Mitä haluaisit pelata?

Yleinen pelisysteemeistä riippumaton keskustelu

Valvojat: Thaumiel_Nerub, vader

Mitä haluaisit pelata?

ViestiKirjoittaja YJT » 12 Huhti 2017, 21:18

Kerran teimme peliporukkamme kanssa niin, että jokainen peliporukan jäsen opetteli yhden sellaisen pelin, jota kukaan ei ollut pelannut, ja veti muille jonkun one shot -skenaarion. Tämä oli hyvä idea, mutta kiinnostavia pelejä on kuitenkin ihan liikaa, että kaikkia pystyisi pelaamaan. Ja erilaisia ideoita kampanjoiksi tulee myös paljon enemmän kuin mitä on ikinä mahdollista pelata.

Onko sinulle jäänyt jokin peli jota "vielä jonain päivänä" haluat kokeilla, tai idea kampanjaksi tai vaikka yksittäiseksi skenaarioksi, joka on jäänyt vielä toteuttamatta, mutta viimeistään eläkkeellä, kun on enemmän aikaa...?

Minua on "aina" kiinnostanut kokeilla Twilight:2000:n pelaamista sillä tavalla, kuin sitä on ilmeisesti tarkoitettu pelattavan, eli hahmot käyvät suuria seikkailuja päästäkseen takaisin Yhdysvaltoihin, ja siellä aloitetaan yhteiskunnan jälleenrakentaminen. Kampanjassa huolto olisi tärkeässä osassa, kun joka päivä pitäisi keräillä luonnosta materiaalia josta saisi keitettyä alkoholia (polttoaineeksi), ruoka pitäisi pääsääntöisesti hankkia myös keräilemällä / metsästämällä, taudit vaanisivat jokaisen haavoittumisen taustalla, jne. Näitä kaikkia keräilysessioita ei tietenkään tarvitsisi pelata, mutta asiat pitäisi järjestää jotenkin, että homma toimisi.

Ennen vanhaan kun zombeilla tarkoitettiin Romeron Night of the Living Dead -trilogiaa eikä the Walking Deadia, oli kiinnostus vetää jokin tuon tyyppinen kampanja, jossa kuvattaisiin yhteiskunnan romahtamista ja jälleenrakentamista. Nyttemmin aihe on sattuneesta syystä jo aika nähty.

Olen joskus vetänyt omaan kotikaupunkiini sijoittuvan nykypäivän partisaanit -kampanjan, jossa täysin siviilihahmot alkavat taistella miehittäjiä vastaan, ja tällaisten haluaisin vetää vielä joskus uudestaan.

Kerran aloitimme supersankaripelin, jossa pelaajat olivat aluksi tavallisia ihmisiä, ja muuttuivat pelin alussa supersankareiksi, mutta eivät tunteneet voimiaan vielä. Siis pelaajatkaan eivät tienneet, mitä voimia hahmoilla oli ja mitkä niiden rajat olivat. Voimien kokeileminen ja löytäminen oli jännää ja siinä sattui kaikenlaisia vahinkoja. Tämä kampanja jäi valitettavan nopeasti kesken.

Pelisysteemeistä esimerkiksi Harnmaster olisi kiva joskus kokeilla, mutta ehkä systeemipuolella ei ole niin suuria intohimoja kuin sisältöpuolella.

Joitakin muita oli myös, mutta tässä oli muutama juttu, joita olen vielä joskus sitten eläkkeellä haaveillut vetäväni. Onko muilla jotain vastaavia "sitten joskus" -haaveita?
YJT

Re: Mitä haluaisit pelata?

ViestiKirjoittaja jonkka » 13 Huhti 2017, 07:33

Tokihan mielenkiintoisia skenuideoita on mutta niiden kanssa pitää aina punnita myös se, kuinka kiinnostavaa niitä on pelata. Esimerkiksi tuo survivor-tyyppinen skenu ja sen resurssien hankkimisen aspekti ovat kiinnostavia, mutta pelillisesti siinä on sen verran vähän mielekästä sisältöä etten ole ainakaan vielä sitä skenuksi kirjoitellut. Korostan nyt että en arvostele sinun ideaasi koska olen saman idean saanut itse ja sitä harkittuani hylännyt sen.

Pelisysteemien osalta pelaan vain suosittuja systeemejä koska millekään vähääkään harvinaisemmalle ei löydy peliseuraa, joko ollenkaan tai vain todella tahmaisesti. En muutenkaan usko että millään sääntömekaniikalla on pelin sisältöön ratkaisevaa merkitystä, skenun sisältö ja peliporukka ratkaisevat paljon enemmän.

