mielenkiintoista puhuttavaa, kuin useimmista muista roolipeleihin liittyvästä aiheesta. Ja nämäkin puheet voivat helposti olla vain joko systeemin ihannointia tai haukkumista (esim. mitä järkeä olisi minun mennä keskustelemaan D&D-osastolle, nimittäin en pidä kyseisestä pelistä ja en myöskään pelaa sitä, enkä myöskään tule varmaan hyvin pitkään aikaan pelaamaan saatikka sitten johtamaan sitä). Keskustelun on hyvä olla rakentavaa ja tämä jaottelu ei oikeastaan niin hyvin tue sitä (kyllä tämä toiminee vielä, mutta varsinkin käyttäjäkunnan kasvaessa, saattaa koko juttu mennä päin seiniä).

Tosin kaiken kaikkiaan tämä jaottelu kyllä sopii minulle aivan hyvin tänne... Nimittäin minulla ei oikein aika riitä täysipainoiseen täällä oloon. Majatalon moderoimisessa on sen verran syytä olla vähentämättä aktiivisuuttani siellä olosta, enkä oikein ehdi sitten viettää paljoa muuta aikaa netissä. Syynä siihen, että se sopii minulle niin hyvin on siis se, että minulla on aika rajoitetusta aikaa viettää täällä aikaa, joten tämä helpottaa minua, kun ei tule seurattua useitakaan pelialueita (lukuunottamatta tietenkin GURPSia).
Vemb

ViestiKirjoittaja fjin » 12 Kesä 2004, 23:39

Nykyinen jako on hyvä, jos halutaan pitää yllä kahta paikkaa missä jutella.

Täällä systeemisidonnaiset juttelut ja
Majatalolla yleinen jutustelu.

Sitten on tietenkin uutisryhmä sfnet.harrastus.pelit.rooli joka ei minnekkään katoa, tapahtuu sitten weppiforumeilla mitä tahansa.
fjin

ViestiKirjoittaja Vemb » 12 Kesä 2004, 23:44

fjin kirjoitti:Nykyinen jako on hyvä, jos halutaan pitää yllä kahta paikkaa missä jutella.

Täällä systeemisidonnaiset juttelut ja
Majatalolla yleinen jutustelu.

Hmm... Tota minäkin kai yritin sanoa... Niin tyypillistä... Päädyn sekoilemaan joistain yksityiskohdista...

Vemb kirjoitti:että minulla on aika rajoitetusta aikaa viettää täällä aikaa,

Hmm... Sivumennen sanoen tuo on helkatin hyvä esimerkki huonosti muodostetusta lauseesta... Vähän liikaa "aikaa" sanan käyttöä...
Vemb

ViestiKirjoittaja raistlin » 29 Kesä 2004, 19:25

saisko dragonlancelle oman foorumin
raistlin

ViestiKirjoittaja Admin » 30 Kesä 2004, 17:53

Miksei jos keskustelua syntyy tarpeeksi, siihen asti siitä voinee keskustella esim D&D alueella.
Admin
Site Admin

ViestiKirjoittaja Andy » 08 Marras 2004, 09:24

Minusta jakoa kannattaisi miettiä perusteellisesti uudelleen. D&D näyttää keräävän itsessään tarpeeksi keskustelua, mutta muut peliaiheiset alueet ovat ihan kuolleita. Miten olisi vaikkapa pelifoorumien jako:
-Fantasia
-Kauhu
-Scifi
-Muut genret

Lisäksi tätä muu roolipelaaminen-aluetta voisi ehkä jakaa hieman erilaisiin osioihin. Sääntökeskustelu voisi olla yksi alue, maailmakeskustelu ehkä toinen.
Muuten olen sitä mieltä, että noppamagia on hävitettävä.
Andy

