CoCn valmiin materiaalinen arviointi kokonaisuutena

Mainion kauhumaailman keskustelualue. Sekä alkuperäinen että d20 versio

Valvojat: Thaumiel_Nerub, EvilJänis

CoCn valmiin materiaalinen arviointi kokonaisuutena

ViestiKirjoittaja Maxxx_Royall » 13 Touko 2017, 12:31

Nyt taas kun on ollut aikaa on tullut luettu valmista julkaistua materiaalia Chaosiumilta ja hieman harvinaisempaa Games Workshopin julkaisemaa materiaalia.

Vaikka on todettava, että yksittäisinä kampanjoina CoCn on julkaistu loistavaa materiaalia, niin kokonaisuutena jos katsomme esim. kaikkia isoja merkittäviä kampanjoita: Orient Express, Mask of Nyarlathotep, Fungi from Yuggoth/ Day of the Beast, Trail of Tsathoggua, Shadows of Yog-Sothoth jne, niin on todettava, että ne ovat oikeastaan suurelta osiltaan ovat kopiota toisistaan ja äärimmäisen stereotyyppisiä jopa kliseisiä.

Veikkaampa että nykeisessä yli korostuneessa poliittisenkorrektiuden ja intersektionaalisen sosiaalisenoikeuden määrittelemässä maailmassa näitä tuskin enään olisi kauppojen hyllyissä tai jos olisi joku idioottilauma mellakoimassa kaupan edustalla. Vähemmistökulttuurien edustajat kategorisesti esitettynä konnina ja sankarit pääosin valkoisia cis-heteroita ja yhdelläkän valmilla nais NPCllä ei ole 13 korkeampaa APP arvoa, kauhistuttavaa.

No Delta Green uudistaa kyllä peliä aikalailla ja tähän peliin liitty runsaasti loistavia pelimuistoja, mutta jotenkin tuntuu että CoC se ei ehkä iästy parhaalla mahdollisella tavalla enään.
Avatar
Maxxx_Royall
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1084
Liittynyt: 03 Joulu 2006, 19:48

Re: CoCn valmiin materiaalinen arviointi kokonaisuutena

ViestiKirjoittaja Miihkali » 15 Touko 2017, 20:49

Itseäni häiritsee monissa vanhoissa CoC-seikkailussa vääränlainen pitäytyminen D&D-tyyppisessä haastepeliperinteessä. Hyvin toteutettuna tässä ei tietenkään ole mitään väärää, vaan hyvään Cthulhuiluun kuuluu ehdottomasti taitoelementti ja aito mahdollisuus, että tutkimukset menevät karmealla tavalla pieleen. Huonoimmillaan se kuitenkin tarkoittaa, että seikkailu on täynnä "Älä paina tätä nappia" -tyylisiä haasteita, joihin pelaajien kuitenkin oletetaan tarttuvan, koska mysteerin selvittäminenhän on pelin tarkoitus. Pahimmillaan hahmoja kuolee kuin kärpäsiä täysin epäreiluihin ansoihin, joita ei mitenkään voi tunnistaa etukäteen ja joista on mahdoton tosipaikassa selviytyä. Tällainen on esimerkiksi Masks of Nyarlathotepista löytyvä tappajamato-olio Silas N'Kwanen kellarissa, mutta muitakin esimerkkejä löytyy joka sormelle. Asiaa vielä pahentaa se, että Cthulhun hahmonluonti on pitkä prosessi hidasta ja kannustaa tekemään jokaisesta hahmosta yksilön. Tarinapuolella taas tärkeä osa kauhuntunnetta on hahmoon sitoutuminen ja kuoleman pelottavuus. Jos hahmot kuolevat jatkuvasti ilman, että siihen voi mitenkään vaikuttaa, se ei vahvista kauhuntunnetta vaan päinvastoin saa pelaajat pelleilemään ja syö heidän motivaatiotaan.

Toinen ongelma vanhemmissa seikkailuissa, mutta myös monissa uudemmissa, on se, ettei tutkiminen oikeastaan hyödytä pelaajia mitenkään. Sen avulla voi ymmärtää tapahtumat paremmin, mutta loppuhuipennuksessa kyse on kuitenkin vain taistelunomaisesta kohtaamisesta tarinan konnan kanssa. Yleensä roiston tai suuren muinaisen olinpaikka (kartano, synkkä metsä) on aika hyvin tarjolla alkutilanteesta lähtien, ja pelaajat myös tietävät, että siellä ne pahikset vaanivat. Kun pahuuden tyyssijaan lopulta lähtee seikkailemaan, ei juuri ole väliä tietääkö, minkälaisista painajaisista kartanon isäntä kärsi ennen kuolemaansa. Edessä on väkivaltainen välienselvittely, ja sen lopputuloksen ratkaisevat taistelutaidot ja mielenterveysheitot. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii sääntökirjan useimmista laitoksista löytyvä The Madman, jossa pelaajilla ei ole käytännössä mitään vaikutusvaltaa yhtään mihinkään, löytyvät johtolangat ovat täysin yhdentekeviä ja loppuvastus on mahdoton haaste.

Sivumennen sanottuna olisi ehkä parempi, jos Cthulhun systeemi jotenkin kannustaisi selvittämään kauhujen luonteen etukäteen. Tätä voitaisiin kompensoida vähentämällä hirviön näkemisestä seuraavaa mielenterveyden menetystä.

Tarinoiden epäsovinnaisuus ja kivikautinen arvomaailma ei sen sijaan meikäläistä häiritse. Cthulhun tehtävä on kuitenkin emuloida H. P. Lovecraftin novelleja ja laajemmassa mielessä 20- ja 30-luvun pulp-kirjallisuutta. Tietty maailmankuva on olennainen osa kyseistä genreä siinä missä lonkerohirviötkin, ja ainakin meikäläisen kirjoissa on osa vanhan kioskikirjallisuuden ja sitä myötä myös Cthulhun kutsun viehätystä. Tietysti poikkeukset ovat piristäviä, mutta ne ovat piristäviä vain, jos on olemassa jokin tuttu ja turvallinen asetelma, johon voi aina palata. Ei fantasiassakaan ruveta pohtimaan, miltä niistä örkeistä oikein mahtaa tuntua.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Avatar
Miihkali
 
Viestit: 580
Liittynyt: 05 Joulu 2010, 23:46

Re: CoCn valmiin materiaalinen arviointi kokonaisuutena

ViestiKirjoittaja Nuurori » 17 Touko 2017, 23:59

hyvää pohdintaa!
Avatar
Nuurori
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas
 
Viestit: 1338
Liittynyt: 07 Loka 2009, 21:44


Paluu Call of Cthulhu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php