Sen sijaan genreistä kaipaisin kyllä vaihtelua ainaisen fantasian rinnalle. Tässä törmää heti tuohon peliseura-ongelmaa sillä vaikka omaa kiinnostusta olisi, vakiporukalla sitä löytyy sitten vaihtelevasti (lue: vähemmän) ja uutta peliseuraa jollekin vähemmän tunnetulle systeemille ei vain saa.
jonkka

ViestiKirjoittaja YJT » 17 Huhti 2017, 20:53

Joo, en meinannutkaan että jokaista käpyjenkeräysreissua pitäisi pelata, vaan enemmän sitä, että se post-WWIII maailma olisi elävänä siellä taustalla. Oma Twilightin pelaamiseni alkuperäismaailmassa on ollut roolipelaamisen sijasta taktista taistelusimulaatiota, jossa ei huollosta paljoa kannettu huolta, koska ukot kuolivat ennen kuin hahmonluonnin yhteydessä hankitut kuivamuonat loppuivat. Ja niin edelleen. (En ollut pelinjohtajana, vaan pelaajana).

Eli haaveena olisi pelata esimerkiksi niitä Twilightin virallisia skenaarioita, joita hankin taannoin peukalohangallisen, kun halvalla sai...

Mutta sinällään ympäröivän luonnon mukaan ottaminen kyllä elävöittää peliä ja tuo mukanaan omanlaisiaan, uudenlaisia haasteita. Toki edellyttää, että pelaajat haluavat pelata tällaisia juttuja. Näitä luonnon haasteitahan ei ole pakko edes varsinaisesti pelata, vaan voidaan vaan edellyttää, että pelaajat / hahmot huomioivat tällaiset asiat. Mutta tästä on enemmän keskustelua toisessa ketjussa (äärimmäiset olosuhteet, tms).

Samaa mieltä siitä, että on mukavaa pelata välillä jotain muuta genreä kuin fantasiaa. Meillä aikanaan (kun vielä pelasin), homma meni aika pitkälti siten, että joku GM tykkäsi vetää fantasiaa, joku oli enemmän sci-fi orientoitunut, minua kiinnosti eniten nykyaikaan sijoittuvat pelit, jne. Jotakuinkin kaikki olivat ainakin silloin tällöin pelinjohtajina, joten vaihtelua tuli automaattisesti.
YJT

ViestiKirjoittaja YJT » 18 Huhti 2017, 08:14

Mutta tosiaan, se erilaisten genrejen ja pelisysteemien kokeileminen onnistuu varmasti helpoiten siten, että kokeillaan jotain peliä / genreä une shot -skenaariolla. Eikä sitä tiedä, vaikka tätä kautta löytyisi jotain todella hauskaa juttua, jota ei muuten olisi ehkä tullut ajatelleeksikaan.

Meillä muistaakseni vielä tehtiin niin, että näitä uusia pelejä kokeiltaessa pyrittiin noudattamaan mahdollisimman tarkasti pelin sääntöjä, eli ei tehty house ruleja. Tietenkään kaikkia sääntöjä ei muistanut koska kyseessä oli kaikille uudet pelit, mutta pyrkimys oli tällainen.

Pelimaailma on toki sääntösysteemiä tärkeämpi, mutta varsinkin jos pelimaailma on jotekin erikoinen, niin varmaan kyseisen pelin sääntöjen käyttäminen luo paremmin tunnelmaa ja tavallaan ohjaa pelaamista siihen suuntaan, mitä pelin tekijät ovat pelin tarkoittaneet. Ensinnäkin pelimaailman tuominen toiseen systeemiin voi vaatia ylimääräistä työtä, ja toisaalta se että käytetään eri sääntöjä kuin tavallisesti, saattaa paremmin muistuttaa pelaajia, että nyt pelataan erilaista peliä kuin tavallisesti. Ja kaiken lisäksi, uusista säännöistä voi löytää jotain hienoja juttuja jotka voi tuoda siihen omaan vakiopelisysteemiin.

Itse tosiaan pelasin ainakin pelinjohtajana ollessani etupäässä nykyaikaan sijoittuvia juttuja. Yksi peleistä jota haluaisin kokeilla on Kult, nykymaailmaan sijoittuva kauhupeli jonka tunnelmassa on jotan todella kieroa, jopa mielipuolista. Uskon, että Kultin tunnelma välittyisi paremmin käyttämällä juuri Kultin systeemiä kuin esimerkiksi konvertoimalla sen GURPSiin, jonka säännöt sinänsä tunnen hyvin joten aloittamiskynnys olisi sen suhteen paljon matalampi.
YJT

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » 21 Huhti 2017, 09:48

Itse olen aika hyvin pelannut edes kerran joskus niitä pelejä, mitä haluaisin nyt pelata. Twilight 2.2 kiinnostaisi, mutta sitä olen jo pelannut. Samaten CP2020, mutta sitäkin olen pelannut. Keskimaassa voisi olla hauska seikkailla, mutta sitäkin olen jo pelannut. AFMBE olisi nasta, mutta sitäkin olen pelannut...