ViestiKirjoittaja Admin » 08 Marras 2004, 09:38

Ideana on ollut saada pääasiassa tuo sääntökeskustelu noihin eri pelejä käsittäviin alueisiin, kun se nyt ainakin yleensä on pelikohtaista. Itsekin olen tuota mainitsemaasi jakoa miettinyt, mutta olen ajatellut niin, että nyt lisättäisiin kolme aluetta, tyyliin "Muu fantasiapelaaminen", "Muu kauhupelaaminen" ja "Muu scifipelaaminen". Eli tuo "Muu roolipelaaminen" alueen lisäksi olisi nuo kolme, joihon muihin sopimatonta keskustelua voisi sitten kirjoitella. Kuulostaisiko tämä yhtään paremmalta? Sitten voisi tietysti vähentää noita pelikohtaisia alueita, mutta enpä tiedä haittaavatko ne siellä välttämättä. Jos tulee sääntökysymyksiä niin ne sopinee sitten parhaiten niille alueille.
Admin
Site Admin

ViestiKirjoittaja Andy » 08 Marras 2004, 22:10

Ensinnäkin ei ole hyvä, jos aihealueita on valtavasti, koska se tekee foorumista sotkuisen. On turha pitää olemassa aihealueita, joilla on vain pari viestiä.

Kannattaisi tehdä ehkä jonkinlainen analyysi tähän meneissä tulleista keskusteluista, mitä ne ovat käsitelleet. Ainakin RQ-juttua tuntuu olevan mutuarviona enemmän kuin GURPS:n, Harnin, Rolemasterin ja White Wolfin juttuja yhteensä. Silti RQ:lla ei ole foorumia, mutta mainituilla peleillä on jokaisella oma.

Sitten toisaalta on paljon juttuja jostain nopista, säännöt vs. säännöttömyys, seikkailuideoita, omien maailmojen ja pelien suunnittelua, jotka eivät liity mihinkään tiettyyn genreen. Näille pitää kuitenkin olla jonkinlainen yleisalue.
Andy

ViestiKirjoittaja Admin » 08 Marras 2004, 23:06

Asiaa kyllä tuossakin... Maailmakeskustelu voi olla hieman vaikea, kun jos esim. keskustellaan fantasiamaailmasta niin pitäisikö se mennä fantasia alueelle vai Maailmakeskusteluun?

Miltäs tuntuisi seuraava jako (toivon että kaikki osallistuisivat tähän ideointiin, jotta saadaan tämä nyt kerralla kuntoon):
Roolipelit
-- D&D
-- Rolemaster
-- RuneQuest
-- White Wolf
-- Call of Cthulhu
-- Muu kauhu
-- Muu fantasia
-- Muu scifi
-- Muu sääntökeskustelu
-- Muu roolipelaaminen
-- Pelaajapörssi

LARP
-- LARP

Yleistä
-- Tiedotuksia
-- Pelitori
-- Tietokoneroolipelit
-- Erittäin yleistä
-- Harjoittelu (täällä voisi harjoitella foorumin käyttöä)

Vai onkohan tämä jako esim. aloittelijoille vielä liian monimutkainen?
Admin
Site Admin

ViestiKirjoittaja Andy » 10 Marras 2004, 12:44

Tämä on hankala asia ja olisi tosiaan hyvä, jos tätä ideoisi muutkin kuin Admin ja minä. Ensinnäkin näksin, että niin paljon pelispesifistä juttua, että oma aihealue on perusteltu keräävät vain D&D, RQ ja Cthulhu. Kenties vielä yhdistämällä Rolemasterin KERP/MERP:n ja TSH-seikkailupelin voisi saada järkevän kokonaisuuden, mutta epäilen sitä.

Cthulhun kohdalla on tilanne se, että se kyllä kerää juttua, mutta mikään muu peli ei sitten kerääkään. Luultavasti "muut kauhupelit" osio jäisi tyhjäksi, joten minä yhdistäisin Cthulhun ja muut otsikon "Kauhupelit" alle. Tänne tosin sopisivat myös ne vähät Vampire- ja Werewolf-jutut.

Scifi- ja Cyberpunk eivät ole kovin helposti eroteltavissa, joten ne sopisivat yhden "Scifi ja Cyberpunk" otsikon alle. Näihin alueisiin sopimattomille peleille voisi ottaa oman "muut genret" aiheen, johon sopisivat nykyaikaan sijoittuvat pelit, multiversumit, historialliset pelit, Space 1889, GURPS, Paranoia (ellei scifiin?), Twilight 2000 ja vastaavat.

