http://kerbalspaceprogram.com/
Vähän niinkuin Minecraftikin, niin Kerbaalien avaruusohjelma on pikkuporukan väsäämä pelin alku. Peli on siis hyvin alkuvaiheessa, mutta tuossa linkissä on pelattava yksinkertainen demo. Peli päivittyy aina valmiimmaksi pikkuaskelin, mutta demo ei päivity enempää. Pitää ostaa se, jos haluaa oikean pelin saada. No demoa itse olen pelannut jonkinverran ja kyllä siitä ihan kivasti hupia irtoaa, mutta itse pitää antaa itselle tavoitteet demossa.
Idea on pyörittää Kerbaalien avaruusohjelmaa. Ensin suunnitellaan huikea raketti, pistetään kolme urheaa kerbonauttia kyytille ja ei kun lentoon. No mitäpä raketilla muuta. Sillä lennetään tietenkin avaruuteen. Tai räjähdetään lähtötelinettä vasten, tai syöksytään moottorit ärjyen tantereeseen tai mereen tai ylikuumetessa levitään pitkin taivaita tai päästään sinne avaruuteen ja jopa takaisin kotiin laskuvarjolla onnellisesti. Pienen harjoittelun jälkeen tein ensin sellaisen pienen hyppäyksen taivaalle ja sitten tavoitetta kasvattaen yhä korkeammalle. Yritin planeetan kiertoradalle, mutta jäin ikuisiksi ajoiksi kiertämään aurinkoa. Koitin päästä kuuhun, mutta en ihan osunu. Joku oli vahingossa syöksynyt koko auronkokunnasta ulos. Sen oli täytynyt saada kuun kautta hirmuinen linkoefekti. Ainakaan omilla moottoreilla ei sellainen onnistu.
Kaikilla kappaleilla on oma gravitaatio ja kuuhun voi laskeutua, mutta demossa ei ole mitään navigointiapuja, niin se on tuurista kiinni. Valmiissa pelissä pitää sitten kehittää teknologiaa ja ostaa raketin osia ja onnistua avaruuslennoissa. Siinä on sitten telakointi ja lentosuunnittelu ja uusien planeettojen löytäminen mukana.
Oikeastaan olen suurinpiirtein omat tavoitteeni saavuttanut, mutta jos innostutte, niin pankaa tähän, mitä olette onnistuneet. Itse huomasin kiertoradalle asettumisen aika haastavaksi. Helposti arvioi yli ja sinkoutuu aurinkoa kiertämään. Kuuhun en ole osunut, mutta planeettaa olen onnistunut kiertämään stabiilisti ja päässyt hyvin soikealle radalle, kun kuu nykäisi kerran kivasti lisävauhtia avaruuskapselille. Sellaisen huomasin, että isoin mahdollinen raketti ei aina ole paras. Optimi on siinä jossain kohtaa. Panen kuvia pyydettäessä.
Vinkki: pikkuraketeilla voi aika nätisti lentää manuaalisesti, mutta isommat tarvivat SAS tai Advanced SAS moduulin. Se pitää myös panna päälle. Ei riitä, että SAS moduli on kyytillä. Nappulasta päälle se. Ensin lensin manuaalisesti vaikka mihin, ennenkuin tajusin tuon. Ohjeitahan ei lueta tietenkään