Nykyään minulla on enemmän niin, että haluaisin pelata jotain siistiä kampanjaa tai seikkailua, mutta sovitan tai sovittaisin sen niihin sääntöihin, mitä nyt yleensä käytän. Tässä tapauksessa OSR. Ajattelen jonkun idiksen, mitä olisi siisti pelata, sitten katson OSR-hyllyäni, millä pelisysteemillä sitä vetäisin. Lähdematskun sitten käyttäisin lähinnä fluffina.

Aika hyvin olen pelannut niitä pelejä, mitä olen halunnut kokeilla. Dungeon World, Fantasy Age ja Hood varmaan viimeisimpinä. Muuten ei juuri taida olla sellaisia sääntösysteemejä, mitä välttämättä haluaisin päästä testaamaan. Tykkään OSR, ja taivutan kaiken sille. Jos menen peliin, minulle on oikeastaan se yksi ja sama mitä sääntöjä käytetään, kunhan seikkailu, kampanja tai setting kiinnostaa. Pyrin vain välttämään liian monimutkaisia pelejä...

Oikeasti mitä haluaisin päästä pelaamaan oikeilla omilla säännöillä vielä ovat Twilight 2.2 sekä Cyberpunk 2020. Cyberpunkin on korvannut Cyber-Hacked! (The Black Hack häkki), mutta onhan siinä "aidossa" oma cooliutensa. Twilight on sellainen sääntösoppa, mitä olisi hauska päästä pyörittelemään kunnolla vielä.
Thaumiel_Nerub
Lich ruhtinas
Lich ruhtinas

ViestiKirjoittaja Miihkali » 30 Syys 2017, 19:39

Ostin viime kesänä Robin D. Lawsin Dying Earth -roolipelin. Se perustuu Jack Vancen Iltaruskon maahan ja sen jatko-osiin. Kyseinen sarja sijoittuu kaukaiseen tulevaisuuteen, jossa maailma on kuolemaisillaan vanhuuteen. Tarinat ovat melko perinteisiä tieteisfantasian henkisiä miekka ja magia -seikkailuja, mutta ne on kerrottu suulliseen tarinankerrontaperinteeseen nojaavaan tyyliin, joka tekee niistä sadunomaisia. Toinen erikoisuus on, että hahmot ovat lähes poikkeuksetta itsestään liikaa luulevia pönttöjä, jotka kärkkäästi puolustavat omaa kunniaansa. Ihmiset ovat sadistisia, mukavuudenhaluisia ja itsekkäitä, mutta lähinnä pikkumaisen lapsellisella tavalla. Nokkela ja mahtipontinen dialogi on tärkeässä roolissa, varsinkin Cugel-tarinoissa, joita ei valitettavasti ole suomennettu kuin yksi (kokoelmassa Pimeyden linnake).

En ole kirjoista tehtyä roolipeliä pelannut, mutta se vaikuttaisi tavoittavan kirjojen meiningin aika hyvin. Perusidea on, että jokaisella hahmolla on kaikissa taidoissaan 50% mahdollisuus onnistua. Taitopisteitä kuluttamalla noppaa voi kuitenkin heittää uudestaan. Toisin sanoen taitavat hahmot eivät ole sen parempia kuin muutkaan, he vain yrittävät sinnikkäämmin kunnes lopulta toivottavasti onnistuvat. Parhaatkin hahmot siis lähinnä kompuroivat voittoon, ja hyvinkin alkanut operaatio voi päättyä täysin yllättäen katastrofaaliseen epäonnistumiseen.

Toinen hauska ominaisuus pelissä on, että myös keskustelut käydään eräänlaisina taisteluina. Hahmo kuluttaa suostuttelupisteitä ja yrittää alentaa vihollisen vastustelupisteitä. Lopputuloksena jompi kumpi väittelijöistä joutuu antautumaan toisen tahtoon ja tekemään mahdollisesti jotain hyvin tyhmää. Lisäksi hahmoilla on pelastusheitot, joiden avulla he yrittävät pitää mukavuudenhalunsa kurissa. Jos pelastusheitossa epäonnistuu, hahmo voi esimerkiksi ryhtyä lempimään prinsessan kanssa, sen sijaan että jatkaisi tehtäväänsä ja kävisi salamurhaamassa kuninkaan. Kokemuspisteitä saa nokkelasta dialogista, ei seikkailuissa menestymisestä.
Did you deem yourself strong, because you were able to twist the heads off civilized folk, poor weaklings with muscles like rotten string?
Miihkali

Paluu Yleistä roolipelaamisesta