Yleinen sääntö- ja maailmakesksutelu mahtuisi varmaan yhden otsikon "Yleistä roolipelaamisesta" tms. alle. tällöin roolipelit-alueen jaoksi tulisi siis:

-D&D
-RQ
(-Rolemaster, MERP ja TSH)
-Muut fantasiapelit
-Kauhupelit
-Scifi ja Cyberpunk
-Muut genret
-Yleistä roolipelaamisesta
-Pelaajapörssi

Siistiä ja kompaktia.

EDIT: Käytyäni muu roolipelaaminen otsikot läpi huomasin, että puhtaasti RQ:a koskevia keskusteluja on kokonaista yksi kappale. Siihen viitataan usein, joten ehkä se on hieman hämännyt minua, mutta tältä pohjalta oma aihealue lienee liioiteltua.
Andy

Ja sitten uutiset...

ViestiKirjoittaja Gekkonen » 17 Marras 2004, 14:03

Olen jo pitkään toivonut, että joku sivusto ottaisi asiakseen julkaista eräänlaista pelipäiväkirjaa. Tänne pelaajat voisivat lähettää omista pelikerroistaan kirjoitettuja kunnollisia kertomuksia, ei mitään "sitte me mentiin luolaan ja tapettiin kaikki..." skeidaa, vaan kunnollista tarinankerrontaa. Yksi peliporukka voisi perustaa oman päiväkirjan, jota muut voisivat halutessaan lukea. Pelittäin jakoa en suosittele (Cyberpunk, Praedor, COC, Rolemaster, LOTR yms...) koska jokaisella peliporukalla on varmasti omanlaisensa kamppanja, joka ei välttämättä sijoitu edes samaan maailmaan kuin ohjekirjoissa, vaikka melkein samoilla säännöillä pelaisikin. Toisaalta sen voisi tehdä niin, että päävalikosta valitaan peli ja sen sisällä on uusi valikko, josta voi valita peliporukan ja lukea sen päiväkirjan. Pääpeli olisikin lähinnä kertomassa millä säännöillä suunnilleen pelataan.

Tiedän kyllä, että tämä vaatisi paljon tekemistä, mutta uskon että se olisi sen arvoista sekä pelaajille että pj:lle, sillä viihdyttävyyden lisäksi ne tarjoaisivat ideoita ikään ja peliin katsomatta.

Tuohon jakoon vielä liittyen, että olisi kyllä mukavaa jos vanhalla kunnon Cyberpunkilla olisi oma osasto, pelaajia kuitenkin varmasti löytyy. Scifiä en samaan soppaan sotkisi, koska ainakin minulle (ja varmasti muillekin) scifi liittyy jotenkin avaruuteen ja laserpyssyjen tulevaisuuteen, kun taas Cyberpunk on vain kehittyneempi versio tästä samasta maailmasta, jossa nyt asumme.
Gekkonen

Ja sitten uutiset...

ViestiKirjoittaja Admin » 17 Marras 2004, 15:31

Tuo on ihan hyvä idea, ja tuo Päiväkirjat osio on tarkoitettukin vähän sen tyyliseen käyttöön. Siellähän jokainen käyttäjä voi pitää vaikka omaa pelipäiväkirjaansa, harmillista on, että ainakin tällä hetkellä se taitaa olla siten rajoitettu, että ainoastaan käyttäjä itse voi lisätä uusia merkintöjä. Olisin itsekin mielenkiinnolla lukemassa jos joku pitäisi siellä omaa pelipäiväkirjaansa...:)

Yritän tässä kuunnella vielä jonkin aikaa näitä mielipiteitänne ja ehdotuksianne ja tehdä sitten suurempia muutoksia n. suunnilleen tammikuun aikana.
Admin
Site Admin

Foorumeita päivitetty

ViestiKirjoittaja Admin » 11 Tammi 2005, 17:49

Foorumijakoa on nyt ainakin hiukan päivitetty, joitain uusia tuli ja jotain poistuikin. Toivottavasti ei mennyt ainakaan huonompaan suuntaan...
Admin
Site Admin

Foorumeita päivitetty

ViestiKirjoittaja Locemania » 27 Helmi 2005, 23:37

Olisiko paha idea, jos tuonne "ROOLIPELIT" osioon lisättäisiin alue omatekoisille peleille, jossa niitä voisi sitten mainostaa peliä jne.
Locemania

EdellinenSeuraava

Paluu Tiedotuksia